fbpx

"חוק השקיות": החל משבוע הבא נשלם עשר אגורות על כל שקית בסופר

החל משבוע הבא ייאלצו הישראלים לא רק לשלם על הקניות בסופר, אלא גם על השימוש בשקיות לצורך כך. מחיר שקית ניילון יעמוד על 10 אגורות, מחיר נמוך ביחס למדינות אחרות בעולם.

1111

1.6 מיליארד שקיות פלסטיק חד פעמיות נצרכות בישראל בסניפי הרשתות הגדולות בשנה. מדובר בכ-350 שקיות לאדם בשנה בממוצע, מה שמעיד כי השימוש בשקיות הללו הפך בישראל להרגל בלתי נפרד לצרכנים בעת קנייה, וכן בקרב רשתות השיווק, המספקות שקיות אלה "בחינם" וללא הגבלה. שקיות הנשיאה החד-פעמיות הופכות לפסולת שאינה מתפרקת לאורך מאות שנים ומזהמת את הסביבה – ובמיוחד את השטחים הפתוחים ואת הסביבה הימית העולמית.

 המשרד להגנת הסביבה החל בקמפיין הסברה לצמצום השימוש בשקיות פלסטיק אלה, עם כניסת החוק (חוק לצמצום השימוש בשקיות נשיאה חד-פעמיות) לתוקף ב-1 בינואר 2017. כפרזנטור של הקמפיין נבחר התסריטאי והשחקן עידו רוזנבלום. 

מטרת החוק היא להביא לצמצום השימוש בשקיות פלסטיק כדי להפחית את כמות הפסולת הנוצרת בעקבות השימוש בהן, קידום סביבה נקייה, ושיפור איכות החיים למען הציבור ולמען הדורות הבאים. במסגרת החוק – הקיים אף במרבית מדינות המערב – נקבע איסור על חלוקה בחינם של שקיות נשיאה חד פעמיות ברשתות השיווק הגדולות, לרבות דרך האינטרנט. בנוסף, נקבע היטל על כל שקית הנמכרת ברשתות אלו בסכום מינימלי של 10 אגורות. על פי החוק, רשתות השיווק ידווחו למשרד להגנת הסביבה אחת לרבעון על מספר השקיות שמכרו, וכן יעבירו את ההיטל בעד כל שקית נשיאה חד פעמית שנמכרה.

 המשרד להגנת הסביבה מבקש לעודד את הציבור לשימוש בתחליפים נוחים לשקיות הנשיאה  החד-פעמיות, למשל על ידי שימוש בסלים רב פעמיים. לכן, יזם מהלך לפיו בחודש הראשון לכניסת החוק לתוקף רשתות השיווק הגדולות יחלקו לצרכנים סלים רב פעמיים ללא תשלום (בקנייה מעל 100 שקל) בסבסוד המשרד להגנת הסביבה,  עד לתאריך ה-17 לינואר או עד גמר המלאי.

 לצד הנזק הסביבתי שנגרם מהשימוש בשקיות, יש גם נזק כלכלי: עלות שקיות הנשיאה החד פעמיות המחולקות במרכולים ורשתות השיווק בישראל מוערכת ב-80 מיליון שקל בשנה. כיום, עלות זו מושתת בפועל על הצרכנים באופן עקיף במחירי המוצרים, כאשר מרביתם אינם מודעים כלל לתשלום עקיף זה על השקיות המחולקות לכאורה "בחינם" בקופות.

דילוג לתוכן