fbpx

קשה בשיעורים, תסכול בכביש – סיפורו של נהג חדש בישראל

הם מנדנדים שהם רוצים רכב, מתרגשים כשהם עוברים את הטסט, אבל העלייה לכביש מציבה הרבה אתגרים לא פשוטים לנהגים חדשים – החל מהתמודדות עם טופסולוגיה וביטוחים וכלה בהיתקלות בהתנהגות מסוכנת. איך נראה התהליך הזה עבור הנהג החדש הממוצע? הכל בכתבה לפניכם

שולי הזלקורן

shutterstock_633408902

צילום: שאטרסטוק

לא נוהגים להכריז על זה באופן רשמי, אבל גיל שש-עשרה מלא בשינויים וטקסי מעבר, המקרבים את בני הנוער עוד כמה צעדים לעבר ׳עולם המבוגרים׳. לקנות משקאות אלכוהוליים עדיין אסור, אבל התמודדות עם שאלות כמו – מה תרצו לעשות כשתהיו גדולים – צריכות לקבל תשובות בצורת המקצועות ששמים עליהם דגש לקראת הבגרות והחוגים או הקורסים המקוונים בשעות החופשיות, ובמקרים מסוימים גם לתפקיד בשירות הצבאי יש השלכה ישירה על העתיד. על כל אלו נוספים לחצים ׳רגילים׳ של נערים ונערות מתבגרים, אין צורך להרחיב אודותיהם, עלי מוהר ניסח את זה טוב יותר.

אם אתם הורים לנהגים צעירים, אתם בוודאי יודעים כמעט את כל מה שנכתוב פה למטה וסביר להניח שגם בנתוני התאונות הקטלניות בהן היו מעורבים נהגים צעירים (114 ב-2016, 98 ב-2015) נתקלתם בעבר. נצלו את תקופת הליווי כדי לנטוע ביטחון בילדיכם וחלקו איתם את הניסיון שלכם. נהג צעיר המודע לסכנות שבכביש, בדמות נהגים אחרים, ולאחריות שמחוץ לכביש, בדמות טפסים ותחזוקה, ילמד שיעור בדרך ל״עולם המבוגרים״ וכנראה יהיה נהג אחראי ומחושב יותר.לכן הסבירו להם על מסמכי ביטוח החובה והשירותים הכלולים בפוליסת הביטוח המקיף לרכב, כמו גם על חשיבותה של תחזוקה נאותה וכמובן – למדו אותם כיצד עליהם לנהוג במקרה של תאונת דרכים. כי בעולם הנהיגה יש הרבה יותר מרק הגה.

16 מלאו לנער וליבו רוצה אוטו

גיל שש עשרה הוא גם הגיל שבו על פי חוקי מדינת ישראל מותר לנערים ולנערות לעשות את צעדיהם הראשונים על הכביש ולא רק במעבר החציה: הוצאת רישיון לאופנוע מותרת החל מגיל 16 ומי שמעדיף ללמוד נהיגה ברכב יצטרך להמתין עוד כמה חודשים. רק בגיל 16 שנים ו-3 חודשים ניתן לגשת למבחני התיאוריה ושלושה חודשים לאחר מכן – בגיל 16 שנים ו-6 חודשים – אפשר להתחיל בשיעורים המעשיים. עוד שלושה חודשים יחלפו בטרם מותר יהיה לגשת למבחן הנהיגה המעשי, זאת כמובן בתנאי שהוצאתם ״טופס ירוק״ (רש״ל 18), ביצעתם בדיקת ראייה ובדיקה רפואית ולקחתם לכל הפחות 28 שיעורי נהיגה מעשיים בני 40 דקות, אותם ניתן לעבור אך ורק אצל מורי נהיגה מוסמכים – לא כמו הבחור הזה, שאת סיפורו הבאנו לכם בעבר. עבור מרבית בני הנוער הביקור במרכזי הבחינה למבחני התיאוריה נחשב לפגישה הראשונה עם נציגי משרד ממשלתי (אם כי בדמות מפעיל פרטי), נותר רק לקוות שהפעם הראשונה במקרה הזה לא תכלול סצנה קפקאית שתטביע חותם בנפשם הרכה.

 

כל מה שהם חלמו עליו. *ט.ל.ח

גם הרגע המתוק של קבלת רישיון הנהיגה, אירוע שרבים מגדירים אותו כאחד הצעדים המשמעותיים לעצמאות, מגיע עם רשימת תנאים: חצי שנה עם נהג מלווה (כנהג חדש צעיר) לכל מי שהוציא את הרישיון לפני גיל 24 – שלושה חודשים ביום ובליל ושלושה בשעות הלילה בלבד; כדי לצאת מתקופת הליווי יש להצהיר על כך באופן רשמי, לפחות במקרה הזה אפשר בטופס מקוון; נהג חדש שגילו צעיר מ-21 אינו מורשה להסיע ברכב יותר מ-2 אנשים מלבדו, אלא אם יושב לצידו נהג מלווה; אי ציות לרמזור, הפרת זכות קדימה ועבירת תנועה עם נפגעים בשנתיים הראשונות על הכביש תוביל לשלילת רישיונו של הנהג החדש, אותו ניתן יהיה לקבל בחזרה – בתנאים מסיימים בלבד – בתום השנתיים בהן נחשב שלול הרישיון כנהג חדש.

 

החלום ושברו?

הבחינות עברו בהצלחה והנוער זוכה לשבת מאחורי ההגה, כל זאת כדי לפגוש מזווית חדשה את תרבות הנהיגה הישראלית. גם עליה נדמה שאין צורך לפרט, כל מי שנמצא על הכביש מרגיש את מפלס העצבים; על כל יום בשנה יש יותר מהרוג אחד בתאונת דרכים – 371 בני אדם ב-2016 – וגם נהגים ותיקים ומנוסים חשופים לגורמי הלחץ מסביב – על אחת כמה וכמה נהגים צעירים.

 

הרבה אחריות יושבת על הכתפיים של מי שיושב מאחורי ההגה, ולא תמיד אוחזות בו שתי הידיים. במשך נסיעה בת רבע שעה של נהג צעיר, הוא נוגע במסך הסמארטפון כ-30 פעמים, כך עולה ממחקר ראשון שבחן את דפוסי הנהיגה של בני 17-23 ובעיקר את הסחות הדעת. כמחצית מהנגיעות במסך מתרחשות בעת שהרכב בנסיעה במהירות של למעלה מ-5 קמ״ש, אך גם במהירות של למעלה מ-100 קמ״ש.

 

אם אתם בעצמכם נהגים צעירים וקוראים את הכתבה הזו, הרשו לנו לסגור אותה בכמה עצות שיעזרו לכם לעבור את הנהיגה בשלום וברוגע – גם כשיש לידכם ׳מבוגר אחראי׳. הם יכולים להיות נודניקנטים ברמה בינלאומית, אבל להורים שלכם (או לנהג המלווה שלכם) יש ניסיון מעשי על הכביש וכדאי לכם ללמוד ממנו. בשלבים הראשונים נסו לנהוג בדרכים שאתם מכירים והשאירו טווח בטחון מבחינת זמנים ולמדו לחשב פנימה פקקים וטעויות ניווט. התרכזו בנהיגה עצמה ואם אתם מרגישים שהמחשבות שלכם נודדות – בין אם לצפצופים של הסמארטפון ובין אם סתם כך – עצרו את הרכב במקום בטוח והתרעננו לפני שאתם חוזרים לכביש. אם אתם מסוגלים, פשוט כבו את הנוטיפיקציות בזמן הנסיעה, האזינו למוזיקה שאתם אוהבים ומרגיעה אתכם, אבל לא כזו שמרדימה. כשאתם יוצאים מהבית אל תשכחו לקחת את רישיון הנהיגה שחייב להיות עליכם ברכב והצמידו את שלט הנהג החדש, במידה ותעצרו בצד לביקורת של משטרת התנועה תידרשו להציג את הרישיון ואת ביטוח החובה לרכב (הוא בתא הכפפות, תשאלו את ההורים). נסיעה בלי שני מסמכים אלו, או עם מסמכים שפג תוקפם, נחשבת עבירה על החוק ותעלה לכם בקנס כספי משמעותי במקרה של הביטוח ולפסילה ואף עונש מאסר במקרה של הרישיון.

 

דילוג לתוכן