הורים לילדים החווים קשיים בהשתלבות במסגרת הלימודים או בחברה יודעים היטב שהשלב הראשון של העזרה שילדים זקוקים לה הוא אבחון מקצועי. זוהי הבדיקה שבוחנת כל היבט – רגשי, נפשי, לימודי, קוגניטיבי – של הילד כדי לקבל את התמונה המלאה עליו. אבחון פסיכודידקטי משתלב באבחון דידקטי כדי לתת את כל המיפוי המתבקש של הילד, כדי לגלות את מקור הקשיים שלו וכדי לדעת כיצד לפעול. העזרה שהילד מקבל נשענת בדיוק על התוצאות האבחון והמסקנות שמגיעים אליהן במהלכו.

צילום: freepik

עזרה להורים

לא פעם הורים מוצאים את עצמם אובדי עצות כשהם מבחינים במצוקת הילד או כאשר ברור להם שיש בעיה אבל הם לא יודעים אם בית הספר משפיע על מצבו הנפשי או שהילד מתקשה בבית הספר משום שיש לו לקות למידה א בעיה רגשית שהם לא מודעים לה. אם קורה משהו שברור שיש לו השלכות או השפעה על הילד והוא גם מבוגר מספיק כדי לבטא את עצמו זה ברור למה הרבה יותר קל להבין מה קורה לו וכיצד לעזור לו. הבעיה מתחילה כאשר הילד צעיר מכדי לדבר ולהביע את עצמו וכאשר לא ברור לאף אחד מה קרה ומה השפיע. הורים ששמים לב לשינויים בהתנהגות הילד יבינו זאת מיד.

עזרת אנשי מקצוע

אבחון פסיכודידקטי נערך בכמה פגישות עם הילד וגם עם הוריו, ובמידת הצורך גם מורי הילד מעורבים בתמונה, במיוחד אם הפנו אותו מלכתחילה. לפעמים ההפניה לאבחון נעשית ביוזמת בית הספר, מתוקף תפקידם להתריע על בעיות השתלבות או קשיי למידה. במקרים כאלה האבחון נעשה גם כדי להבים למה הילד הוא תת הישגי או לא משתלב בחברה אם הוא דווקא מצליח להגיע להישגים לימודיים. באבחון זה משלבים גם אבחון דידקטי למקרה של לקויות למידה, מה שיכול לשפוך אור בהיר יותר על קשיים שונים.

מתווה העבודה עם פסיכולוג

לאחר האבחון מתווים את מתווה העבודה ואת התכנית הטיפולית שהילד צריך במקרה כזה. ההערכה המקיפה נותנת לכל מטפל תמונה מלאה על מה שצריך לחזק אצל הילד והיכן הוא דווקא יכול להשתמש בחוזקות שלו כדי להתקדם ולהתגבר על קשיים. מטפל מקצועי ובעל תושייה יכול להשתמש בזה כדי לעזור לילד למנף את היכולות שלו כדי לעזור לעצמו ולחזק את הביטחון העצמי והדימוי העצמי שלו. המטפל יכול להעריך בדיוק באיזו רמת התייחסות לטפל בילד בהתאם לאבחון.

למה חשוב לעקוב ולשים לב לילד ולהתנהגותו?

יש הזדמנויות שונות שבהן מומלץ לבדוק אם ההתנהגות של הילד אכן מתאימה למה שמצופה ממנו בהתאם לאופי ולאישיות שלו ולנסיבות. היום אנחנו גם יודעים שהחיים מול מסכים ואירועים שונים משפיעים על כל אחד בדרך שונה וזה הרבה יותר לגיטימי להגיב בצורה לא קונבנציונלית. הבעיה מתחילה כאשר אין התאמה בין ההישגים שמצופים מהילד לבין ההתנהלות הרגילה שלו ויש השפעה הדדית ומזיקה על הילד בגלל אירועים שונים.

לתמוך בילד ולעזור לו

במקרים כאלה כבר אין שאלה ואין ספק ויש לבדוק מה מעיק ומציק לילד וכיצד לפתור זאת. לא תמיד הוא יבקש עזרה במילים מפורשות ולכן תשומת הלב של ההורים והמורים חשובה. אי אפשר להניח לילד ליפול בין הכיסאות רק משום שנראה שאולי זו דרכו השונה להתבטא או להתנהג. במקרים כאלה אבחון פסיכודידקטי ייתן את התשובות המדויקות אבל גם צריך להבהיר לילד שזה לא קורה משום שהוא עשה משהו רע. הוא צריך לדעת שזה כדי לעזור לו להרגיש טוב יותר ולעשות את מה שהוא אוהב יותר בקלות.


לגלות עוד מהאתר חדש בגליל

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

השאר תגובה

לגלות עוד מהאתר חדש בגליל

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן