fbpx

מומלץ: יער ביריה לאור ירח – סיור עששיות מסקרן בדרך לבית הכנסת

חגי חודש תשרי מתקרבים ולקראתם מזמינה קרן קימת לישראל את הציבור לסיור עששיות חוויתי, מעניין ומסקרן ביער ביריה. סיור העששיות יתקיים ביום רביעי, ה-6 בספטמבר (ט"ו באלול), החל מהשעה 19:00. הוא יפתח במצודת ביריה ומשם יצעדו המשתתפים בשבילי היער עד לרחבת בית הכנסת נבוריה. שם יאזינו המשתתפים לסיפורים לקראת חגי תשרי.

צילום: סוכנות ג'ני.
צילום: סוכנות ג'ני.

בית הכנסת נבוריה הוא שריד של יישוב היהודי נבוריא מימי בית שני ובתקופת המשנה והתלמוד. בית הכנסת של הכפר הוא אחד הקדומים בגליל. באמצע המאה השלישית הורחב בית הכנסת, כנראה בעקבות גידול היישוב, אך הוא חרב ברעידת אדמה (363 לספירה)/ היישוב ננטש למשך 200 שנה, ובשנת 564 נבנה בית הכנסת מחדש, כפי שאפשר ללמוד מכתובת שעיטרה את משקוף הפתח המרכזי: "למספר ארבע מאות ותישעים וארבע שנה לחורבן הבית נבנה בסרר חנינא בן ליזר ולוליאנא בר יודן". זוהי כתובת בעלת חשיבות רבה ביותר. היא מודיעה כי בית הכנסת נבנה בשנת 494 לחורבן בית המקדש, בעת סררתם (כהונתם) של חנינא בן ליזר ולוליאנא בר יודן כראשי הקהילה, או ראשי בית הכנסת. אזכור תאריכים בכתובות בתי כנסת הוא דבר נדיר מאוד. מבנה בית הכנסת התקיים עד שנת 640 לספירה בקירוב. באתר ניצבים כיום שני טורים של ארבעה עמודים. חזית בית הכנסת שוחזרה בחלקה על ידי רשות העתיקות.

משך הסיור כ-3 שעות וחובה להצטייד בנעלים גבוהות, מים ופנס. ההשתתפות בהרשמה מראש ובתשלום 20 שקל למשתתף.מוקד קו ליער: 1-800-350-550

דילוג לתוכן