הכוח של בג"ץ: לראשונה בוטל חוק יסוד – השר לוין תקף בחריפות את החלטתה של חיות נשיאת העליון לשעבר

לראשונה מאז קום המדינה בוטל חוק יסוד. בית המשפט העליון הודיע הערב (יום שני) על פסילת התיקון לחוק היסוד שביטל את השימוש בעילת הסבירות כלפי החלטות הדרג הנבחר. זו הפעם הראשונה שבית המשפט העליון מתערב בחוק יסוד שהעבירה הממשלה, בצל הביקורת על תהליך חקיקתו ועל המחלוקת הרבה שהייתה סביבו.

השר לוין ונשיאת העליון לשעבר אסתר חיות בעת חנוכת בית המשפט בצפת. צילום: מלך גרסטל.

החלטת השופטים התקבלה בדעת רוב של 8 שופטים שפסקו בעד פסילת התיקון לחוק יסוד: השפיטה מול 7 שופטים שפסקו נגד פסילת התיקון. השופטים שהיו בדעת רוב טענו כי התיקון לחוק היסוד "חורג מסמכותה המכוננת של הכנסת, ומשכך יש להכריז על בטלותו". לדברי הנשיאה בדימוס אסתר חיות, "נוסח התיקון של הכנסת קיצוני וחריג. התיקון מתייחס לכלל מובניה של עילת הסבירות, ומשכך הוא מונע התערבות גם בהחלטות שלטוניות מופרכות ובלתי סבירות בעליל, ככל שלא נפל בהן פגם מינהלי אחר".

שר המשפטים, יריב לוין תקף בחריפות את בג"ץ על פסילת ביטול עילת הסבירות, הבטיח ש"פסק הדין לא ירפה את ידינו" – אך ציין: "כשהמערכה נמשכת, נפעל באיפוק". בדומה ללוין, גם יו"ר הכנסת אמיר אוחנה – מי שאיים בעבר שהכנסת "לא תקבל בהכנעה את רמיסתה" – אותת שלפחות כל עוד המלחמה נמשכת, הקואליציה לא תפעל נגד בית המשפט. "המובן מאליו הוא שלבית המשפט העליון אין שום סמכות לבטל חוקי יסוד. המובן עוד יותר מאליו הוא שלא נוכל לעסוק בכך כל עוד המלחמה בעיצומה", מסר אוחנה.

אסתר חיות, נשיאת העליון לשעבר חתמה את פסק דינה בעניין ביטול עילת הסבירות במענה לביקורת שהוטחה בבג"ץ על עיתוי פרסום פסק הדין: "גם בשעה הקשה הזו על בית המשפט למלא את תפקידו, על אחת כמה וכמה כאשר מדובר בהכרעות בסוגיות הנוגעות למאפייני הזהות הגרעיניים של ישראל כיהודית ודמוקרטית"


לגלות עוד מהאתר חדש בגליל

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

השאר תגובה

לגלות עוד מהאתר חדש בגליל

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן