fbpx

"יהדות רומניה עשתה רבות להצלחת הכלכלה בישראל" – בכירי התעשיינים השתתפו באירוע של ארגון א.מ.י.ר.

יהדות רומניה היא יהדות גדולה גאה הידועה גם כצנועה אך זה לא מנע ממנה לערוך דיון מעמיק בנושא תרומתה של  יהדות רומניה לכלכלה של ישראל בהשתתפות בכירי התעשיינים בישראל ( כולם ממוצא רומני). 

מאת: מאיר ינקו 

חברי הפאנל צופים בסרטון של עוזיח גליל, אבי ההיי טק הישראל וחתן פרס ישראל.
חברי הפאנל צופים בסרטון של עוזיח גליל, אבי ההיי טק הישראל וחתן פרס ישראל.

באירוע הבמה הרעיונית ע"ש יצחק ארצי ז"ל בהשתתפות מאות מוזמנים שנערך במלון 'דן פנורמה' בת"א התקיים פאנל מרתק על תרומת יהודי רומניה לכלכה הישראלית. בפאנל בהנחיית העיתונאי, אטילה שומפבלי, השתתפו: ליאורה עופר – מנכ"לית 'מליסרון' ו'עופר השקעות',צביקה אורן – מנכ"ל התאחדות התעשיינים בעבר, עו"ד יהודה טלמון – מנכ"ל 'להב' לשעבר, אסף ברנע – כדורסלן נבחרת ישראל בעבר וכיום איש הייטק ויזמות הממנכ"ל את 'סנארה ונצ'ורס', מיכה חריש – שר התעשייה והמסחר בעבר המשמש כיום כיו"ר ארגון א.מ.י.ר.

מיכה חריש - יו"ר ארגון א.מ.י.ר. נושא דברים.
מיכה חריש – יו"ר ארגון א.מ.י.ר. נושא דברים.

כל הפנאליסטים ללא יוצא מן הכלל שיבחו את פעילותה ואת תרומתה של יהדות רומניה לכלכלתה ולצמיחתה של ישראל. קדם לפאנל טקס נאומי ברכות בו נטלו חלק, שגרירת ישראל ברומניה, אנדראה פסטרנק שגילתה בקיאות על יהדות רומניה וריתקה את הקהל בנושא בעברית שוטפת. הסופרת נאוה סמל, ריגשה עם סיפורים על החיים בבית אבא יצחק ארצי ז"ל ח"כ ומ"מ ראש עיריית תל אביב.   את התוכנית האמנותית של הערב החלה נגנית הנבל, אביגיל לוזנן, וסיים השחקן דרור קרן, עם קטעים נרחבים מתוך המופע שלו, "הצד השני". בערב אותו הפיקה והנחתה העיתונאית איריס לקנר נכחו כמעט כל המי ומי ביוצאי יהדות רומניה. 

יוליאן לקנר,אפי שטנצלר,יהודית מוסקוביץ'ציפי מור ואברהם לולו אסף.
יוליאן לקנר,אפי שטנצלר,יהודית מוסקוביץ'ציפי מור ואברהם לולו אסף.

נרשמה נוכחותם של יובל לנדסברג – מנכ"ל 'סנו' הנוכחי, יצחק אברכהן – מנכ"ל 'שופרסל', עו"ד אברהם פורז, עו"ד איתן צחור, שלמה גנץ – מנכ"ל עיריית חיפה, אל"מ (במיל') בני מיכלסון – ראש העמותה הישראלית להיסטוריה צבאית (שהיה אמון על כתיבת המחקר של תרומת יהדות רומניה לכלכלת ישראל), אבי רוזנטל – מנכ"ל מרכז הארגונים של ניצולי השואה בישראל, דן פרופר, דורית ואג, יונה קלימוביצקי, דן בן אליעזר – שגריר ישראל ברומניה לשעבר ואנדראה פסטרנק – שגרירת רומניה בישראל כיום.

השגרירה הרומנית, פסטרנק והקהל עומדים לשירת "התקווה" בסוף האירוע.
השגרירה הרומנית, פסטרנק והקהל עומדים לשירת "התקווה" בסוף האירוע.

עמירם שור, יודק'ה שגב – מנכ"ל התאחדות התעשיינים כיום, פרופ' אשר מעוז, אברהם (לולו) אסף, אפי שטנצלר, אריה אשד, סימונה בר-שגיא, אדריאן הלל, עו"ד יואל ריפל ושלל אנשי תרבות כמו: יעקב בודו, אנאבלה, מיכאל כורש, ציפי מור, בלדי אולייר, ניקו ניתאי, אריה לבנון ועוד.

איל פביאן - מנהל המטה מקבל את פניו של יעקב בודו.
איל פביאן – מנהל המטה מקבל את פניו של יעקב בודו.

במסגרת האירוע, הוצגה תערוכה שכללה 38 אישים – מבכירי הכלכלה והתעשייה בישראל שמקורם ברומניה – ושתרמו רבות לכלכלת ישראל בכל שנותיה – עוד לפני קום המדינה ועד היום. למוזמנים חולק ספר המפרט על פועלם של האישים וכיצד השתלבו במדינת ישראל וכלכלתה הצומחת לאורך כל השנים.

חלק מהתערוכה.
חלק מהתערוכה.

בין האישים ניתן למנות את :
ברונו לנדסברג, האחים עופר, משפחות שניצר וגנץ מתעשיית היהלומים (כמו גם החלוצים בתחום שהגיעו גם כן מרומניה), שלמה שמלצר, מרדכי בן ארי (אל על), עוזיה גליל, שרגא רוטמן (סולל בונה), ישראל פולק (פולגת), עובד בן עמי, אברהם קליר, מיכה חריש (שר המסחר והתעשייה לשעבר), מיכאל לנדאו (מפעל הפיס), ארנה ברי (EMC), ריצ'רד ערמון (בנק הפועלים), רעיה יגלום (ויצ"ו), אפריים הרצאנו, יוסף גבעול, מאיר שמיר, זאב שרף, אסף ברנע, שמואל אהרונסון, דוד יודלביץ' ועוד…

השחקן - דרור קרן, איריס לקנר - מנחת הערב ומפיקתו ואחראית תקשורת והסברה בארגון ודוינה מייזלס - מו"ל עיתונים בשפה הרומנית בישראל.
השחקן – דרור קרן, איריס לקנר – מנחת הערב ומפיקתו ודוינה מייזלס – מו"ל עיתונים.  

 ארגון א.מ.י.ר. – להנציח ולשמר את המורשת של יהדות רומניה 

ארגון א.מ.י.ר. הוקם במטרה להנציח, לשמר ולהביא לידיעת הכלל את המורשת העשירה של יהדות רומניה ואת תרומתה של יהדות רומניה לבניין מדינת ישראל ולהישגיה בכל תחומי החיים. בתוך כך, כחלק מהאופן בו נותנים כבוד לעבר ולהווה המתגבש בכל רגע נתון – מוקם בראש פינה מוזיאון להסטוריה של יהדות רומניה מראשיתה ועד היום.

ד"ר דורון קולר ועו"ד יואל ריפל .
ד"ר דורון קולר ועו"ד יואל ריפל .

 במסגרת הפעילות השוטפת של א.מ.י.ר., עובדים על מחקרים הסטוריים ונעשות פעולות המנציחות את ההיסטוריה של קהילת יהודי רומניה, עוד ברומניה ואח"כ בישראל, כגון: ימי עיון, אירועי זיכרון, סימפוזיונים, טיולי מורשת לרומניה, תמיכה בסרטים וספרים, כנסים אקדמיים, עבודה בשיתוף עם 'יד ושם' בנושא שואת יהדות רומניה, שיתופי פעולה אקדמיים עם מוסדות בארץ ובחו"ל, אירועים לדורות הצעירים ועוד.

 בכל המתייחס לתרומה העצומה של יהדות רומניה למדינת ישראל בכל תחומי החיים והעשייה, הוחלט לקיים במה רעיונית שתעסוק מידי שנה בהיבטים ספציפיים, בהם ניכרת התרומה האדירה לבניין מדינת ישראל. ארגון א.מ.י.ר. החליט בגאווה לקרוא לבמה הרעיונית על שם אחד ממקימי הארגון – יצחק ארצי ז"ל.

דילוג לתוכן