דואגים להורים הקשישים: המחויבויות של האפוטרופוס

בימי הולדת, כולנו מאחלים אחד לשני "עד 120". אנחנו מאחלים את זה כדרך לאחל אריכות ימים, אבל האמת היא שכל אדם שמגיע לגיל השלישי כבר יודע שיותר מאריכות ימים, עדיף לאחל איכות חיים. 

עם השנים, אנשים רבים מגלים שאחרי שהם כבר היו עמוד התווך של הבית ושל המשפחה, ואחרי שהם היו הגורם שעזר לכל הילדים – הם הפכו להיות מי שזקוק לעזרה מאחרים. 

לצערנו, קשישים רבים מגיעים למצב שבו הם לא יכולים לקבל החלטות מושכלות בכל מיני נושאים בגלל מצב פיזי, נפשי או מנטלי. עבור האנשים האלה, מוטב שהם לא יהיו אחראים לעצמם, ועדיף במקרים כאלה למנות אפוטרופוס להורה מבוגר.

איך מתבצע תהליך מינוי אפוטרופוס?

תפקיד האפוטרופוס הוא תפקיד רב-חשיבות, שלמעשה נוטל את העצמאות של הקשיש על חייו, ומעבירה את האחריות לאדם אחר. לכן, בשביל למנות אפוטרופוס יש לפנות לבית המשפט על מנת שיאשר את המינוי. 

על מנת לוודא שאכן ההורה המבוגר אינו כשיר לקבל החלטות, בית המשפט נעזר בחוות דעת של מומחים מתחום הגריאטריה או הקוגניציה, שנועדו לוודא שהוא אכן סובל מבעיות מנטליות שונות שלא מאפשרות לו לקבל החלטות מושכלות בנושאים חשובים. 

מה תחומי האחריות של האפוטרופוס?

על מנת לוודא שהאפוטרופוס ממלא את תפקידו נאמנה, ודואג לרווחתו של ההורה הקשיש, המחוקק קבע מספר הוראות ודרישות שעל האפוטרופוס למלא. 

כך לדוגמא, לאפוטרופוס יש מחויבות לדווח על פעולות שונות ללשכת האפוטרופוס הכללי. הדיווח נעשה על ידי הגשת דוחות מדי שנה, ובהם גם "דוח פרטה".

מיד עם מינויו לתפקיד, האפוטרופוס חייב לערוך בדיקה יסודית של המצב הכלכלי של ההורה הקשיש. לאחר שהוא מיפה את כל הכספים והנכסים השונים, האפוטרופוס צריך להכין תכנית תקציבית מפורטת של כל ההוצאות היומיומיות של הקשיש. 

בנוסף, על האפוטרופוס למצוא מסגרת מגורים שמתאימה לצרכיו של ההורה הקשיש. מקום המגורים צריך להיות כזה שמתאים למצבו הרפואי, הנפשי והקוגנטיבי של ההורה: זה יכול להיות מגורים בבית, אך ישנם מקרים שבהם יש צורך להעביר את ההורה הקשיש למסגרת טיפולית מתאימה. 

האפוטרופוס חייב להגיש לאפוטרופוס הכללי פירוט של כל הונו ונכסיו של ההורה הקשיש עליו הוא אחראי. האפוטרופוס אחראי לנהל את חשבון הבנק, את הנכסים ואת ההשקעות של ההורה, ולוודא שהוא מקבל את כל הקצבאות וההכנסות שמגיעות לו ממקורות שונים. 

אגב, במידה ויש עניינים משפטיים שנוגעים להורה הקשיש, על האפוטרופוס לטפל בעניינים האלה, כולל גם מול מוסדות המדינה השונים. 

כאמור, מינוי אפוטרופוס להורה מבוגר הוא תהליך מלא אחריות, ולכן המחוקק מקפיד מאוד על כל הדרישות וההתחייבויות של בעל התפקיד הזה. לכן, כדי לוודא שאתם לא מאבדים את הזכויות שלכם, של הוריכם או לא מסתבכים בבירוקרטיה מסובכת, כדאי לפנות לעורך דין שמתמצא בדיני אפוטרופסות. 


לגלות עוד מהאתר חדש בגליל

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

השאר תגובה

לגלות עוד מהאתר חדש בגליל

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן