fbpx

שנה בתפקיד: שוקי אוחנה מסכם שנה מאתגרת עבורו ולצפת – ראיון

אין ספק שהשנה הראשונה של שוקי אוחנה, בניהול העיר צפת הייתה מסקרנת ומאתגרת עבורו לא פחות מאצל תושבי העיר שלא כל כך ידעו בתחילת הקדנציה איך לאכול אותו. אוחנה עם קדנציה נינוחה תודות לקואליציה כמעט מקיר לקיר – לקח את ניהול העיר בצעדי ענק. אוחנה המקורב לצמרת הליכוד עוקב מקרוב אחר ההתפתחות של יש או אין ממשלת אחדות, היום, שנה אחרי הבחירות, מסכם אוחנה עבודה קשה מבחינתו סביב לשעון, ימים עמוסים, פגישות, תכניות, נושאים, תקציבים, חניות, דוחות, בניה, ניקיון, שיפור השירות לאזרח ומבט אל העתיד.

שנה בתפקיד, אתה עדיין בהתלהבות או שזה דעך?

ההתלהבות היא חלק מרכזי בהצלחה שלנו לשקם את העיר ולצמצם את הפערים שנוצרו כאן, אני קם כל בוקר בחדוות עשייה, ברצון לעשות לטפח לפתח ולקדם. ייתרה מזו- כאשר אני רואה איך אנחנו מצליחים להזניק את העיר קדימה ההתלהבות רק מתעצמת. יש לי ולצוות שלי רצון עז לראות את צפת ממשיכה להתפתח ולצעוד קדימה וההתלהבות מלווה אותנו יום יום- שעה שעה.

עד כמה אתה קשוב לציבור התושבים? 

אני חושב שהקשר עם התושב הוא חלק בלתי נפרד מהעשייה. תראה, בסופו של דבר כל אחד מאיתנו מכיר הכי טוב את הסביבה של הבית שלו, הוא יודע מה נכון לו ולשכנים שלו, מה חסר להם ובאיזה מפגע הם נתקלים. יצרתי מערך שלם של קשר עם תושבי העיר באופן רציף ומלא באמצעות מחלקה לפניות התושב, דלת פתוחה, קבלת קהל בשכונות, שידורים חיים בפיסבוק, סיורים שאני מבצע מידי שבוע ברחבי העיר ואפילו באמצעות הפיסבוק שלי והטלפון האישי. יש לי קשר מלא ורציף עם התושבים, אנחנו מקשיבים, בוחנים ומה שניתן ונכון ליישם גם מיישמים.

תתקן אותי אם אני טועה – העיר אומנם נקייה יותר אבל עדיין לא כפי שהיית רוצה לראות?  

אתה צודק, עשינו התקדמות משמעותית בנושא אבל אנחנו עדיין לא בנקודת הקצה. תראה, זה תהליך משולב שהתחלתי מייד עם כניסתי לתפקיד לפני שנה- חלוקה מחודשת לרובעים, תוספת רובעים, הגדלת כ"א, יצירת משמרת ערב, החזרת המוקד העירוני לצפת ושיפור השירות, טיפול של מחלקת הפיקוח והאכיפה ופעילות בנושא ההסברה והעלאת המודעות. המצב טוב בהרבה, אבל לא מושלם.  אנחנו מבצעים התאמות נוספות אך בסוגיה הזו צריכים גם את התושבים- יחד עם עובדי הרשות, אחריות אישית של התושבים, שיתוף פעולה מלא והקפדה על כך שאת האשפה זורקים רק בפח –ניצור עיר נקייה עוד יותר וסביבת מחייה נעימה לכולנו.

החלטת להשאיר בידך את תיק החינוך, כמה מזמנך אתה מקדיש לכך ומדוע? 

אני מאמין שהחינוך הוא מקור לשינוי, לצמצום פערים, להצלחה, לצמיחה ולהבטיח את עתידה של צפת. החלטתי להשאיר בידיי את התיק הזה מתוך הבנת חשיבותו המכרעת, אני מקדיש 70% מהזמן לתחום החינוך- פורמאלי, בלתי פורמאלי, ילדים ונוער בסיכוי, חינוך מיוחד, מצוינות, יזמות, וכדומה. הכנסנו במהלך השנה האחרונה עשרות תכניות חדשות- תכנית מהפך, לימודי אנגלית וסינית מכיתה א, מרכז יזמות חדש, מרכז רובוטיקה, הרחבת סל תרבות, מחשב לכל ילד ופרויקטים רבים נוספים. כמו כן אנחנו מקימים בית קק"ל למצוינות וסייבר בהשקעה של 40 מיליון שקלים ומרכז פסגה חדש להכשרת והעשרת מורים. חשוב לי שיהיה מענה לכל ילד וילד, לאתר את המצוינות שבכל אחד, לטפל בחולשות ולהעצים כל ילד. אנו בעיצומו של תהליך לבניית תכנית אסטרטגית ל5-10 שנים הבאות עם צוותים מקומיים וחיצוניים בליווי משרד החינוך- מהלך שלא היה כמותו בצפת. כבר בימים אלו ניתן להרגיש את השינוי ואין לי ספק שבעוד שנה- שנתיים כולנו נראה את השינוי ונקצור את הפירות

קודמך בתפקיד מצייץ בכל הזדמנות שאתה מיישם פרויקטים שלו? 

אני מעדיף שלא להתעסק בעבר, אני יודע דבר אחד: לאחר עשר שנות קיפאון בתחום הפרויקטים העיר קפצה קדימה. לתכנן תכנית שאגב, גם בהם ביצענו שינויים והתאמות רבות, זה לא מספיק. ראש עיר חייב יכולות וכישורים לגייס תקציבים- ועשיתי את זה בשנה האחרונה, להוציא פרויקטים לפועל- ועשינו עשרות כאלה במהלך השנה האחרונה, לצאת לשטח לראות בעניים ולהרגיש בידיים וגם על זה אני מקפיד מאוד. כך בדיוק אני מוביל את העיר להצלחה ומחזירים את צפת לגדולתה. רק כדי לסבר את האוזן- יש לנו מאגר של למעלה מ – 200 פרויקטים, אנחנו מידי שבוע מקיימים ישיבת פרויקטים נרחבת, עוברים על אחד אחד עם לוחות זמנים וסטטוס התקדמות, אני פונה לכל שר, חבר כנסת, מנכ"ל וכו' לקדם את הנושאים ולהאיץ את העברת התקציבים. רק בשבוע האחרון הייתי בפגישה עם משרד התיירות וקידמנו את תכנית שדרוג ופיתוח רחוב ירושלים בעשרות מיליוני שקלים.

זה שעדיין אין ממשלה יציבה פוגע בהתנהלות העיר? 

זו שאלה מצוינת. תראה, מצד אחד רואים שהעיר נמצאת בתנופת עשייה והציבור מרוצה אך מצד שני אני יכול להגיד לך שאם הייתה ממשלה יציבה ומתפקדת היינו מצליחים לקדם פרויקטים נוספים, לגייס תקציבים רבים יותר ולהאיץ את צמצום הפערים שאנו עושים. לפני שנה צפת הייתה בקיפאון שהשאיר אותה עשרות שנים לאחור, היום אנחנו כבר נמצאים במקום הרבה יותר טוב.

עד כמה העירייה בגרעון כספי? 

חשוב לי לשים את הדברים על השולחן ולהבהיר את הסוגיה הזו – אנחנו ללא חריגה בתקציב, העירייה נמצאת באיזון תקציבי בדיוק לפי התוכניות. אז איך אנחנו עושים את כל הפרויקטים, פעילות התרבות ופיתוח העיר? פשוט עניין של סדרי עדיפויות, גיוס תקציבים וחתירה למחירים אטרקטיביים. כל גורם בעירייה פועל היום באחריות מלאה ומרגיש שכל שקל יוצא מהכיס שלו, זה ממקסם את התוצאות.

איך בולמים את ההגירה השלילית? 

אני שמח לבשר לך ולתושבי צפת שהצלחנו לבלום את ההגירה השלילית. עם כניסתי לתפקיד ביצענו סקר יחד עם המכללה האקדמית צפת, מיפינו את הסוגיות שיגרמו לנוער ולמשפחות להישאר בעיר ואנחנו פשוט מיישמים את זה. אם זה בתרבות ופנאי, אם זה בשיפור וחיזוק החינוך, בפיתוח תשתיות, בהקמת פארקים וגני משחקים, בספורט, בתעסוקה ובתעשייה, בניקיון ובכל תחום. עכשיו הגיע הזמן לעבור שלב נוסף קדימה ולהתחיל לקלוט אוכלוסיות חזקות בצפת.

אצל חצור השכנה יש בשנים האחרונות תנופת בנייה – נרדמתם במשמרת!

בתחילת השבוע קיימתי פגישה נוספת בנושא במטרה להאיץ את פרויקט מצפה ימים. תראה, לא ייתכן שעל הפרויקט הזה עמלו 20 שנה. אני מתחייב לך שאם הייתי ראש עיר לפני 5 שנים, היום כבר היית רואה בתים במקום. שוב, זה עניין של יכולת לדחוף פרויקטים, לקדם ולקצר תהליכים.

זה נהפך לבלתי נסבל – איך פותרים את פקקי התנועה ואת מצוקת החנייה במרכז העיר? 

עשינו התקדמות אדירה בתחום הזה במהלך השנה האחרונה. הקמנו למעלה מ- 400 מקומות חניה חדשים שנותנים מענה טוב אך עדיין- זה לא מספיק כי במשך עשרות שנים לא עשו דבר בנושא. אנחנו מקדמים חניונים נוספים ברחבי העיר ובמקביל פועלים לפתיחת עורקי התחבורה המרכזיים באמצעות כיכר כנען, רמזור בירייה, כיכרות שאישרנו לאחרונה ונתחיל בהקמתם בשבועות הקרובים במנחם בגין, הרחבת כיכר התחנה המרכזית שכבר היום התנועה זורמת שם טוב יותר. בנוסף,  פרצנו את דרך רחוב ברקת- יעקב הופרט, באמצעות סלילת דרכים מסוג זה נצמצם את הפקקים בעיר.

הרעיון להקמת בית משפט חדש במתחם הסאריה זה רעיון מוצלח?

אתה צודק במאה אחוז. תראה, ההחלטה התקבלה לפני כניסתי לתפקיד בפני עמדו שתי אופציות – לוותר על בית המשפט ולהפסיד את המוסד הזה בצפת או לבצע התאמות שיקטינו את הנזק. בשורה התחתונה בית משפט בצפת הינו פרויקט חשוב לעיר, להיותה מרכזית ובירת הגליל וגם מבחינת תעסוקה. באמצעות תוספת מקומות חניה ושינויים שביצענו בפרויקט הפגיעה תהיה מינורית והתועלת תהיה מקסימאלית.

אתה משקיע רבות בספורט- עד כמה זה חשוב לך?

אני חושב שאנחנו משקיעים בכל התחומים וכן, גם בספורט. בעבר צפת הייתה עיר מובילה בספורט וזה הוביל גם לסיקור חיובי גם לתרבות ופנאי וגם לפעילות לילדים ולנוער. ספורט הינו חינוך לכל דבר ואני רואה חשיבות רבה בקיומו. אנחנו משקיעים בענפים השונים- כדורגל, כדורסל, טניס, ג'ודו, ספורט נשים וכו'. תראה איזה אצטדיון מדהים הקמנו בפחות משנה!.

לסיום מה החזון שלך?

להמשיך ולקדם את העיר, שנשב כאן בשנה הבאה ונדבר על זה שצפת ממשיכה להתקדם להתפתח ולשגשג, לראות את הילדים של כולנו חוזרים לגור בצפת, שמגיעים תושבים חדשים לעיר ושהצעירים מקימים כאן את ביתם, עובדים בצפת במקומות תעסוקה טובים, הילדים למדים במערכת חינוך איכותית, נהנים מפעילות תרבות ופנאי עשירה, תשתיות ראויות וכו'. החזון? לממש את הפוטנציאל של צפת.

תגובה אחת

השאר תגובה

דילוג לתוכן