fbpx

בנייה ירוקה – מה זה אומר?

בנייה ירוקה היא דרך לצמצם את ההשפעה הסביבתית של בניין על ידי שימוש בשיטות תכנון ובנייה בר קיימא. חלק מהשיטות הקיימות הללו כוללות שימוש במקורות אנרגיה מתחדשים ונקיים וטכנולוגיות לחיסכון במים. המטרה היא להפוך את המבנים לידידותיים יותר לסביבה, בריאים יותר עבור מי שעובד או מתגורר בהם וחסכוניים יותר לטווח הארוך.

מהם היתרונות שיש במבנים ירוקים?

בניה ירוקה מה זה? האפשרות להנות ממגוון רחב של יתרונות ששיטת בנייה זו מציעה בהשוואה לשיטת הבנייה הרגילה והמסורתית, כמו:

– יעילות אנרגטית מוגברת

– שיפור איכות האוויר בתוך המבנה

– חיסכון בהוצאות החשמל

– הפחתה בבעיות בריאות עקב אוויר מזוהם

– הפחתה בנזקים סביבתיים הנגרמים מתהליך הבנייה, חומרי הבנייה ועוד.

מהו תקן בנייה ירוקה?

תקן הבנייה הירוקה מזוהה גם כתקן 5281 והוא מכיל דרישות שמבנים צריכים לעמוד בהם כדי להיחשב למבנים ירוקים. תקן הבנייה הירוקה מבוסס על העקרונות הללו: אנרגיה, מים, חומרים, פסולת, בריאות, תחבורה, ניהול אתר בנייה וחדשנות. עבור כל אחד מהעקרונות הללו, ניתן ניקוד. ככל שנצבר יותר ניקוד, כך הוא ישפיע על הדירוג (1 עד 5 כוכבים) של המבנה.

למעשה, ניתן לומר שתקן הבנייה הירוקה הוא סט של קווים מנחים שנועדו לסייע בהפחתת ההשפעה הסביבתית של מבנים. הוא משמש גם ליצירת מבנים בריאים יותר, נוחים יותר וזולים יותר לתפעול.

האם בישראל יש מבנים שנבנו על פי תקן בנייה ירוקה?

כן, בארץ יש מבנים רבים שנבנו על פי התקן. באתר המשרד להגנת הסביבה, אפשר לצפות ברשימת המבנים הירוקים שיש בארץ. 

עקרונות בנייה ירוקה

כמה דוגמאות לעקרונות של בנייה ירוקה כוללות: שימוש בבידוד תרמי משופר, תכנון יעיל של המבנה לניצול של אנרגיית השמש, ניצול מסה תרמית, איטום פתחים, ניצול של אור יום עבור תאורת פנים, שימוש במערכות חימום, הימנעות מפגיעה בעצים קיימים ובצמחייה, תכנון מערכת איסוף ואגירה למי גשמים לצורך ניצולם להשקיה הגינה, הפתחה משמעותית בכמות פסולת הבניין וזאת באמצעות חישוב של כמות החומרים הדרושה וניצול אפקטיבי שלהם, ריכוז פסולת שאפשר למחזר במכלים ייעודיים ועוד.

למה כדאי לבחור בבנייה ירוקה?

כי היא מקנה את כל אלה:

-חיסכון של 50 עד 90 אחוזים בהוצאות מיחזור

-חיסכון של 30 עד 50 אחוזים בצריכת המים

-חיסכון של 31 אחוזים בפחמן

-חיסכון של 30 אחוזים באנרגיה

*הנתונים נלקחו מאתר משרד הכלכלה והתעשייה.

איך בוחרים חברה לבנייה ירוקה?

בארץ פועלות מספר חברות המספקות את השירות. מומלץ לבחור בחברה מוכרת וידועה המתמחה בתחום הבנייה הירוקה. בדקו פרטים על 2 או 3 חברות. קראו בעיון את ההמלצות שיש על החברה, בקשו לדבר עם לקוחות החברה ולראות את העבודות שהחברה ביצעה (אל תסתפקו רק בתמונות של עבודות, אלא הגיעו פיזית לראות את המבנים הירוקים) ובקשו גם לקבל הצעת מחיר מסודרת על השירות ומה הוא כולל. שיהיה בהצלחה!

השאר תגובה

דילוג לתוכן