fbpx

טרגדיה בצפת: פעוט נספה בשריפה – חדש בגליל התריע בעבר על הסכנות בבניינים בשכונה הדרומית – המחיר: 4 ילדים הרוגים ועשרות פצועים

הטרגדיה בשבת בצהריים, בא מצא את מותו בשריפה שהתרחשה בביתו אלעד פריזאט פעוט בן שלוש וחצי, החזירה את העיר צפת 12 שנים לאחור לשריפה בשכונת גני הדר, בה איבדה משפחת דאודי שלושה מילדיה. זירת השריפה שפרצה היום (שבת) , מרוחקת כ-180 מטר מדירת משפחת דאודי.

אלעד ז"ל מימין לצד אחיו הפצוע. אלבום משפחתי.

כוחות כיבוי והצלה גדולים מתחנות צפת וחצור בפיקוד מפקד המשמרת רב רשף שמעון אוחיון, הגיעו לבניין בן ה-9 קומות ברחוב דוד אלעזר. הצוותים החלו בפעולות כיבוי בקומת הקרקע מינוס 5 בסריקה שחרור עשן וחילוץ לכודים במקביל החל פינוי הדיירים מהדירות השכנות. אנשי כוחות ההצלה פינו כ-19 פצועים למרכז הרפואי "זיו" בצפת. למרות מאמצי ההחייאה של הצוות הרפואי במשך שעה, באלעד פריזאט פעוט בן השלוש וחצי, נאלצו הרופאים לקבוע את מותו. אחיו בן הארבע וחצי במצב קשה- בינוני, מטופל במחלקת טיפול נמרץ ילדים סובל מבצקת קשה. ילדה בת 14 סובלת מקשיי נשימה מטופלת במיון ילדים. 12 מבוגרים מטופלים בחדר המיון, סובלים מקשיי נשימה עקב שאיפת עשן .

צילום: דוברות המשטרה.

מהמשטרה נמסר כי בין הפצועים גם דיירי הבניין שהועלו לגג ע"י השוטרים על מנת להרחיקם ממוקד השריפה ובהמשך פונו על ידי לוחמי האש ובתיאום מולם. אנשי הרווחה ועובדי העירייה הגיעו אף הם לשטח. ראש העיר צפת, שוקי אוחנה שהיה באותה עת מחוץ לעיר, הגיע לשטח עודכן בפרטי האירוע והנחה את כל הגורמים הרלוונטיים לסייע למשפחה ולשאר הדיירים.

השריפות שפורצות או נגרמות ברחוב דוד אלעזר וברחוב צה"ל הסמוך לה בשכונה הדרומית, עשויות להמשך בגלל היקף האוכלוסייה החלש המתגורר בה ובגלל חוסר המודעות. כבר בחודש אוקטובר 2011 פרסם עיתון "חדש בגליל" תחקיר המגלה כי כל שריפה שנייה שמתרחשת בצפת מתרחשת בשכונה הדרומית בעיר. חמש שנים לאחר אותו התחקיר, פרסם חדש בגליל את ממצאי אותו התחקיר, שלא בישר רבות כי לא נעשה דבר.

דוברות כבאות והצלה לישראל מחוז צפון

הסיבות העיקריות: הזנחה – צפיפות – רשלנות – מבנים ישנים – חוסר מודעות   

" השכונה הדרומית בצפת היא מלכודת אש וחייבים לעשות מעשה כדי למנוע אסון בקנה מידה כמו שפקד את משפחת דאודי", סיפר לכתבנו אחד מהכבאים הבכירים בתחנת הכיבוי באש בצפת בעת פרסום התחקיר של "חדש בגליל". מהתחקיר עלה שדווקא לאחר האסון שפקד את משפחות דאוי שאיבדה שלושה מילדיה לא הועלתה המודעות בסכנות הטמונות בשריפות בקרב תושבי השכונה. כחלק מהמסקנות שלאחר השריפה המליצו בשירותי הכבאות על מספר מהלכי מנע על מנת למנוע סכנות של שריפה. בשירותי הכבאות המליצו לתושבים להתקין בעלות נמוכה גלאי שיתריע על עשן. עוד המליצו בשירותי הכבאות לדאוג לניקיון בחדרי המדרגות במיוחד ליד המקלטים שם רובם הפכו למחסנים מאולתרים.

ארכיון: פצוע משריפה קודמת באותה שכונה.

ריבוי השריפות בשכונה הדרומית לעומת אזורים אחרים בצפת נעוצה בעיקר בגלל היקף האוכלוסייה, רמתה ומצב הסצו קונומי שלה. אגב, נתונים דומים וזהים לאלמנטים שגרמו לשריפות בצפת נרשמו גם בשכונות הדרומיות של תל אביב.

"רוב השריפות בשכונה הדרומית היו נמנעות אם רק האזרחים היו מבצעים מראש פעילות מנע",אומרים בשירותי הכבאות. מקלטים רבים בבניינים משותפים, הפכו למחסנים מאולתרים, של דיירי הבניינים המאחסנים שם ציוד שברובו הוא דליק, כמו מזרונים וגרוטאות. לא פעם אירעו שריפות כתוצאה מעישון  סמים לאחר שהמעשנים לא דאגו לכבות אחרים את בדלי הסיגריה או שהם היו באטרף ואיבדו שליטה. שריפות רבות אירעו בגלל כשל חשמלי. תושבי השכונה הדרומית בעיקר אותם אלה שמצבם הכלכלי קשה והם חיים מכספי הביטוח הלאומי רוכשים לא פעם ציוד חשמלי יד שנייה. רובם של מוצרים אלה הם בתחזוקה רעועה ומסכנים את יושבי הבית. עיקר הסכנה הם במקררים שגרמו לשריפות גדולות במיוחד .

ארכיון -צילום: דוברות כבאות מחוז צפון.

סיבות נוספות לשריפות שהתרחשו בדרום הם חוסר זהירות והשגחה. לא פעם הוזעקו הכבאים לכבות שריפות שפרצו כתוצאה מנרות שבת או חנוכה שהושארו ללא השגחה. שריפה שארעה ברחוב שפרינצק בדרום החלה בגלל משחק של ילדים בגפרורים ואך בנס הסתיימה בנזק לדירה אך ללא נפגעים. בשירותי הכבאות מודעים לכך שרוב אוכלוסיית הילדים בעיר מתגוררת בשכונה הדרומית ולכן הם מצפים מהרשות לעשות ככל הנדרש על מנת להדריך את תושבי השכונה הבוגרים במניעת שריפות כדי שילמדו את ילדיהם בסכנות הטמונות בכך.

נדבך נוסף לריבוי השריפות בשכונה הדרומית היא הזנחה הן של התושבים והן של העירייה. "אשפה שמקורה בגרוטאות וחומרי בעירה אחרים מפוזרים ליד השכונות ומהווים סכנה של ממש", מזהירים בשירותי הכבאות וממליצים הן לתושבים והן לעירייה לעשות הכול על מנת להסיר את המפגע. רוב המבנים בשכונה הדרומית הם מיושנים וללא אמצעי הגנה מספיקים כנגד מניעת שריפות. חדרי המדרגות הצפופים הם סיוט לכבאים שלא פעם נאלצים להתמודד במכשולים מיותרים בדרכם לחילוץ מדירה בוערת. הכבאים נתקלים במסדרון אפוף העשן באופניים שהושארו בחדר המדרגות ובכל מיני גרוטאות מיותרות שמסכנים את הכבאים בעת פעולתם.

."זו תופעה שאנחנו נתקלים בה רק בשכונות שיש בהם אוכלוסייה שברובה גרה בשכירות של חברת עמידר",אומרים הכבאים ורומזים לכך שישנו הבדל עצום בין השכונות היותר חדישות בצפת לבין השכונות הישנות. " בנווה אורנים ובשכונות מחוץ למרכז העיר המודעות לסכנות האורבות משריפה היא גבוהה יותר", אומרים הכבאים.

התחקיר של "חדש בגליל" מעמיד את רחוב צה"ל בשכונה הדרומית כרחוב הכי מסוכן להתגורר בו. הרחוב הוא הכי מאוכלס בילדים בכל הצפון. השכונה החרדית של הרחוב "מאור חיים"  היא גם הכי  צפופה בצפת. כל בלוק בעל 9 קומות עם 3 כניסות ו-108 דירות. האוכלוסייה המתגוררת בה חרדית עם ממוצע של כ-800 דיירים לבניין, רובם הגדול ילדים. גם שאר הבניינים הגבוהים ברחוב צה"ל כולל מרכז הקליטה מועדים לפורענות ולא פעם התרחשו מספר שריפות ברחוב זה.

בתחנת הכיבוי בצפת לא יכלו להתמודד לבד בשריפות באותם שכונות מה שיצריך כבאית עם סולם גבהים שתגיע מתחנת ק"ש ופינוי האוכלוסייה. בשכונת עופר המצב לא יותר טוב.  הבניינים 213-214-215 דומים לבניינים של מאור חיים. רק ששם האוכלוסייה מעורבת, החל מקשישים,עולים, נתמכי רווחה,בני מיעוטים, אנשי שיקום ודירות של עמידר. לא פעם היו שם שריפות שהחלה אצל נרקומנים והמשיכה אצל וונדליסטים. קשיים לכבאים צפויים גם בשכונת הדר וגני הדר. צמד הבניינים הגבוה ברסקו עלול להוות בעיה לאלה המתגוררים בקומות העליונות כי בעת שריפה ישנו איסור מוחלט לרדת במעלית. בעיה דומה גם בבניין ז'בוטינסקי הסמוך לבית האבות.



דילוג לתוכן