fbpx

בדיקת מחירים בבתי החולים: למה כריך חביתה עולה בצפת – 25 ובעפולה – 6

לא נעים ולעיתים גם יקר להיות מאושפז או קרוב של מאושפז בבתי החולים בישראל.   מבדיקה מקיפה שערכה המועצה לצרכנות ב-20 בתי חולים מצפת ועד באר שבע, עולה כי מחירי המוצרים והשירותים הנדרשים לנו בעת השהות בבתי החולים, לעיתים קרובות מופרזים ואף מנופחים.

ג'וש גולדשמיד, מנכ"ל המועצה לצרכנות: "אנו נתקלים במחירים מופרזים ולא הוגנים אפילו בבתי החולים בהם צרכנים רבים הינם לקוחות שבויים ומוחלשים. אני קורא למשרד הבריאות ולמנהלי בתי החולים להרים את הכפפה, להוריד את המחירים לצרכנים ולפעול לכך כי מחיר המוצרים והשירותים הבסיסיים בבתי החולים בישראל יהיו סבירים והוגנים, כאלה שאינם מנצלים את מצוקת המתאשפזים ובני משפחותיהם".

סיירי המועצה לצרכנות (סמ"ל), מבצעים מידי שבוע בדיקות רבות ומשמעותיות עבור הצרכנים. לאחרונה סקרו 20 בתי חולים ברחבי הארץ ונבדק מגוון מוצרים ושירותים בסיסיים, הנרכשים ע"י החולים המאושפזים ובני משפחותיהם בתקופת האשפוז (שלפי נתוני משרד הבריאות עומדת על כ- 4 ימים בממוצע). נבדקו מחירי מזון ומשקאות, מחירי חניה, נגישות תחבורה ציבורית, עלויות משיכת מזומן ממכשירי הכספומטים ועלויות השכרת טלוויזיה בכבלים.

מזון ושתייה

אשפוז למספר ימים או אפילו ליום אחד בבית חולים לרוב אינו חוויה נעימה, לא למאושפזים ולא למלוויהם. מבקרים המגיעים לשעה-שעתיים אינם נדרשים בהכרח להוצאה כספית על מזון ושתייה, אך הדבר שונה אצל מאושפזים ומלוויהם ששוהים בבתי החולים ימים ולעיתים אף שבועות. סיירי המועצה לצרכנות בדקו מחירי מזון ומשקה בסיסיים בקפיטריות, בבתי קפה ובמכונות האוטומטיות. פערי המחירים בין מוצרים דומים שנדגמו נעים בין 100% ל- 540%! (כמובן שישנם מקרים בהם המוצר שנדגם שונה בגודלו ובאיכותו וישנם גם מקרים רבים בהם נראה כי המוצר זהה בדיוק ופערי המחירים נובעים בעיקר מאחוזי רווח גבוהים). יצוין כי בחלק מהמקומות נצפו גם אפשרויות נוספות וזולות יחסית לקניית מזון ומשקה. כמו כן, יש לזכור כי בחלק מבתי החולים קיים קניון או מרכז חנויות בבית החולים עצמו (כמו ב"תל השומר" או ב"איכילוב") או בצמוד לו (כמו ב"בילינסון"). כריך חביתה בצפת – 25, בעפולה – 6. קוקה קולה – 10 בצפת, בעפולה – 6 ש"ח. המחירים בבית החולים העמק בעפולה זול תודות לחברת "קופיקס" המפעילה בה דוכן והמחירים בה אחידים (6 ש"ח). ברחבי בית החולים 'זיובצפת פזורות כמה מכונות אוטומטיות לממכר מזון ושתייה. לאחרונה התנהל במקום מחאה חברתית להוזלת המחירים במזנון בהובלתה של חברת מועצת העיר צפת,ויקי אלקבץ. הנהלת "זיו" מצידה פועלת להבאת זכיין חדש.

לאור השינוי המבורך בו נקט לאחרונה משרד הבריאות בנושא החניה בבתי החולים ובהתאם להנחיות מחודש מאי 2017, מחיר החניה בבתי החולים הממשלתיים מוגבל ל-20 שקל למשך 24 שעות, ללא הגבלה במספר הכניסות והיציאות של הרכב. בנוסף, ישנן קבוצות המקבלות פטור מתשלום על חניה. (ביניהן: מטופלים בדיאליזה, מטופלים אונקולוגיים במהלך הטיפול ומלוויהם, מטופלים אשר חייבים להגיע לביה"ח לטיפול למשך חודש לפחות בתדירות של לפחות פעמיים בשבוע, בני משפחה של מטופלים המאושפזים לתקופה העולה על 14 יום החל מהיום ה-15 לאשפוז, הורי פגים מאושפזים, מי שנכנס ויוצא תוך 30 דקות, נכים, רכב ציבורי, מונית, אמבולנס ועוד).  

סיירי המועצה בדקו את ביצוע הנחיית משרד הבריאות ע"י בתי החולים ומצאו כי עלות החניה ליום שלם ב- 17 מתוך 20 בתי החולים שנדגמו אכן לא עלתה על 20 ₪ ליום. העלות ב- 3 החניונים בבתי החולים הנותרים גבוהה וחריגה משמעותית. עלות החניה בחניון הצמוד לביה"ח "איכילוב" עומדת על 76 ₪ ליום!  אסותא – 50 ₪ ליום ורמב"ם – 36 ₪ ליום. עפולה – 20 ש"ח, צפת – 15 ש"ח ליום. 

בנוסף, כללה בדיקת סיירי המועצה לצרכנות גם בדיקת חניונים סמוכים ואלטרנטיביים לחניון בית החולים. המגמה שנמצאה בנושא זה הינה מעורבת, ישנם בתי חולים בהם ניתן לחנות גם בחינם בסמוך לחניה הראשית, ישנם כאלו שניתן לחנות ברחובות הסמוכים לבית החולים בתשלום מופחת לפי שעות ולעיתים זו אלטרנטיבה משתלמת יותר, תלוי בזמן הביקור. יש גם בתי חולים שלא נמצא בסביבתם תחליף זול יותר ובכל מקרה גם תחליפים זולים אלו פעמים רבות אינם רלוונטיים בשל תפוסה מלאה.

גם נושא התחבורה הציבורית נבדק ונמצא כי לכל בתי החולים ניתן להגיע בתחבורה ציבורית, לכולם יש תחנות בסמוך לכניסה לבית החולים, וב- 3 בתי חולים האוטובוסים אף נכנסים לתוך שטח בית החולים עצמו.

כספומטים

ככלל נמצא כי בכל בתי החולים קיימים כספומטים, לעיתים כספומטים פרטיים ולעיתים בנקאיים. רק ב- 9 בתי חולים מתוך אלו שנדגמו, נמצאו כספומטים בנקאיים. ב- 17 בתי חולים נמצאו כספומטים פרטיים. עמלת המשיכה בכספומטים הפרטיים נעה בין 2.90 ₪ ל- 6.90 ₪, פער של 138%. גם מגבלת המקסימום למשיכת מזומן לא אחידה ונעה לפי הרישום בכספומטים בין  400 ₪ ל- 2,000 ₪ למשיכה בודדת. עמלות משיכה ומגבלת המשיכה בכספומטים הבנקאיים הן בהתאם למסלול העמלות האישי של כל לקוח ובהתאם למדיניות הבנקים.

טלוויזיות בכבלים

במרבית בתי החולים קיימים שירותי שכירות טלוויזיה בכבלים, כולם (!) באמצעות חברת "מדיפון", עלות השרות הינה 35 ₪ ליממה ראשונה, כשלאחר פרק זמן מחיר השכירות לכל יממה יורד ובסה"כ נגבה מחיר של עד 500 ₪ לחודש (!) – מחיר גבוה מאוד שנמצא פעמים רבות מעבר להישג ידם של המאושפזים. בנוסף קיים תשלום חד פעמי של 10 ₪ לשכירות אוזניות. עלויות אלה מצטברות לעלויות הגבוהות האחרות הנופלות על מאושפזים רבים ובני משפחותיהם בעת אשפוז בבתי החולים ובחלק מהמקרים מעבר להישג ידם.

 ג'וש גולדשמיד, מנכ"ל המועצה לצרכנות: "ישנם מקרים בהם הצרכן ובני משפחתו שוהים בבתי החולים מסיבות משמחות, אך ברוב המקרים, נסיבות השהות בבתי החולים מצערות והצרכן נאלץ להתאשפז ולא עושה  זאת מיוזמתו. בנוסף, אוכלוסיות מוחלשות כמו קשישים ונכים הינן אוכלוסיות המאושפזות בבתי החולים בתכיפות רבה יותר, ולתקופות ארוכות יותר מהממוצע. המאושפז ובני משפחתו הינם צרכנים שבויים ומוחלשים שלעיתים קרובות מתקשים למצוא בבית החולים את חופש הבחירה שלהם ונאלצים לשלם מחירים גבוהים ומנופחים על המוצרים והשירותים השונים.

צרכנות נבונה חשובה בכל מצב, אנו ממליצים לצרכנים להכיר במציאות זו ולמצוא אלטרנטיבות ככל שישנן ובכך להוזיל לעצמם את עלויות השהיה בבתי החולים. כך למשל, אפשר להביא מזון ומשקאות מהבית, למשוך מבעוד מועד מזומן מכספומט בנקאי, אפשר גם לבדוק אפשרויות חניה בחינם או בעלות מופחתת וגם לשלב פתרונות טכנולוגיים טובים במקום לשכור טלוויזיה במאות רבות של שקלים לחודש.

אני קורא למשרד הבריאות ולמנהלי בתי החולים להרים את הכפפה, להוריד את המחירים לצרכנים ולפעול לכך כי מחיר המוצרים והשירותים הבסיסיים בבתי החולים בישראל יהיו סבירים והוגנים, כאלה שאינם מנצלים את מצוקת המתאשפזים ובני משפחותיהם.  שנה טובה ובריאה לכולנו".

השאר תגובה

דילוג לתוכן