fbpx

כנס נשים בפוליטיקה נערך במכללה האקדמית צפת

הכנס "נשים בפוליטיקה – לאחר הבחירות לרשויות המקומיות" נערך באמצע השבוע במכללה האקדמית צפת, בצל שני מקרי הרצח המזעזעים של נערות בכפר גוש חלב ובתל אביב.

צילום: יוני לובלינר.

המשתתפים  הגיבו בתמיכה גורפת על הודעתה של ח"כ עאידה תומא-סלימאן, יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה ושוויון מגדרי בכנסת, כי בכוונתה להשתמש בוועדה שהיא עומדת בראשה, כוועדת חקירה למקרי הרצח של נשים, בעקבות ההתנגדות להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית שתחקור את הנושא.

יום העיון נפתח בדברי ברכתו של פרופ' רביע חלאילה, סגן נשיא לעניינים אקדמיים במכללה שהביע זעזוע עמוק מתופעת רצח הנשים בחברה הישראלית. הכנס, ביוזמתה של פרופ' אסתר הרצוג, אנתרופולוגית חברתית, מרצה בכירה בחוג למדעי ההתנהגות במכללה האקדמית צפת, עסק במגמות ובשינויים בייצוג נשים יהודיות וערביות בשלטון המקומי בשנים האחרונות, ובתובנות שניתן להפיק מההתמודדות של נשים בבחירות המקומיות האחרונות.

"ההישגים של נשים בקידום ייצוגן בשלטון המקומי בולטים בישובים היהודים והערבים, אך באופן מיוחד ביישובים הערביים. 26 נשים נכנסו למועצות יישובים, 6 מתוכן בראשות רשימות, מרביתן באזור הצפון. לראשונה נבחרו כחברות מועצה נשים דרוזיות ואישה בדואית. התרחשות מפתיעה בבחירות אלו הייתה התמודדותה של רשימת נשים פמיניסטית בעוספיה, שהעומדת בראשה נכנסה למועצה.   

אורחות הכבוד בכנס היו ח"כ עאידה תומא-סלימאן, "מקרי הרצח אמורים לזעזע ולהעיר את כולנו שלא עשינו מספיק כדי להגן על הדור הבא של הנשים. יש משהו קשה ברצח ילדה. כשרוצחים את התמימות משהו בתוכנו גם מת. באשר לכנס, ייצוג נשים אינו מטרה בפני עצמה אלא חשוב שנשים יהיו מעורבות במוקדי קבלת ההחלטות כנציגות של מיעוט, אך לא כמטרה אישית אלא כשליחות ציבורית". 

ח"כ יעל גרמן, ראשת עירית הרצליה לשעבר, ושרת הבריאות לשעבר דברה על התמודדותה על ראשות עיריית הרצלייה. היא הודתה למכללה על קיום הכנס החשוב ואמרה. "נשים צריכות לפרוץ את הגבולות. לרצות ולהעז, וזאת למרות הקשיים שהחברה מציבה בפניהן. ריצה לראשות עיר ובכלל לפוליטיקה היא מסע אדיר ליצירת שינוי בסדר היום החברתי".

ד"ר יפה מושקוביץ, ראשת החוג למדעי ההתנהגות מסרה, כי בכנס השתתפו גם  ד"ר תגריד יחיא-יונס, סוציולוגית חוקרת ומרצה באוניברסיטת תל אביב ובמו"פ המשולש, שהרצתה על "נשים ערביות בפוליטיקה – מה השתנה בעשור האחרון". דר' מושקוביץ הגיבה לדברי דר' תגריד יחיא והסבירה את מיעוט השתתפותן של נשים בפוליטיקה במבנה הפטריארכאלי של החברה הערבית. הגברים בחברה הערבית מתירים לנשים ללמוד ולעבוד, אך עדין לא ויתרו על מוקדי הכוח והשליטה. כמו כן, השתתפו סמירה עזאם, פעילה חברתית ופוליטית, מעספייה; קרן דרוקמן אדיב, שהתמודדה על ראשות מועצת כפר ורדים, מול ארבעה גברים ושרון רופא אופיר, עיתונאית שהתמודדה על ראשות המועצה בקרית טבעון ותכהן כחברת מועצה, "אמנם לא השגתי את המטרה לשמה יצאתי לדרך אך אני מרגישה שניצחתי, ולו בשל העובדה שעל כולנו מוטלת החובה להוביל לחברה שוויונית יותר".

האירוע הסתיים בדיון מרגש שעסק בייצוג נשים בתקשורת האמריקאית וכיצד היא משפיעה על ייצוג נשים בפוליטיקה, בהשתתפות  עו"ד (ומלכת היופי לשעבר) אילנה שושן. עו"ד שושן הדגישה את החשיבות של הצגת מודלים של נשים מצליחות בזכות כישרונותיהן ומקצועיותן ולא בזכות המראה שלהן – שאותו הרבתה התקשורת האמריקאית (ולא רק היא) להראות.

דילוג לתוכן