fbpx

החשש: ברעידת אדמה חזקה בניינים שהוקמו לפני 1980 יקרסו

" החשש שלנו מרעידות אדמה עם עוצמות גדולות יותר שלפי נתוני ההיסטוריה, צפויים להיות בעשר השנים הקרובות, כך סיפרו תושבי צפת, מבוהלים, מייד לאחר הרעידה השלישית והחזקה בתוך יממה שהתרחשה אתמול (רביעי) בשעה 22:50.

שתי רעידות נוספות בעוצמה 3.2 ארעו יותר מאוחר. מוקד הרעש נמדד כשמונה קילומטרים מצפון-מזרחית לטבריה. לא דווח על נזק או על נפגעים. לפי דיווחים זרים הרעידה הורגשה גם בלבנון ובירדן. זאת, בהמשך לשתי רעידות האדמה שהורגשו בבוקר יום רביעי. 

תושבים דיווחו שהרגישו את רעידת האדמה באזורים שונים, מאזור המרכז ועד למטולה שבצפון. במכון הגיאופיסי מסרו כי רעידות קלות נמשכו כל היום והן נמשכו גם אחרי הרעידה האחרונה.  בין היתר התקבלו דיווחים מחצור הגלילית, קיבוצי הגליל העליון, יישובי רמת הגולן, טבריה, חיפה, עכו, חצור הגלילית, צפת, עפולה ועמק הירדן.

על פי דוח מבקר המדינה רעידה קשה יכולה להתרחש רק באזור השבר הסורי-אפריקני אבל קשה לנבא את תוצאותיה כי תנאי הבנייה הם אלה שקובעים. חוק הבנייה שאמור לתת מענה סביר לתרחיש כזה נחקק ב-1980 ורק שנתיים אחר כך התחילה האכיפה שלו. על פי נתוני משרד הבינוי והשיכון, ישנן כ-810 אלף יחידות דיור שלא עומדות בתקן. תמ"א 38 שהיה אמור לתת מענה לחיזוקים עבור אותם מבנים כשל ביישובי הפריפריה בגלל חוסר כדאיות. 

לפי הסטטיסטיקה בערך פעם ב-100 שנה מכה באזור רעש חזק והנזק עלול להיות קטסטרופלי. הרעש של 1837 פקד מלבד את צפת גם את טבריה ואלפים מצאו את מותם. תשעים שנה מאוחר יותר התרחשה רעידת אדמה בעוצמה של 6.25 בסולם ריכטר שהורגשה היטב בצפת ומוקדה היה בים המלח וגרמה נזקים ברחבי הארץ ומאות הרוגים. ב-11 ביולי 1927 התרחשה רעידת אדמה גדולה בעוצמה של 6.2 שגרמה לאבידות רבות ולאלפים לאבד את ביתם. הרעידה פגעה קשות בצפת ובטבריה.  

דילוג לתוכן