fbpx

אומנים רבים בפסטיבל הלאדינו בצפת: מוש בן ארי – פבלו רוזנברג – טריפונס – חני נחמיאס – לאה שבת – האנדלוסית

בעוד פחות מחודש ייפתח בצפת פסטיבל לאדינו ייחודי עם מיטב האומנים בשלושה ימים ססגוניים, שיתקיימו בתאריכים 16-18.7, הפסטיבל אותו מפיק אומנותית גיא זוארץ, יתפרס ברחבי העיר העתיקה, בתי הכנסת והמדרחוב בצפת ויכלול מופעי רחוב והופעות ב- 3 במות גדולות.

על פי ההיסטוריה בצפת דיברו לאדינו וחיו לאדינו- שירה, פיוטים בבתי הכנסת, לבוש, מאכלים ותרבות החיים בכללה. ראש עיריית צפת שוקי אוחנה החליט להחיות את המסורת העתיקה ולהחזיר את העיר צפת לשורשים באמצעות פסטיבל ססגוני ובינלאומי בן שלושה ימים מלאי לאדינו. אל הפסטיבל שהגה יחד עם זאב פרל, רתם ראש העיר שוקי אוחנה גם את רשות הלאדינו.

במסגרת הפסטיבל החליטו בעיריית צפת לקיים מופעים מיוחדים על טהרת הלאדינו וכן שילובים בין אמני לאדינו לזמרים מובילים. בין היתר מדובר במופע משולב של גיא זוארץ, אחיו רועי והאנדלוסית מעלות, מופע מיוחד של פבלו רוזנברג וטריפונס ומופע מיוחד המשלב בין מוש בן ארי לגיא זוארץ. כמו כם יופיעו יסמין לוי, לאה שבת, להקת סומסום, דורית ראובני, עליזה אביב, גלית גיאת, להקת הלולבים, קובי זרקו, עדי אלבכר, מקאמת ועוד.

על מנת ליצור חוויה לכל המשפחה הפסטיבל ישלב גם מופעי ילדים- ילדינו מופע מיוחד בהובלת חני נחמיאס, להקת ילדי בירב בצפת וסיפורי מקאדה לילדים. בנוסף, יתקיימו לאורך כל ימי הפסטיבל סיורים במנהרות מהמאה ה16 בלבנות ולהבנות, סיורים של רוח צפת ברחבי העיר העתיקה, הרצאות במרכז הקבלה ומרכז הרמבם ועוד.

המבקרים יהנו גם מסמטה מנגנת- עם פיוטי וניגוני מורשת ספרד, פייטנים בליווי כלים אותנטיים ועוד. בבית הכנסת אבוהב יוביל את הפיוטים מ"מ ראש העיר הרב שלמה חדד בליווי נגנים, בבית הכנסת אלשייך – הפייטן שלום מווראטי ואליסף בליווי נגנים ובמרכז מורשת רוח צפת יפייט מיאל מיסוארי. כמו כן במת 'הגן הקסום' תוקדש לפיוטים עם מגוון פייטנים מובילים כמו נדב שטיינברג ועוד.

בעיריית צפת מציינים כי מדובר בשנה ראשונה לפסטיבל העתיד להפוך למסורת בעיר עם מופעים מרשימים במספר במות ובסמטאות העיר העתיקה בהשתתפות אמנים מובלים מהארץ והעולם בין התאריכים 16-18.7, י"ג-ט"ו בתמוז.

ראש עיריית צפת שוקי אוחנה אמר: "במאה ה-16 בצפת דיברו לאדינו, אכלו לאדינו, ושרו ברחובות לאדינו ופייטו בבתי הכנסת לאדינו. צפת היא עיר הלאדינו הוותיקה בארץ ואנחנו מחזירים לצפת את טעם ריח הלאדינו. לצד פסטיבל הכליזמרים המסורתי עליו נשמור ואותו נרחיב נקיים את פסטיבל הלאדינו של העיר צפת הקדומה, נחזיר לצפת את ריחות תור הזהב, עם הרצאות, פיוטים, סיורים, קולינריה ומוסיקה, זו תחילתה של מסורת והיסטוריה- פסטיבל הלאדינו הבינלאומי הראשון יעטוף את צפת ויביא לעיר תיירים וחובבי לאדינו מכל רחבי הארץ והעולם אל צפת העיר שאין כמוה בכל העולם".

דילוג לתוכן