בסוף שנת 2014 נמצאו כ- 5,300 תיקי תעבורה במחוז הצפוני בהמתנה לטיפול משפטי, המהווים כ-18% מכלל התיקים
מנתוני אור ירוק המבוססים על נתוני בתי המשפט לתעבורה.בתי המשפט לא מצליחים לעמוד בקצב תיקי התעבורה שנפתחים וסוחבים איתם מלאי גדול של נאשמים בעברות תנועה, אשר ממשיכים לנהוג.
מתוך הנתונים שהתקבלו עולה כי כיום מכהנים בבתי המשפט לתעבורה 41 שופטים. לאור המחסור בשופטי התעבורה נוצר עומס רב על אלו הקיימים.
במחוז הצפון, נפתחו בשנת 2014, כ- 10,849 תיקי תעבורה ונסגרו כ- 12,891 תיקים. בסוף שנת 2014 נמצאו כ- 5,300 תיקי תעבורה בהמתנה לטיפול משפטי, המהווים כ-18% מכלל התיקים הנידונים בבתי משפט השלום במחוז הצפון.
במקרים רבים מדובר בזמן המתנה של מספר חודשים עד למשפט. הסחבת בבתי המשפט לתעבורה גורמת לפגיעה ביכולת האכיפה וביכולת המשטרה להילחם בעברייני התנועה. המרוויחים הגדולים הם עברייני הנהיגה ועורכי דין שאורבים בבתי המשפט לממתינים למשפט וסוגרים להם עסקאות על מנת לזרז את סגירת התיק.
בשנת 2014 נפתחו 104,359 תיקים בתחום התעבורה לעומת 101,964 תיקים שנפתחו בשנת 2013, מדובר בעליה של כ-5%. לא ברור האם הסיבה לכך היא כי הנהגים בישראל מבצעים עבירות תנועה רבות יותר, או כי מדובר באכיפה מוגברת של אגף התנועה במשטרת ישראל. בנוסף, נמצא כי בשנת 2014 נסגרו 106,625 תיקי תעבורה לעומת 112,738 תיקי תעבורה שנסגרו בשנת 2013. נכון לנתונים שהתקבלו מהנהלת בתי המשפט, 41 שופטים בלבד מכהנים בבתי המשפט לתעבורה ברחבי הארץ, כלומר כל שופט אמור לטפל בממוצע כ- 2,500 תיקים בשנה, מעל ל-10 תיקים ביום, בממוצע.
עוד עולה מהנתונים, כי חלה עליה של כ-4% בין שנת 2013 לשנת 2014, במלאי התיקים שהמתינו לטיפול משפטי בבתי המשפט לתעבורה. בשנת 2013 היו 40,582 תיקים שהמתינו לטיפול משפטי ואילו בשנת 2014,, נמצאים במלאי בתי המשפט לתעבורה בישראל 42,343 תיקים משפטיים בנושא תעבורה. כך עולה מנתוני אור ירוק המבוססים על נתוני בתי המשפט לתעבורה.
שמואל אבואב, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "העומס בבתי המשפט עלול להביא לעסקאות טיעון מקלות, הפוגעות בהרתעה. על המדינה להגדיל את מכסת השופטים בתיקי תעבורה, כדי לקצר את זמן ההמתנה למשפט. קיצור זמן ההמתנה עשוי להפחית את מספר עסקאות הטיעון המקלות שנסגרו בשל עומס התיקים".
אולי יעניין אותך
לגלות עוד מהאתר חדש בגליל
Subscribe to get the latest posts sent to your email.