fbpx

באטומי – פנינה גאורגית מומלצת בים השחור

מאיר ינקו חזר נפעם ומרוצה מבאטומי – שעתיים בלבד מישראל

לא משנה איך אנחנו הישראלים קוראים למדינה החמימה בעבר הקווקז לחופו המזרחי של הים השחור – גרוזיה או גאורגיה, מדובר במדינה יפהיפיה שהפכה בשנים האחרונות ליעד תיירותי מועדף אצל הישראלים שתודות לשליט טורקיה ארדואן גרם לכך שהישראלים יחפשו יעדי תיירות קרובים אחרים.

את השם "גרוזיה" הביאו עמם לישראל העולים שהגיעו בשנות ה-70 והתמקמו ברובם בעיר אשדוד כאשר גרוזיה היתה חלק מבריה"מ, והוא השתרש מאז. בשפה הגרוזינית שמה של המדינה שונה בינתיים לחלוטין, והיא מכונה בפי יושביה "סקרטוולו" ואצל מדינות העולם גאורגיה. לתרבות, הפולקלור והמטבח הגאורגי נחשפתי לראשונה כאן בארץ, מה שעשה לי את החשק והתאבון לבקר במקור. נכון שהיעד הכי מתבקש למטיילים בגאורגיה, היה לבקר תחילה בעיר הבירה, טביליסי אך העדפתי את באטומי העיר הכי פופולארית אצל הישראלים בשנים האחרונות.

בַּאטוּמי או בטומי היא עיר נמל לחוף הים השחור ברפובליקה האוטונומית אג'ריה שבגאורגיה, ומשמשת כבירתה ומרוחקת בשעתיים וקצת של טיסה מנמל התעופה הבינלאומי בישראל. מלווה בצלם המערכת, פיני, הגענו לבאטומי בטיסה נוחה עם חברת התעופה הגאורגית "גאורגיאן איירוויז". שדה התעופה הישן לא הבטיח רבות ולכן הנמחתי ציפיות על מנת לא להתאכזב בהמשך.בארבעת הימים בהם שהיתי בבאטומי ובאזור התוודעתי לעיר יפה בפיתוח אדיר עם חשיבות רבה לבנייה עם ארכיקטטורה מודרנית. ברפובליקה האוטונונית של אג'ריה מכוונים גבוה אל התיירות ומשקיעים בבתי מלון ברמה גבוהה ובאטרקציות לכל המשפחה.

ישנם מקומות רבים שמומלץ לבקר בהם בבאטומי וכן גם מומלץ להכין מראש תוכניה עוד בטרם הטיסה – אפשר להסתייע בגוגל מפות. היומיים הראשונים שלי בבאטומי, היה כאורח המשרד לקידום תיירות בינלאומי במחלקה לתיירות ונופש של הרפובוליקה האוטונומית אג'ריה. את הצד היפה של באטומי והאזור, הציגו בפני, המארחות הנהדרות, יקרטין ברקה (Yekaterin Barka ) מנהלת משרד התיירות בבאטומי ומדריכת הסיורים סלומה גורגילאדה (Salome Gorgiladze ) עם ידע רב באנגלית רהוטה.

אני מדלג על חיי הלילה בה סצנת הלילה והמועדונים בבטומי חיה ובועטת, על המזרקות המרקדות, על השופינג ( בקניונים או בשוק המקומי) ובתי הקאזינו ( מבחר מטורף) וקופץ היישר אל האטרקציות והמקומות שחובה לבקר בהם.

מדהים – הגן הבוטני של באטומי

הגן הבוטני של באטומי ממוקם כתשעה קילומטר צפונית לעיר, על מצ'וונה קוטצ'חי, הכיפה הירוקה, המשקיפה על הים השחור. במספר מדינות באירופה התוודעתי לגנים בוטניים – אך הגן הבוטני של באטומי הוא מרהיב עצום ומיוחד המורכב ממאות סוגים שונים של שיחים ועצים שהגיעו אליו מכל קצוות תבל. רוב הסיור שהיה רגלי היה מלווה בגשם חמים, מה שנתן לי תחושה נפלאה של מי שמטייל ביערות גשם באמזונס. השביל המרכזי החוצה את הגן הבוטני תלול יחסית ולכן אם אתם מתקשים בהליכה מומלץ ללהשתמש ברכב חשמלי הנמצא במקום. מכל עיקול לאורך השביל יתגלו לעיניכם נופים מרהיבים שיגרמו לכם לרצות להתעכב ולנשום עמוק את האוויר הצלול והמלוח. לפיכך מומלץ להקדיש לסיור במקום כשלוש שעות לכל הפחות. והמחיר כמו ביתר האטרקציות בבאטומי זול ועממי.

מעל כולם – רכבל ארגו

במרכז העיר ישנו רכבל נחמד שעלייה בו (10 דק) מביאה אותך למרומי העיר לתצפית גבוהה שכל יופייה של באטומי נפרשת מתחתיך, הנסיעה ברכבל עולה למבוגר 23 שח לילד 3 שח ולסטודנט 10 שח, הרכבל פתוח כל השבוע יפה לעלות ביום וגם בלילה, למעלה יש מסעדה (גלידה טעימה) , בימים חמים מאוד הישיבה ברכבל קצת מעיקה בגלל החום ששורר בו כי הרכבל סגור בזכוכית עם מעט פתחי איוורור, מומלץ במיוחד לחוויה עם ילדים.

פסל האוהבים עלי ונינו

סיפור אהבתם של לוחם מוסלמי ונסיכה נוצרייה על רקע נופיו הסבוכים של הקווקז הקשוח באים לביטוי בפסל עלי ונינו (Statue of Ali and Nino) הממוקם במפרץ בטומי (Batumi Bay), פסל אהבה נצחית זה הינו ציון דרך איקוני בבטומי. האמנית הגיאורגית תמרה קבסיטאדזה פיסלה אותו; הדמויות בו נעות אחת לכיוון השנייה, מתמזגות ליחידה אחת ואז נפרדות ומתרחקות שוב מדי 10 דקות.

האלף בית הגאורגי על מגדל גבוה

לא הרחק מפסל האוהבים עלי ונינו ממוקם המגדל האלפביתי (Alphabetic Tower) המרהיב. הוא מבטא את ייחודיות העם והאלף-בית הגיאורגי.הוא נישא לגובה 130 מטרים, משלב עיצוב של סליל דנ"א ובו 33 אותיות האלף-בית הגיאורגיות, כאשר כל אות עשויה אלומיניום בגובה 4 מטרים. פיר המעלית מוביל לפסגת המבנה המספק נופים פנורמיים. למעלה במגדל ישנה מסעדה ייחודית ומסתובבת במהלך הארוחה. סמוך למקום שוכן מגדל צ'אצ'ה (Chacha Tower), שנבנה במקור על מנת שיכיל מזרקת צ'אצ'ה – מעין ברנדי שהינו משקה השיכר הלאומי, במקום כזו המלאה במים. האגדה מספרת שהצ'אצ'ה אכן זורם במשך 15 דקות רצופות, פעם בשבוע.

להתענג על המאכל המפורסם – חצ'אפורי

בזכות התיירות הישראלית המרובה בגיאורגיה, נפתחו לאחרונה בישראל מסעדות חצ'אפורי. סוג זה של חצ'אפורי (khachapuri, ארוחה דמוית-פיצה העשויה גבינה ובצק) הינו ייחודי לאיזור זה בגיאורגיה, ובעל צורה של סירה קטנה הנאפית בטאבון. מרגע שהטבח מוציא את המאפה מהתנור, מתווספים ביצה לא מבושלת וגוש נדיב של חמאה לפני ההגשה. ואיך אוכלים? מערבבים הכל יחד, לוקחים חתיכה מהבצק וטובלים אותו בתערובת הגבינה-ביצה-חמאה. בתיאבון. מומלץ מי שמטייל בבאטומי שיישכח מדיאטה.

הפארק, האגם והדולפינים

ברחוב רוסטוולי (Rustaveli), במרכז העיר, תמצאו את פארק השישה במאי המקיף למעשה את אגם נורי (Nurie Lake). הפארק הוקם אי שם בשנת 1881 לציון יום ההפיכה הגורלי באג'ריה והוא מושך אליו עד היום מבקרים רבים מדי שנה. בכל רחבי הפארק שוקקות חיים פינות חמד רבות. בנוסף לכך, ניתן לבקר במקום באקווריום של באטומי, הממוקם בסמוך לדולפינריום של באטומי, שבו ניתן לצפות במופעי דולפינים מרשימים במיוחד. לא רק לילדים. מומלץ ביותר.

המורשת הגאורגית דרך בובות – המוזיאון האתנוגרפי

בבאטומי ישנם, מוזיאונים רבים, חלקם מסקרנים חלקם פחות. המוזיאון האתנוגרפי נמצא במרחק של כ – 20 דקות מהעיר. במוזיאון הלא שגרתי מאות דמויות שונות המתארות את ההיסטוריה של העם הגאורגי. במקום יש תצוגה של 4,300 פריטים ששווים הצצה. הסיור במקום הוא בליווי מדריך .ואם יתמזל מזלכם, תוכלו גם לפגוש את האומן כאמל טורמניצ'י החביב שיודע מספר מילים בעברית וגילף מעץ במשך 20 שנה שיספר ויראה לכם כיצד החל לצייר וליצור עוד בבית הספר היסודי. הוא גם מוכר צלחות ועוד פריטי עץ מעשה ידיו.

הרומאים ביקרו בבאטומי – מצודת גוניו

מצודה רומאית על הגדה השמאלית של הנהר העובר בגוניו, 12 ק"מ מדרום לבטומי ולא הרחק מהגבו הטורקי. עפ"י המיתולוגיה כאן נהרג אחיה של מדיאה בניסיון לעצור את הארגונאוטים. המצודה עברה ידיים רבות, מהרומאים לביזנטים, לעות'מאנים ולרוסים.

נוף, יין ואוכל טוב בהרים

לא לחזור הבייתה ללא ביקור חובה בהרים הסמוכים לבאטומי ובצפייה באגם אנגורי המדהים ומפלי מקחונצטי. האזור עוצר נשימה ביופיו, שבנוסף לנופי הרים, מצוקים ושפע של מים, מציע מפגשים עם, תרבויות, יין מקומי מהטובים בעולם אוכל תושבים מקומיים שעדיין שומרים על הציביון המיוחד של המקום. מומלץ מאוד לבקר אצל יצרני היין המקומיים וליהנות מאוכל טוב ומוסיקה עממית. קחו בחשבון שישנם עוד מוקדי משיכה מרתקים נוספים בבאטומי וזה היה על קצה המזלג. אני כבר מחכה לביקור הבא שלי בבאטומי.

תודה מיוחדת ליקרטין ברקה (Yekaterin Barka ) מנהלת משרד התיירות בבאטומי ולמדריכת הסיורים סלומה גורגילאדה (Salome Gorgiladze ) על חוויה גאורגית מושלמת.

השאר תגובה

דילוג לתוכן