fbpx

המאבק על אזור התעשיה בחצור: יו"ר ועדת הכלכלה, דוד ביטן בכנסת קורא לצדדים למצוא פתרון תוך חודש

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, דנה היום (שני) בהסדרת אזורי המסחר והתעשייה בחצור הגלילית, על רקע טענות לפיהן רשות מקרקעי ישראל פועלת נגד עסקים במקום, למרות שנקבע כי השטח עליו נמצאים העסקים יוסב לאזור מסחר ותיירות.

צילום: דוברות הכנסת – דני שם טוב

המאבק של מועצת חצור הגלילית בדרישת הרשות למקרקעי ישראל לסגור עשרות עסקים באזור התעשייה הסמוך ליישוב נמשך. לאחר דחיה של שבוע נערך היום בכנסת דיון סוער בהשתתפות ראש מועצת חצור שמעון סויסה, נציגי רמ"י, מנכ"ל משרד הכלכלה אמנון מרחב ובעלי עסקים. בסיומה ניתנה ארכה של חודש לניהול מו"מ בין הצדדים. כמו כן, הוצג על-ידי משרד הכלכלה מתווה, שמאושר על כל הצדדים ואשר אמור לפתור את הבעיה שהטרידה את מנוחתם של עשרות עסקים בחודשים האחרונים.סוחרי חצור הביעו את זעמם על כך שהם קיבלו צו פינוי מהעסקים בהתראה קצרה בלי התחשבות מהיזם של אזור התעשיה שנאלף לפעול לפי המדיניות של רמ"י. בעלי העסקים והעצמאים טענו שזה מכת מוות למסחר וליישוב מה שיאלץ אותם בצער רב לפטר עשרות בעלי משפחות.

צילום: דוברות הכנסת – דני שם טוב

יו"ר הוועדה, ביטן בפתח הדיון: "אני רואה חשיבות גדולה מאוד לסייע לעיירות פיתוח ולאזורי התעשייה שלהם. ולכן גם קיימתי את הישיבה מהר לאחר פניית ראש המועצה והנציגים של הסוחרים והתעשיינים שם". עוד אמר ביטן: " נראה לי שאפשר לפתור את הבעיה. אתם תתחייבו להגיש תב"ע על שימוש בחלקים והמנהל ייתן תקופת זמן בה יהיה שימוש חורג". לייקין, יועמ"ש רשות מקרקעי ישראל (רמ"י):"הקצנו השנה קרוב ל 270 מגרשים בפטור ממכרז לתעשייה . שלושה מגרשים במתחם הזה. באזורי עדיפות לאומית ובתיאום עם משרד הכלכלה. ההחלטות קובעות שלצד מתן הפטור אתה חייב להפעיל את המפעל לתעשייה לשבע שנים". ביטן:" אבל מדובר פה במתחם ישן". יועמ"ש לייקין: "פה לא נעשה יום אחד שימוש לתעשייה, אלא שימושים חורגים. אין אכיפה בררנית גם במקומות אחרים אנו פועלים. אם הכוונה היא להפסיק את המדיניות והפטור מהקצאות לתעשייה". יו"ר הוועדה, ביטן:" במצב הזה כאשר מדובר באזור תעשייה ישן אפשר ללכת לפנים משורת הדין ולאפשר שימושים מעורבים במקום שיהיה בחצור כל האזור לתעשייה פיל לבן".

צילום: דוברות הכנסת – דני שם טוב

שמעון סויסה, ראש מועצת חצור הגלילית: "בשנים האחרונות השאיפה של חצור היא להיות עיר בלי תלות כלכלית באף גורם ואנו בדרך לכך. אלא מה? ישנו אזור תעשייה שהוקם בשנות ה- 50 לתעשייה ומה לעשות במרוצת השנים החיים והמציאות הובילו למצב בו לא מעט עסקים שמתנהלים בתחום חורג".

יו"ר הוועדה, ביטן:" בכמה דונם מדובר ומה התב"ע אומרת?  סויסה:" מדובר ב 300 דונם מחציתו מסחר ושירותים והיתר תעשייה. על פי התב"ע כל אזור התעשייה יועד לתעשייה ולפני כמה שנים החלק הדרומי הכיל תב"ע והוסיפו שימושים כרגע אנו נמצאים בקושי בחלק הצפוני". הוא הוסיף והסביר כי בשנת 2014 אושרה תכנית מטעם חצור שאפשרה שימוש למסחר מסחר ב2019 מדינת ישראל הוועדה המחוזית קבעה תכנית סחר על פיה כל האזור יהיה לאיזור של תיירות ומסחר.  בימים האלה העסקים שנמצאים שם פועלים תחת שימוש חורג וכאשר מנהל מקרקעי ישראל היו צריכים לאשר להם , הדבר לא אושר. בשבועיים האחרונים קיבלו העסקים מכתבים/ צווים לסגירת העסקים. "אנו נמצאים בפריפריה בלי קשר לפרוטקשן ישנם המון בעיות. צריך למצוא הסדרה".

צילום: דוברות הכנסת – דני שם טוב

אמנון מרחב , מנכ"ל המשרד כלכלה: " אני רוצה להציע הצעה פרקטית לפתרון. את החוק צריך למלא ועמדת המשרד היא שיש להמשיך ולעודד הקצאות קרקע לצורך תעסוקה. אפשר להציע את ההבחנה שבונים איזור תעשיה חדש שממילא הוא יהיה אזור התעשייה הגדול של חצור הגלילית וזה נמצא בתהליכי תב"ע מתקדמים כלומר האזור הישן לא אמור להישאר אזור תעשייה אלא אמור לעבור שינוי שימוש וייעול. מאחר ועמדתם של רמ"י ושלנו והוועדה המחוזית היא להקים אזור תעשייה חליפי וחדש שנמצא בהליכים אני חושב שבמקרה הזה והוא המקרה היחיד שנתמוך בו, להכשיר את העברות האלה ובלבד שהעבריין ישלם את דמי השימוש הראויים ישלים את המחיר גם להקצאה , להשלים פערי שומה ולאפשר להוציא היתרים כמו שצריך. אם בכל זה נקבל אישור משפטי תהיה חלופה מוסכמת נאשר זאת".

צילום: דוברות הכנסת – דני שם טוב

מניה לייקין, יועמ"ש רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) העירה: "מדובר במכתבי התראה ולא צווים". יו"ר הוועדה  ביטן: "בד"כ אזורי תעשיה שצמודים להרים יש בהם שימושים מעורבים עם הזמן. לאורך זמן זה אף פעם לא תופס. יש אזורי תעשיה שהיו פעם רק תעשיה הפכו לשימושים מעורבים, זה מחייב את הוועדות המחוזיות והמקומית לעשות שינוי תב"ע. למה אתם עומדים כאן על הרגליים האחוריות?".תמיר ברקין, מנהל מחוז צפון של רשות מקרקעי ישראל:" כאשר אנחנו מקצים את הקרקע לתעשייה , אנחנו מקצים בפטור ממכרז והנחת קרקע גדולה והסבסוד מאד גדולה שתיתן מענה לתושבים בסביבה. אין לנו תכנית שהתוכנית העתידית תהפוך לשימושים סחירים . אבל אנחנו רוצים לפי החלטות שלנו שאם אדם קיבל את הקרקע הוא חייב לעשות תעשייה לפחות לשבע שנים ולאחר מכן לעשות שינוי ייעוד. המצב כאן הוא שרוב השטח הוא לתעשייה , מתוך 44 יזמים 13 מהם קיבלו מכתבי התראה והם הבעייתיים. אנחנו כרגע עושים שימושים לא מוסדרים והם לא הגישו שימוש חורג". ראש המועצה , סוויסה הגיב על הדברים וציין כי הגישו בקשה לשימוש חורג.

סומכים על ביטן שיביא לפיתרון הולם: צילום: מועצת חצור הגלילית.

חבר המועצה, חצור הגלילית, נתן ראש, פנה לנציגת המנהל: "מה את רוצה לסגור את היישוב להרוג את החבר'ה האלה מה הם יעשו? לאיפה הם ילכו?". עינב פרץ, מנהלת מחוז צפון,  משרד הפנים :"אני מלווה את הרשות ומכירה את המתרחש. הדיון הזה חשוב ואפשר לפתור אותו כממונת המחוז יש לי סמכות לכך. אני מציעה שנשב כל הצדדים אצלי במשרד ונקיים את הדיון הזה, תוך יישוב הסכסוך".

סוחרים זועמים: צילום: מועצת חצור הגלילית.

יו"ר הוועדה ביטן אמר לסיכום: "אנחנו נפסיק את הדיון ועוד חודש נקיים דיון נוסף. בינתיים תנסו אתם למצוא פתרון ביחד עם משרדי הממשלה. מה שאני רוצה ומציע אני לא יכול לחייב אתכם אך אני פונה להיגיון הבריא שלכם בכדי לסייע למועצה הזו ולאנשים בלי לפגוע בחוק. אנשים מוכנים לשלם , ניתן לתת אישור ושימוש חורג לשנתיים – שלוש. אני מתייחס אל כלל איזור התעשייה. אם יש בעיה עם 2 דונם מתוך 300 שימו אותם בצד. לא מקובלת עליי הגישה של היועצת המשפטית שעל פיה אם עברו 7 שנים ולא יישמת כי לא הייתה תעשייה עכשיו נתחיל לספור אם זו פרשנות מרחיקת לכת ליישום התקנה הזו. יש חריגים לכלל במקומות שרוצים לסייע ליישוב".


לגלות עוד מהאתר חדש בגליל

יש להירשם לעדכונים כדי לקבל את הפוסטים האחרונים לאימייל שלך.

השאר תגובה

לגלות עוד מהאתר חדש בגליל

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן