הנתונים מוכיחים כי הישראלים חוזרים לקחת משכנתאות

צילום: freepik/bl

בנק ישראל החל לייקר את הריבית מאז חודש אפריל בשנת 2022, ומסביבת ריבית נמוכה וכמעט אפסית הריבית עלתה וכיום היא עומדת על 4.75% (מאי 2023), לכן ריבית הפריים כבר הגיעה לשיעור של 6.25%. כתוצאה מהעלאת הריבית על ידי בנק ישראל רבים מהישראלים בחרו לשבת על הגדר ולהמתין עם רכישת הדירה כדי לבדוק האם יהיה שינוי במחירי הדירות ועל מנת לבדוק מה מתכנן בנק ישראל מבחינת הריבית בתקופה הקרובה.

על פי נתוני הלמ"ס, בחודשים האחרונות חלה ירידה בביקוש לדירות חדשות ויד 2 והיקפי המכירות ירדו בצורה משמעותית, וזאת בגלל החשש של הרוכשים להתחייב למשכנתאות עם ריביות גבוהות. החל בחודש מרץ השוק החל להתעורר מחדש, הבנקים דיווחו על יותר משכנתאות שהם נתנו ללווים, והבנקים דיווח על יותר פניות אליהם – אך חשוב לזכור כי הנתונים מוכיחים כי היקף המשכנתאות שנלקחו עדיין נמוך ורחוק מנתוני השוק בשנת 2022.

התחרות בין הבנקים מורגשת יותר מתמיד

שנת 2023 החלה עם ירידה משמעותית בהיקף המשכנתאות שזוגות צעירים ומשפרי דיור לוקחים מהבנקים. המומחים טוענים כי הסיבה לירידה בביקוש למשכנתאות נובעת מהריבית הגבוהה ומהחשש של רוכשי הדירות להתחייב למשכנתא בריבית יקרה לתקופה של 25 עד 30 שנים.  חשוב לזכור כי הסיבה שרוכשי הדירות לא לקחו משכנתא בחודשים האחרונים נעוצה גם במחירי הדירות שהתייקרו בצורה דרסטית בעשור האחרון, לכן הלווים זקוקים למשכנתא במימון גבוה יותר מהרגיל.

עקב הירידה הדרסטית בהיקף המשכנתאות הנלקחות על ידי הציבור הרחב הבנקים החלו להתחרות זה בזה והלווים נהנים מכך. לפי נתוני בנק ישראל הבנקים למשכנתאות הציעו לנוטלי הלוואת המשכנתא מסלולים בריבית שקלית לא צמודה ממוצעת בשיעור של 5.56% (בחודש אפריל 2023) לעומת ריבית בגובה 2.61% בלבד באפריל 2022, אף כעת בחודש מאי ניתן לראות כי הבנקים מציעים הלוואת משכנתא בריבית זולה יותר ובשיעור של 5-3 אחוזים, בדיוק כמו שיעורי הריבית שהוצעו ללווים לפני תקופת העלאת הריבית מאז אפריל שנה שעברה.

החזרי המשכנתא התייקרו במאות שקלים ולמעלה מכך

בעקבות התייקרות הריבית במשק והעלייה המשמעותית בריבית הפריים, ההחזרים החודשיים של הלוואת המשכנתא התייקרו במאות שקלים ולמעלה מכך. כאשר בוחנים את ההבדל לאורך חיי ההלוואה הרי ההחזר הכללי עלה בצורה משמעותית והלווים צפויים להחזיר מאות אלפי שקלים יותר לעומת התקופה המקבילה. 

כמו כן, רוב הלווים שלוקחים כעת משכנתא מהבנק זקוקים למימון גבוה ובגלל הריבית הגבוהה הם פורסים את תשלומי ההחזר לתקופה ארוכה ככל הניתן, במטרה להקטין את נטל ההחזרים החודשיים. אגב, אחד השינויים הבולטים בין תמהלי המשכנתא הממוצע שהלווים בחרו בשנים האחרונות לעומת התמהיל היום הוא הקטנת רכיב הפריים. מסלול הפריים היה הכוכב של שוק המשכנתאות במשך שנים רבות אך בתקופה הנוכחית הוא מאבד את מקומו והלווים מעדיפים לבנות תמהיל שונה עם מסלולים אחרים, ובהם יותר מסלולים בריבית משתנה כל חמש שנים ומסלולים בריבית קבועה.

השינויים בביקוש למשכנתאות משפיעים על הבנקים ואלה מתחרים זה בזה. חלק מהבנקים מציעים הטבות שונות במטרה לשכנע את הלווים לקחת מהם את המשכנתא. אחד הטריקים של הבנקים הוא להציע מסלול בריבית פריים מינוס 1.1%, אך ההטבה ניתנת רק על מסלול אחד ומוגבלת עד לסכום של 100,000 ₪ או 150,000 ₪, לכן חשוב לבחון ולחשב את העלות הכוללת של הלוואת המשכנתא.

ראוי לציין כי יותר מתמיד חשוב לתכנן את המשכנתא ולבנות את התמהיל בעזרת יועצים מנוסים. תנאי השוק משתנים כל הזמן ויש סיכונים רבים שחייבים להתייחס אליהם בעת לקיחת משכנתא.

לבניית תמהיל משכנתא מותאם לצרכים האישיים שלכם – היכנסו לאתר של חברת פריים משכנתאות ואנחנו נסייע לכם לרכוש את דירת החלומות עם משכנתא בהתאמה אישית ליכולת ההחזר!


לגלות עוד מהאתר חדש בגליל

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

השאר תגובה

לגלות עוד מהאתר חדש בגליל

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן