החשיבות שיש בברזל

רבים יודעים שצריכת ברזל נחוצה, אפילו הכרחית. אבל האם אתם יודעים מדוע הברזל חשוב לנו, ומה קורה בגוף אם הוא חסר? כל התשובות, לכל השאלות. 

הקשר בין הברזל לבין החמצן

דיאטנים מרבים להמליץ על מאכלים שונים, בשל הערכים התזונתיים שלהם. מקום של כבוד שמור לכל אותם מאכלים עם ברזל. זה מדהים לגלות שהמינרל הזה הוא אחד החשובים ביותר שבגוף האדם. בין היתר, הוא חשוב מפני שיש לו תפקיד בקליטת החמצן בגוף. כן, לא משנה עד כמה הריאות שלנו חזקות, אם הוא ייחסר, נרגיש מהר מאוד שקשה לנו לנשום. בגוף של כולנו, הברזל מקושר עם מערכת הדם. הוא מתחבר לתאי הדם הלבנים (הכדוריות הלבנות), וזה מה שקושר את החמצן בהולכה שלו לכל תאי הגוף. הגוף לא מסוגל לייצר ברזל ולכן הוא תלוי בספיגה שלו דרך התזונה ומערכת העיכול. 

אין ברזל? זה מה שקורה בגוף

גירעון במאזן הברזל בגוף לא קורה ביום אחד. אבל אם לא אוכלים את המאכלים שעשירים בברזל או שיש בעיה בספיגה, הגוף מגיב לכך בעוצמה. בין היתר, ניתן לראות את החוסר הזה כאשר הגוף נעשה חיוור ועייף. זה גורם לקשיי נשימה ולסימפטומים אחרים בתכלית, כגון נשירת שיער. במידה וזה לא מטופל, עשויים להיגרם בעיות בזיכרון, קושי להתרכז, חוסר מנוחה ואף דופק מהיר. וכדאי לדעת שבמהלך החיים הגוף מפתח קושי גדל לספוג את הברזל מהמזון שאנו אוכלים. לכן, עם העלייה בגיל חשוב ביותר להעלות את צריכתו וגם להימנע ממאכלים שפוגעים בספיגת הברזל בגופנו. מבחינה רפואית, חוסר ברזל נקרא גם חוסר דם או אמניה. 

מי מועד לסבול מחוסר ברזל ואיך משפרים 

מקובל להניח כי אנשים צמחוניים נוטים לסבול יותר מחוסר ברזל. הגם שזה היה נכון בעבר, כיום זה פחות בעיה. צמחוניים הרבה פעמים יותר מודעים לחשיבות התזונה שמשלימה חוסרים שונים. מלבד גיל מבוגר, גם תקופת ההיריון מאופיינת בסיכון לאנמיה. נשים בעלות מחזור חודשי חזק זקוקות להשלמת ברזל יותר מאחרות. כמו כן, ילדים צעירים עשויים לפתח חוסר דם, במידה והתזונה איננה מאוזנת. הטיפ המועיל לשיפור ספיגת הברזל, מעבר לצריכת מאכלים שעשירים בו, זה להגדיל את צריכת הויטמין סי. נמצא במחקרים כי הוא משפר מאוד את יכולת הספיגה, במיוחד אם משלבים אותו בזמן האוכל.

כמה ברזל זה מספיק 

בצעירים, חוסר ברזל עלול לפגוע בגדילה. הוא לעיתים מעורר אי שקט וקשיי שינה. אבל כמה ברזל זה מספיק? לגברים בוגרים, 9 – 10 מ"ג ליום בדרך כלל מספיקים. נשים בוגרות זקוקות לכמות כפולה. בתקופת ההיריון, מומלץ אף פי שלוש מזה. מאכלים עשירים במינרל החשוב כוללים לדוגמא בשר ודגים ובמיוחד חלקי פנים. מקורות נוספים הם קטניות, טחינה, אגוזים וכן ירקות ועשבי תיבול ירוקים.


לגלות עוד מהאתר חדש בגליל

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

השאר תגובה

לגלות עוד מהאתר חדש בגליל

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן