fbpx

מרפק טניס – כל מה שצריך לדעת

מרפק טניס הוא מצב שכיח אשר מוביל לכאב סביב מפרק המרפק. התופעה קיבלה את שמה כיוון שהיא מאפיינת לא מעט שחקני טניס אשר סובלים ממנה אך חשוב להבין כי גם אנשים שלא משחקים טניס יכולים לסבול מכך. כדי להבין מהי הדרך לטפל בתופעה, כמה זמן אורך הטיפול ומה צפוי לנו מבחינת ההחלמה, חשוב להבין קודם כל במה מדובר.

מפרק טניס (טניס אלבו) הוא הסיבה הנפוצה ביותר לכאב באזור החיצוני של המפרק. הכאב יכול להיות תוצאה של שימוש יתר בשרירים ובגידים של האמה וכדאי לדעת שרק עשירית מהסובלים באמת משחקים טניס. יותר מכך, תופעה זו מאפיינת לא רק מתעמלים והיא יכולה להיות כואבת ולפגוע בחיי היום יום. 

הגורמים המובילים למפרק טניס

הגורם העיקרי למפרק טניס הוא שימוש יתר או מתיחה של השרירים והגידים המרחיבים את פרק כף היד והאצבעות. הפעלה זו מאפיינת את משחק הטניס אך כפי שכתבנו, רבים שלא משחקים סובלים מהתופעה והיא כואבת באותה המידה. שימוש היתר של האזור מוביל לאימוץ השרירים סביב המרפק שבשלב מסוים יכול להתעייף ופשוט לכאוב.

כדאי לדעת כי בעלי מקצוע מתחום האינסטלציה והנגרות יכולים גם כן להיות חשופים להתפתחות מרפק טניס ואפילו ציירים ואמנים יכולים להיות בקבוצת סיכון גבוהה. התופעה עצמה יכולה להופיע בגיל צעיר ומבוגר והיא מאפיינת בעיקר את הגילאים 50-30.

תסמיני מרפק טניס

הסימפטום הראשון של מרפק טניס הוא כאב או צריבה בחלק החיצוני של המרפק כשכאב זה עשוי להתרחב עד לאזור האמה. זהו הסימפטום הכללי אך כדאי לדעת כי עוצמת הכאב והמאפיינים שלו יכולים להשתנות בין אחד לאחר כאשר ישנם אנשים שיחוו גם קושי לאחוז בחוזקה. 

אי הנוחות יכולה להוביל להחמרה של כל פעולה הקשורה באמה ובתוך כך פעולות כמו החזקת מחבט, סיבוב מפתח ברגים ואפילו לחיצת ידיים. בנוסף לכך יכולה להיות תחושה של נוקשות המרפק ורוב האנשים ירגישו הקלה מסוימת לאחר מנוחה. 

האבחנה תתבצע לרוב דרך בדיקה גופנית המתבססת על תחושת הכאב של המטופל בחלקים שונים של הזרוע. ניתן להשתמש בבדיקות נוספות כמו מבחן הקוזן (Cozen's) כדי לקבוע את המצב. במקרים מסוימים יתכן שיהיה צורך באמצעי הדמיה כולל רנטגן או MRI וזאת כדי לשלול מצבים אחרים שאינם מרפק טניס.

אמצעי טיפול ושיקום

ישנן מספר גישות ושיטות טיפול כשהכלל הוא שאין טיפול אחד שנכון לכל המקרים אלא שיש לקבוע את הטיפול בהתאם לסוג הפגיעה, עוצמת הכאב ויכולת התפקוד ביום יום. לאחר אפיון הפגיעה הרופא אורתופד יכול לקבוע על טיפול מאחד או יותר הסוגים הבאים:

  • מנוחה – מנוחה יכולה לסייע להפחית את הכאב ולעתים היא הדרך הטובה ביותר לטפל בבעיה או לפחות בשלב הראשוני. לשם כך יש להימנע מכל פעילות אשר מחמירה את הסימפטומים.
  • תרופות – ניתן להשתמש במשככי כאבים ללא מרשם כשאלו לא מטפלים בבעיה אך הם יכולים לתת פתרון לכאב עצמו במקביל לטיפול נוסף. אין צורך בתרופות מרשם.
  • זריקות – לעתים יהיה צורך בזריקות כשאלו יכולות להיות ספציפית לאזור או באזור מרוחק יותר. הרופא יקבע מראש האם זהו הטיפול המתאים וכמה זריקות נדרשות.
  • פיזיותרפיה – אחד הטיפולים הנפוצים בפגיעות אורתופדיות יכלול פיזיותרפיה אשר יכולה לחזק את השרירים ולסייע לחזרה מהירה ובריאה לשגרה.
  • ניתוח – במקרה של מרפק טניס ניתוח יהיה פתרון רק במידה והטיפולים השמרניים יכשלו. אם יש צורך בניתוח תתבצע הסרת רקמות פגומות וזאת כדי להקל על הסימפטומים וחזרה לשגרה.

ד״ר לי יערי, אורתופד מומחה פציעות ספורט, הוא הכתובת לפציעות ופגיעות בהן מרפק טניס. לפרטים נוספים, צרו קשר.


לגלות עוד מהאתר חדש בגליל

יש להירשם לעדכונים כדי לקבל את הפוסטים האחרונים לאימייל שלך.

לגלות עוד מהאתר חדש בגליל

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן