מה חשוב שהורים ידעו בנושא אבחון פסיכודידקטי?

המודעות כיום לקשיים שונים שמהם סובלים ילדים בבתי הספר, מאפשרת להם לעבור אבחון מקצועי.

מי מחליט שנדרש אבחון 

שאלה יסודית היא מי בעצם מחליט שכדאי לגשת לאבחון. פעמים רבות, ההמלצה לעבור אבחון פסיכודידקטי מגיעה מטעם מורים ואנשי חינוך, אשר מבחינים בקשיים הבאים לידי ביטוי בתפקוד ובהישגים בבית הספר. חשוב להבין כי האבחון נועד לזהות ממה בדיוק נובעים הקשיים (על רקע לימודי או התנהגותי או חברתי). לאחר האבחון, ניתן להציע פתרונות ממוקדים, שיאפשרו לקדם את התלמיד בתוך המוסד החינוכי וגם מחוצה לו. לעיתים, היוזמה לאבחון מגיעה מטעם ההורים. לאינסטינקטים ההוריים יש יכולת טובה לזהות קשיים, אולם נדרש אבחון כדי למקד את הדברים ולשים אותם בקונטקסט הנכון. 

מתי רצוי לגשת לאבחון 

אפשר להצביע על כמה מצבים שבהם אבחון יוכל לסייע מאוד. רצוי לגשת ולעבור אבחון למשל: 

  1. כאשר נראה כי הילד או הילדה סובלים מבעיות של קשב וריכוז או לקות למידה – הדבר עשוי להוביל לעיכובים ברכישת מיומנויות ויכולות למידה. ילדים כאלה עשויים להתמודד עם קושי בקריאה, קושי בחשבון, קושי ביכולת ביטוי, קשיים תפיסתיים ועוד. 
  2. כאשר נראה כי הילד או הילדה סובלים מקשיי התנהגות או קושי רגשי – קשיים אלה יכולים לפגוע בהישגים לימודיים או במיצוי יכולות חברתיות, הגם אם לא קיימת לקות למידה או הפרעות קשב. ילדים הסובלים מקשיי התנהגות עלולים לחוות ביטחון עצמי נמוך, בעיות חרדה, תחושה של חוסר מסוגלות, התנהגות אגרסיבית. 
  3. הישגיות שלא תואמת את היכולת או ההשקעה – אבחון מסייע לבדוק מהם הגורמים לכך כי ילדים בעלי יכולת קוגניטיבית תקינה או אפילו גבוהה, לא מצליחים להגיע להישגים המצופים. הדבר יכול לנבוע מסוגים שונים של קשיים שצריך לגלות ולתת להם מענה. 
  4. מיצוי הזכויות במערכת החינוך – אבחון מתבקש כאשר רוצים לאשר לתמיד או ללמידה סיוע לזכאים. על סמך אבחון ניתן למשל לקבל זכאות לסל שילוב על סמך וועדה. הסיוע מאפשר את קידום התלמידים בהמשך. 

איך מתנהל אבחון פסיכודידקטי

אבחון פסיכודידקטי יכול לסייע לתלמידים בקבלת הקלות בבחינות, קבלת תמיכה וליווי בית ספרי בשעות תגבור ועוד. לפני האבחון עצמו, ההורים יספרו למאבחן או לפסיכולוג ילדים פרטים חשובים לגבי הילד, הרקע, טיפולים קודמים, ימסרו תוצאות של מבדקי קשב וכדומה. 

באבחון עצמו, נבדקים כמה אשכולות של נושאים. למשל, נבדקת רמת האינטליגנציה של הילד, בודקים את כושר ההבעה בעל פה ובכתב, מזהים את כמות אוצר המילים, יכולת קריאה, זיכרון ותפיסה, רמת הקשב והריכוז, יכולת ארגון וניהול זמן, סדר וארגון. 

לאחר שהמבדק עצמו מסתיים, נעשית שיחת סיכום עם ההורים ולעיתים בשילוב הילד. מסבירים על הממצאים ואיך ניתן להמשיך מכאן. מפה והלאה ניתן לקבל הקלות בבתי הספר, ולהיעזר בדרכי התערבויות וטיפולים נוספים. 


לגלות עוד מהאתר חדש בגליל

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

השאר תגובה

לגלות עוד מהאתר חדש בגליל

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן