fbpx

הסירו את הלוט: נחנך מחדש השער הנטוש במתחם בית בוסל בצפת

אחרי עשרות שנים בהן היה נטוש וסגור, נפתח שוב 'בית השער' למעבר תושבים וסטודנטים למתחם בית בוסל, לאחר ששוחזר ושוקם בעלות של 2 מיליון ₪, במימון התוכנית להעצמת תשתיות מורשת לאומית במשרד רוה"מ, המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל והמכללה האקדמית צפת.

'בית השער' הוא המבנה ההיסטורי הראשון המשוקם  במתחם 'בית בוסל', אשר יעבור בחודשים הקרובים מהפך ארכיטקטוני ייחודי, עם תחילת העבודות לשיקום המבנים ההיסטוריים והקמתם  של מספר מבני לימוד מתקדמים, בהם המרכז להוראה רפואית, שיתפרשו על פני כ-6,200 מ"ר בעלות של כ-90 מיליון ₪.

פרופ' חיים ברייטברט, נשיא המכללה האקדמית צפת "זה השער לה' צדיקים יבואו בו. יישר כח לכל העוסקים במלאכה אני מאחל לכולנו כי שער זה שמחזיר עטרה ליושנה עם ראייה לעתיד, יהיה מקום של משפט, צדק ומדע. אין סמליות יותר גדולה מזו להמשך פתוח המכללה".

מבנה 'בית השער' ההיסטורי, עבר שיחזור מדויק ונראה חדש כביום חנוכתו בשנת 1908. במבנה הוקמו גלריה מתחלפת לאמנות וחדר מורשת, ובו 'סיפורו של מקום' – סיפורו של 'בית בוסל', והוא יהווה את שער הכניסה למתחם, שיהפוך בעתיד לקמפוס המרכזי של המכללה האקדמית צפת. טקס הסרת הלוט ב'בית השער' התקיים בהשתתפות ראובן פינסקי, ראש אגף בכיר מורשת, משרד ירושלים ומורשת, שלמה קופל, משנה למנכ"ל המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל, אורי ציוני, מנהל מחוז הצפון של המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל, עו"ד אריה הרמלין, יו"ר הועד המנהל של המכללה,אילן שוחט, ראש עיריית צפת, שמוליק בן טובים, חבר חבר הנאמנים, מרצי ועובדי המכללה, ונכבדים רבים.

ראובן פינסקי, ראש אגף בכיר מורשת משרד ירושלים ומורשת "ברצוני לברך על פרויקט מתחם בית בוסל ההיסטורי, שבכניסה לקמפוס המתחדש של המכללה האקדמית צפת, פרויקט זה, שיוזמתו במועצה לשימור אתרים ובאגף מורשת, מהווה חוליה מחברת בין העיר לבין האקדמיה וחלליו יעמדו לשירות תושבי העיר לתערוכות מתחלפות בשימור ופעילויות תרבות אחרות".

 שלמה קופל, "המתחם עצמו עבר תהפוכות רבות במהלך השנים, מאז רכשה החברה הלונדונית להפצת הנצרות בשנת 1867, את הקרקע לבניית בית חולים… עד להגעתו לרשות המכללה אשר מהווה מוקד פעילות אקדמאי מצד אחד ומאידך, מהווה מוקד לפעילות קהילתית רבת משמעות עבור תושבי צפת. ניתן לראות בחנוכת בית השער סגירת מעגל ולפעילות הברוכה ניתן להשתמש בדבריו של ברנר על יוסף בוסל פעילות שהיא "סמל החיוב, סמל הבניה, יסוד שביסוד".

שמואל הר נוי מנכ"ל המכללה, הרוח החיה מאחורי הפרויקט, הרואה בשימור המבנים ההיסטוריים במכללה פרק חשוב בחזון המכללה:  "שיקום ושיחזור 'בית השער' הוא סיום השלב הראשון של פיתוח מתחם בית בוסל. חנוכת 'בית השער' וטקס הסרת הלוט מהווים פתיחת שער חדש ואבן דרך בהתפתחות המכללה וביסוסה, הן האקדמית והן התשתיתית".

שיקום ושחזור 'בית השער' נעשה אחרי שנים רבות של הקפאה בפיתוח מתחם 'בית בוסל' כשהייה בבעלות ידיים ציבוריות ופרטיות. בשנת 2013 רכשה המכללה את המתחם בן 17 הדונמים, מתוך מטרה לשקמו ולהפכו לקמפוס המכללה. המבנה הראשון במתחם ההיסטורי שעובר תהליך שיחזור ושיקום יסודי, הוא 'בית השער'. מדובר במבנה אבן דו קומתי יפייפה בעל חלונות מקומרים, המתנשא לגובה של 7 מ' הכולל שטח בנוי של כ-100 מ"ר ובו 5 חדרים.

עבודת השחזור נעשתה ע"י חברת 'ארכו – תכנון שימור ושיחזור מבנים', התכנון הופקד בידי גלי גלעדי,  אדריכלית השימור, מטעם המכללה פקחו על העבודות מפקח הבניהיעקב שטרית  וחיים דהן, סמנכ"ל בינוי, פיתוח ותחזוקה במכללה. עלות הפרויקט היתה כ-2 מיליון ₪ במימון התוכנית להעצמת תשתיות מורשת לאומית במשרד רוה"מ, המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל והמכללה האקדמית צפת

השלב הבא הוא שיקום ושיחזור בית החולים של האגודה הלונדונית, שרידי בית מרפאות החוץ, בית הרופא ומבנה בית רכטר אשר ישולבו ארכיטקטונית במבנים חדשים של המרכז להוראה רפואית, סיעוד ופיזיותרפיה.

דילוג לתוכן