קקון מצפת וחטיאל מראש פינה בוועדת הכספים בכנסת:"אנחנו במלחמה המרחק בצפון חסר משמעות"

במהלך דיון שנערך היום בכנסת במסגרת ועדת הכספים צוין יום למען שיקום ותקומת יישובי הצפון ובמהלכו הציפו ראשי רשויות בהם ראש עיריית צפת, יוסי קקון וראש מועצת ראש פינה, מוטי חטיאל מציאות קשה, ומענים הדרושים הן בקרב הישובים המפונים והן בקרב הישובים שאינם מפונים.

צילום: עיריית צפת.

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני פתח את הדיון: "הצפון היפה שכל אחד מאיתנו רוצה לנסוע לשם, ללכת לצימר, מסעדה, אותו צפון ריק וסגור. יש נושאים שלא קשורים בכלל לפיקוד העורף. היו אצלי מכפר סאלד והטענה שלהם נכונה, לא אמרו להם להתפנות, אבל המציאות היא שיש ישובים רבים בצפון שנמצאים בקווי גבול ולא נמצאים בקריטריון של פיקוד העורף, הם בחוץ. אנו לא יכולים לעמוד מנגד, התושבים האלו יפלו כלכלית באופן מוחלט ואנו לא עושים כלום. אנשים יפשטו את הרגל. זה דבר שהוא בלתי מתקבל על הדעת. יש לטפל כלכלית בכלל הישובים בצפון באופן מידי, כמו שפעלנו בדרום והגדלנו משמעותית את התקציבים שהובאו לפה, כך נבקש לפעול גם בנוגע לצפון כעת שיש החלטת ממשלה, נבקש להרחיבה".

צילום: ועדת הכספים.

יוזם הדיון, ח"כ אליהו רביבו: "ב-18.10 התקבלה החלטת ממשלה בדבר פינוי תושבי הצפון. לראשונה, רצועת הביטחון היא בתוך שטח ישראל ולא מחוצה לה. הקמנו את השדולה לפיתוח הצפון בדומה לתקומה, כזו שתקבל תקציבים נכבדים ותכין תוכניות פעולה כבר מעכשיו. אני מבקש לקבוע שתקציבים שהיו משויכים לצפון לפני המלחמה לא ייספרו כחלק מהתוכנית, אני מבקש לדעת כמה יעלה לבנות מחדש את קיבוץ מנרה כדוגמא. אני מבקש לדעת כמה יעלה למגן את בתי הספר ומוסדות החינוך, לפצות את החקלאיים ולשקם את המשקים. האירוע האמיתי עוד לא התחיל. אנו חייבים לקבל אינדיקציה של מדד כמה עולה לשקם משק, כאשר נסיים את האירוע ניצור את המכפלה על פי אותו מדד. אני מבקש לדעת כמה תמריצים יוקצו והטבות מס תוספתיים כדי שאנשים יחזרו לגור במטולה ואף להגדיל את היישוב. שלתושבי הצפון יהיה לאן לחזור ושיהיה להם כדאי לחזור".

ח"כ אפרת רייטן אף היא יוזמת הדיון: "הנושא הזה לאור כל הדרמות והטרגדיות, המצוקות של הצפון נדחקו מעט הצידה, השיתוף פעולה של אופוזיציה וקואליציה הוא מבורך, הבוקר כל הכנסת התגייסה, 9 ועדות במקביל ומהמליאה גם היא מתגייסת, לדיונים בכל הנושאים כדי לשמוע את אנשי הצפון, הדיונים כאן נלקחו מהשטח, זה כבוד לשרת את העם. לא נוכל לתקן את העולם אבל אפילו דברים נקודתיים ומסוימים זה כמו עולם ומלואו עבור האזרחים, שהגענו לישובים הלא מפונים, תחת טילים, ראינו כמה הכל במצוקה, צריך עכשיו למצוא פתרונות ומענים".

ראש עיריית צפת, יוסי קקון: "בצפת מתקיימת מלחמה, לא פחות. אנו לא ישוב מפונה אך עדיין מתעוררים בלילה מנפל של מיירט שנפל אצלנו. אנו שמונה חודשים ללא תיירים. יש היצע וביקוש, העסקים בצפת נפתחים על סמך תיירים שנעים בין חצי מיליון למיליון תיירים בשנה. יש לנו עסקים של מלונאות וצימרים שנסגרו לחלוטין. אני פונה לכנסת ולממשלה, אנו חייבים סיוע לעסקים בצפת".

מוטי חטיאל, ראש מועצת ראש פינה: "אנחנו לא בקו ראשון מול חיזבאללה, אבל המרחק בצפון חסר משמעות, הטילים כבר עברו אותנו. אנחנו באזור לחימה, אנחנו שומעים את היירוטים מעל הראש, הילדים שלנו לא ישנים בלילה בחרדות. המסעדות בראש פינה עובדות בעיקר לחיילים באזור, כל התיירות סגורה, צימרים, גלריות, המכבסות, מחודש ינואר לא מקבלים שקל פיצוי ונדרשים לשלם את כל התשלומים כרגיל, אבל אין להם איך לשלם, משכנתא הלוואות, חינוך לילדים, אוכל. התחושה מאוד קשה, דיברנו עם מנכ"ל ראש הממשלה באוקטובר, אמרתי בואו נוביל את הדבר הזה, יש את המתווה הכלכלי, בואו נשווה מחזורים. עוד לפני שיקום הצפון, בואו נשקיע את הכסף בחיים. הבטיחו לנו שהדבר יאושר, לצערי אתמול שקיבלנו את ההחלטה אנחנו לא בפנים. קבעו 0 עד 9 וכל השאר בשוויץ".


לגלות עוד מהאתר חדש בגליל

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

השאר תגובה

לגלות עוד מהאתר חדש בגליל

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן