ראיון עם השר עודד פורר לקראת פתיחת ועידת הגליל "משרד הנגב והגליל הוא כבר לא משרד שמשנוררים ממנו כסף"

ועידת הגליל ה-10 בהובלת המשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל והרשות לפיתוח הגליל תתקיים ביום שלישי הקרוב במגדל העמק – זו הוועידה האחרונה לשנה זו ותעמוד בסימן 'הופכים את הגליל למרכז'. מאיר ינקו בראיון מיוחד עם עודד פורר שר החקלאות ופיתוח הכפר והשר לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל.

השר פורר: "התקציב שהעברתי לגליל הוא הגדול שהיה אי פעם". צילום: רונן אקרמן.

רגע לפני פתיחת ועידת הגליל ו-50 יום לבחירות אנחנו כבר יכולים לסכם תקופה!

החזון שהצבתי לפיתוח הנגב והגליל הוא חזון, מאוד ברור, שמחייב את מדינת ישראל שנים קדימה. הופכים את הגליל למרכז. מתחילים לבנות את הגליל כמטרופולין שיוכל לעמוד בפני עצמו להנות מהיתרונות שלו. ועידת הגליל בסך הכל ממשיכה ומשרטטת את המסלול ואת הנתיב שאותו קבענו " הופכים את הגליל למרכז". הפטנט הזה שמשרד הנגב והגליל הפך למשרד שמשנוררים ממנו כסף כדי לסגור פינות – נגמר.

מה יותר מאתגר עבורך תיק החקלאות או התיק לפיתוח הנגב והגליל?

זה כמו לשאול אבא איזה משני ילדיו הוא אוהב. גם תיק החקלאות וגם תיק הנגב והגליל – כל אחד מציב את האתגרים שלו. לשמחתי המשרדים קשורים זה בזה. כשאתה מקדם את הגליל אתה גם מקדם את החקלאות. כשאתה הופך את החקלאות למודרנית וחדשנית יותר אתה למעשה מקדם גם את הגליל כי אתה טומן בגליל את הזרעים לעתיד של מדינת ישראל. בזכות השיתוף פעולה של המשרדים – כולם הרוויחו מזה גם החקלאות וגם הגליל.

דווקא עם החקלאים בגליל לא היה לך רומן והם עדיין כועסים עליך!

אני כשר בישראל מחויב לכלל תושבי ישראל. הרומן שאני מנהל זה עם תושבי ישראל ולא עם קבוצת לובי כזאת  או אחרת. החקלאים בגליל הם מלח הארץ. אני מעריך ומעריץ אותם. הם עשו לאורך השנים עבודת קודש. אבל אנחנו חייבים להקפיץ את החקלאות בארץ. שאתה עושה שינוי מטבע הדברים ישנם כאלה שנפגעים ולא כל כך אוהבים את זה. גם אלה שכעסו עלי בעוד 10 שנים יבינו מה קרה לחקלאות הישראלית יבינו את המהלך הזה. יש פה חזון ברור. מאפשרים לאזרחי ישראל לקנות יותר פרות וירקות במחירים טובים יותר. כשהחקלאים יידעו להשתמש בכלים שאנחנו נותנים – החקלאים האלה ייהנו מאוד.

התקציבים שהעברת לגליל בהשוואה לשרים קודמים נחשבים גבוהים?

התקציב לפיתוח הנגב והגליל ברשותי הוא הגדול ביותר שהיה אי פעם למשרד. מספר הקולות הקוראים שהוצאנו לרשויות בגליל הוא חסר תקדים, אנחנו באמת מדברים על תקציבים בהיקפים של מאות מיליוני שקלים שמושקעים בסופו של יום בגליל ובאוכלוסייה בגליל. נתתי הנחיה לרשויות לבצע פרויקטים משמעותיים שהם משנים מציאות. אין טעם לתקצב איזה ג'ימבורי או חדר משחקים אלא צריך לראות את כל התמונה ולכן הלכנו על פרויקטים מחוללי שינוי, גם ברפואה, גם בחינוך, בעליה וקליטה ובביטחון האישי.

מה עם ייהוד הגליל – עד כמה זה עדיין ריאלי?

יצירת מצב שבו יותר אוכלוסייה מתיישבת בגליל מאשר במרכז – הוא יעד לאומי. צריך להבין שמטרופולין תל אביב לא יוכל לשאת את כל האנשים שלכאורה אמורים לגור בו.  חייבים לכן להתיישב ולייצר התיישבות בגליל – בנגב. אך על מנת שיגיעו שתושב מהמרכז יגיע לגליל או שתושב הגליל יישאר ולא יעזוב. אני צריך לייצר מטרופולין שנותן שירותים לפחות באותה רמה כמו בתל אביב. לגבי השתלטויות על קרקעות – גם בכך פעלנו ומנענו השתלטות על קרקעות חקלאיות.

משרדך מעודד צמיחה דמוגרפית בקצרין ובגולן – אבל הכבישים לשם מיושנים ומסוכנים!

יש תוכנית אסטרטגית של משרד התחבורה. בהחלט חייבים להשקיע עוד משאבים בזה. אבל היעד המרכזי שלנו ליצר סביב העיר קצרין עוגן כזה שתושבי הגולן יקבלו את כל השירותים ולא יצטרכו לנסוע כשעתיים לערים מרכזיות.

   עד מתי נסבול מהטרור החקלאי והפרוטקשן בגליל?

הטרור החקלאי הוא אכן משהו שצריך לטפל בו. אני יצרתי מנגנון של הקמת מתנדבים של משמר הגבול. אחד במחוז הצפוני ואחד בדרומי. הקצנו את הכסף עבור זה ואני מקווה שהמשרד לביטחון הפנים סוף סוף יבצע את מה שהוא התחייב. זה יעד ממשלתי. זה מלחמה שצריך להלחם בה יום יום.

לסיום. איך אתה רואה את הגליל בעוד מספר שנים?

הגליל בעוד עשור, יהיה מטרופולין עומד בפני עצמו בדומה למטרופולין בגוש דן. ניקח את הרשויות המקומיות הגדולות בגליל ונתחיל לחבר אותם כשמסביבם יהיה שיתוף פעולה עם המועצות האזוריות.  תושבי הגליל יקבלו את שירותי הבריאות, והחינוך הטובים ביותר תהיה אוניברסיטה בגליל.


לגלות עוד מהאתר חדש בגליל

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

השאר תגובה

לגלות עוד מהאתר חדש בגליל

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן