מה היא אמנת מס ישראל ארה"ב?

צילום: FREEPIK/BL

תהליך הגלובליזציה, הניידות הגבוהה של אנשים וכן התרחבות הסחר הבינלאומי, הון ושירותים העלו לא מעט סוגיות בנושא המיסוי. אם עד כמה מקור ההכנסה של האדם היה גם המקום שבו היא המתגורר וכל העסקאות שהוא ביצע התבצעו באותו השטח המדיני, הרי שכיום המציאות שונה לחלוטין ובשל העובדה שהסחר הוא בינלאומי, לעיתים קרובות יכולים להיות לאדם מקורות הכנסה גם מחוץ למקום ההתיישבות שלו. במציאות המדוברת לא מעט אנשים יכולים למצוא את עצמם משלמים בעבור אותה ההכנסה מס בשתי מדינות שונות והדבר עלול להיות תמריץ לסחר בינלאומי ובסופו של דבר גם לפגוע בהתפתחות הכלכלית של כל המדינות המעורבות.

בכדי להתמודד עם המציאות המשתנה המדוברת ובכדי למנוע חבות מס כפולה גם במקרה של סחר בינלאומי, נוסחו אמנות מס בין המדינות. האמנות המדוברות מעגנות הסכמות בין המדינות לגבי קדימות זכות המס בכל הנוגע לסוג הכנסה. ישראל היא מדינה אשר חתומה על אמנות מס עם מדינות רבות ואולם אמנת המס החשובה ביותר שהיא חתומה עליה היא אמנת מס ישראל ארה"ב אשר נחתמה בשנת 1995.

החשיבות של אמנת מס ישראל ארצות הברית

כאמור, המטרה של אמנות המס היא למנוע מצב של כפל מס, אך כאשר מדובר על ארצות הברית קיימת לאמנה חשיבות משמעותית ביותר והסיבה לכך נעוצה בשיטת המיסוי האמריקאית. ארצות הברית איננה מסתפקת בהטלת חבות מס רק בהתאם לתושבות במדינה, כך שחבות המס האמריקאית תחול על ההכנסות הזרות של אזרחים אמריקאים גם אם הם מעולם לא ביקרו בארצות הברית. לנוכח שיטת המיסוי המדוברת, אזרח ישראלי שיש לו גם אזרחות אמריקאית יהיה חייב גם בתשלום וגם בדיווח מס על ההכנסות שלו אשר הופקו במדינת ישראל. מעבר לכך, חבות המס תחול גם על אזרחים שמקור ההכנסה שלה בארצות הברית ומכאן ניתן להסיק שגם אזרח ישראלי שאיננו תושב ארצות הברית ואיננו אזרח המדינה יהיה חייב במס אמריקאי אם הוא משקיע בנדל"ן או ניירות ערך בארצות הברית.

 כלומר, אם לא הייתה אמנת כפל מס, שיטת המיסוי האמריקאית הייתה יכולה לגרום למצב שבו אדם משלם מס כפול.

מהם העקרונות של אמנת מס ישראל ארצות הברית?

על רקע החשיבות המכרעת של האמנה מול ארצות הברית, בשנת 1995 נחתמה אמנת מס בין המדינות. האמנה עוסקת באופן המיסוי בין המדינות והחלוקה שלו בין המדינות וכן קובעת מי המדינות תזכה להטיל מס ראשונה. מעבר לכך היא כוללת סעיף אשר עוסק בכפל מס וכמעט בכל סוג הכנסה לא יוטל על הנישום כפל מס, אך יושת עליו מס בשיעור המס הגבוה ביותר מבין שתי המדינות.

עוד נושא חשוב שהאמנה מתייחסת אליו היא ההכנסות של מי שאינם אזרחי ארצות הברית אך יש להם הכנסה שהמקור שלה הוא בארצות הברית. כך בנוגע לכל סוג הכנסה קובעת האמנה האם הנישום יהיה חייב במס או פטור ממס.

ישנן הכנסות שאינן כלולות באמנה לרבות: מס העסקה עצמית שהוא מס המוטל על עצמאים בנוסף למס על ההכנסות שלהם ומהווה את החלופה האמריקאית לביטוח הלאומי הישראלי וכן פנסיה.


לגלות עוד מהאתר חדש בגליל

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

השאר תגובה

לגלות עוד מהאתר חדש בגליל

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן