fbpx

הרשויות באשכול גליל מזרחי חסכו 12 מיליון ש"ח באיסוף והטמנת פסולת

לפני שלוש שנים הוקם מערך ניהול הפסולת האזורי של אשכול גליל מזרחי, כאשר מטרתו לתת מענה אזורי לאיסוף והטמנת הפסולת הביתית והגושית ברשויות האשכול. השנה מתוכנן כי המערך יקדם הקמת מענה לאיסוף וטיפול פסולת בנין ופסולת חקלאית. כך יינתן מענה הוליסטי לכלל סוגי הפסולת ותמנע השלכת פסולת בשטחים פתוחים וזיהום הסביבה.

בתמונה: צוות אגף ניהול פסולת אזורי ומנכ"לית האשכול. (המסכות הוסרו עבור הצילום).

המעבר לניהול פסולת באמצעות האשכול התחיל בשנת 2018, אז הוקם אגף לניהול פסולת אזורי, שזכה לתמיכת המשרד להגנת הסביבה, באמצעות תקציב מרשים של כ-50 מיליון ש"ח, שנועדו לסייע לרשויות האשכול ברכישת פחים, כלי צמ"ה ועוד. על פי דוח הערכה שביצע מינהל הפיתוח במשרד הפנים בשנת 2020, ובדק את האפקטיביות של מערך הפסולת האזורי,  עולה כי במעבר לניהול אזורי נחסך כסף רב לרשויות. על פי הנתונים, עלות שירותי האיסוף והפינוי של פסולת ביתית באמצעות האשכול, ירדה בכ-20% בממוצע לטון.  בנוסף, כמות הפסולת המדווחת ירדה בכ- 25,000 טון לאור בקרה ופיקוח קפדניים של מערך איסוף הפסולת, כך הצליח האשכול בשיתוף הרשויות לחסוך כ- 12 מיליון ₪ באיסוף והטמנה. הדוח מציין לטובה גם כינכון ל-2020, בכל הרשויות קיים טיפול מוסדר בפסולת גושית, אשר מביא לצמצום מפגעי הפסולת בשטחים הפתוחים.

מנהל אגף לניהול פסולת אזורי באשכול גליל מזרחי, חיים אלמליח: "המעבר לניהול אזורי מאפשר הפעלת מערך בקרה קפדנית ואמצעים טכנולוגיים, לפיקוח על תחום שהיה עד היום פרוץ ברוב הרשויות, אנחנו מבצעים  ניתוח נתונים ברמה השבועית, והצלחנו לייצר מחיר מקסימום לכל אזור תפעולי ולכל סוג שירות. זה המקום להודות לכל הקולגות שלי ברשויות החברות באשכול על שיתוף הפעולה המדהים שקיים ביננו. אני מאמין שטיפול אזורי בפסולת וריכוז הנתונים האזוריים באשכול מהווים מכפיל כוח ברמה האזורית ומאפשרים לנו להתמודד מול כל האתגרים העומדים לפנינו בשנים הקרובות במציאת פתרונות אזוריים לטיפול בכל סוגי הפסולת".

בשנתיים האלה מימש האשכול סכום של  38 מיליון ₪ מתוך 50 מיליון ₪ מכספי קולות קוראים שהמשרד להגנת הסביבה אפשר לאשכול להשקיע בפעילות אזורית ופעילות ישירה ברשויות. הפעילות האזורית כוללת פיקוח ובקרה, ציוד לאכיפה, ניקיון מפגעי פסולת, רכישת משאית לשטיפת פחים אזורית והקמת תחנות מעבר בשנת 2021 לפסולת בניין. ובפעילות הישירה – שודרגו כל הרשויות בכלי אצירה והקמת מתקני מיחזור, בינוי משטחי הצבה/מסתורים למכלי הפרדה, ציוד וטכנולוגיות נלוות נוספות למערך איסוף הפסולת והטיפול בה, כלי צמ"ה, מכונות טיאוט, עגלות לאיסוף פסולת ועוד. אלמליח: "הפעילות הזו אפשרה לרשויות פחות חזקות שאין באפשרותן לרכוש ציוד לניקוי ושיפור חזות הסביבה להיות באותה רמה של רשויות חזקות וכך מטרה נוספת מושגת – צמצום פערים בין הרשויות ומתן הזדמנות שווה".

כעת, בשנת 2021 מערך הפסולת האזורי מתרחב וייקח אחריות לא רק על טיפול בפסולת ביתית וגושית, אלא גם על הפסולת החקלאית ופסולת הבניין. אלמליח: "השנה נקים מערך לטיפול בפסולת בניין מבית הלקוח ועד למפעל המחזור או אתר הטמנה. נפתח מוקד טלפוני, ונקים פריסה של תחנות מעבר אזוריות ונקיים התקשרויות עם אתרי קצה לטיפול בפסולת הבניין. יחד עם הרשויות והוועדות לתכנון ובניה נפקח ונאכוף לאן הפסולת הזו מועברת. מדובר פה בשיפור משמעותי לאיכות הסביבה שכן עד היום לא היה טיפול רשותי מלא וניתן פיקוח חלקי בלבד על נושא של פסולת בנין כך שרבים מאתנו ראו את התוצאות כאשר הפסולת הזו מושלכת לשטחים הפתוחים ומזהמת את הסביבה".

גם המענה לפסולת חקלאית במועצות האזוריות יקבל מענה. אלמליח: "בימים אלה מגבש האשכול מענה אזורי בשיתוף עם כל המועצות האזוריות והמועצות המקומיות בהן קיימים משקים חקלאים למציאת פתרון קצה לטיפול בפסולת חקלאית, בתמיכת המשרד להגנת הסביבה".

נורית צור רבינו מנכ"לית האשכול: "האתגר המרכזי והגדול ביותר של אגף ניהול פסולת באשכול הוא למצוא פתרון קצה לפסולת ביתית מעורבת במקום אתר תאנים שנסגר וגרם לעליה משמעותית בעלות ההטמנה, לכל הרשויות בגליל המזרחי. האשכול הצליח לגייס תמיכה לרשויות בסך של כ 14 מלש"ח לשנת 2019 ממשרד הפנים והמשרד להגנת הסביבה והצליח למצוא פתרון זמני של הפעלת תחנת מעבר בעין זיתים, והוא פועל בטווח הארוך על מנת לייצר פתרון קצה קבוע לפסולת של רשויות האשכול בהלימה למדיניות המשרד להגנת הסביבה. זו משימה מורכבת מעין כמוה שמחייבת התגייסות של כל הרשויות לאתר שטח למשימה הזאת ולחזק את האשכול לקדם את התוכנית".

מוביל תחום איכות הסביבה באשכול, סגן יו״ר אשכול גליל מזרחי וראש מועצה מקומית חצור הגלילית, שמעון סויסה: "לאחר עבודת מטה בוועדת איכות הסביבה, שנמשכה כשנתיים, הוקם מערך הפסולת שנותן מענה איכותי ויעיל לפינוי הפסולת. אני גאה על התהליך, שנתן מענה הולם ומקצועי לתחום מהחשובים ברשויות המקומיות ולשיפור השירות לתושב. לאחר שהשגנו הישגים רבים בשיפור השירות והפחתת העלות הממוצעת, כעת משימתנו המרכזית היא למצוא פתרון קצה קבוע לפסולת המעורבת. סגירת אתר תאנים היתה מתבקשת ונכונה, אולם יחד עם זאת, היוותה מכה כלכלית קשה לכל רשויות האשכול. אנחנו חייבים להסכים על שטח בו נקים מתקן קצה, איכותי, מודרני ובעל חותמת סביבתית נמוכה, על מנת שנוכל להפנות תקציבים לנושאים חשובים ולא לזרוק אותם לפח, תרתי משמע.״

יו"ר האשכול וראש המועצה האזורית מבואות החרמון, בני בן-מובחר: "אני מודה לגורמים המקצועיים באשכול שמובילים את מערך ניהול הפסולת האזורי במקצועיות ולכלל הרשויות על שיתוף הפעולה. ביחד עם הרשויות, נקדם במלוא המרץ הקמת מתקן קצה לפסולת המעורבת כדי להביא פתרון בר קיימא וכלכלי".

השאר תגובה

דילוג לתוכן