fbpx

יום הזיכרון לשואה ולגבורה במכללה האקדמית צפת בסימן שואת יהודי צפון אפריקה

המכללה האקדמית צפת התייחדה עם זכר ששת המיליונים שנרצחו בשואה בטקס מרגש שהתקיים ברחבת קמפוס 'בית וואהל', בהשתתפות ניצולי שואה מארגון 'עמך' עובדי המכללה הסגל האקדמי, סטודנטים ותושבי העיר.

 

הטקס התקיים השנה בסימן שואת יהודי צפון אפריקה. הוא נפתח בצפירת דומייה לזכר הנספים, ואחריה תפילת 'אל מלא רחמים'.  ניצול  השואה אלי צביאלי, התכבד בהדלקת משואות הזיכרון.

 בדבריו בפני המשתתפים אמר פרופ' חיים ברייטברט, נשיא המכללה "כוח האומה הוא בזיכרונה ובזה מותר האדם. ואם רוצים אנו לחיות, ואם אנו רוצים ושואפים לצוות את החיים לבנינו, אם אנו מאמינים שהוטל עלינו לסלול דרך אל העתיד, הרי עלינו לא לשכוח, לכתוב ולהעביר הלאה לדורות הבאים".

 

פרופ' מוחמד ותד, מרצה בכיר בבית הספר למשפטים ריגש בדבריו את הנוכחים כאשר ספר את סיפור גבורתם של שני אזרחים מצפון אפריקה שתחת הכיבוש הנאצי הצילו יהודים. בהמשך דבריו התריס כנגד מכחישי השואה בעולם "לאומנות, שנאת חינם והכחשת השואה הן קרקע פורייה לצמיחת זרעי הרשע הנאצי. הכחשת השואה נועדה לשם התרסה והקנטה, לשם זלזול ופגיעה, ולשם ביזוי והשפלה נגד מי שהיו ועודם קורבנות המפעל הנאצי. למכחישי השואה אני בז בכול רמ"ח אבריי".

 

הרב בניהו ברונר, ראש בית המדרש במכללה דבר על זיכרון השואה "הפועל 'זכור מופיע במקרא לא פחות מ-169 פעמים. רק בעם ישראל ולא בשום עם אחר המצווה לזכור נתפסה כציווי דתי לעם שלם. וכך מצווה משה; רק הישמר לך ושמור נפשך מאד, פן תשכח את הדברים אשר ראו עיניך ופן יסורו מלבבך כל ימי חייך והודעתם לבניך ולבני בניך. היסטוריה זה ידע, זיכרון זה חיים ומחויבות להעביר לדור הבא, אם מחזור אחד של אמהות ואבות לא יעביר לילדיו את מה שלמד מהוריו תתנתק שלשלת זיכרון העבר".

סטודנטים מתרבויות ועדות שונות, ומחוגים שונים הלומדים במכללה קראו פרקים מעדויות ניצולים ומכתבים של ניצולי שואה. הרכב של סטודנטים הופיעו בקטעי שירה מרגשים יחד עם הרכב נגינה מיוחד.

 בתום הטקס הוקרן הסרט "יואכים פרינץ – לא אשתוק" בסיומו ספרה נכדתו, הגב' תמי ברקוביץ' מראש פינה על החיים בדמותו ועל השפעתו על חייה. כמו כן, ענתה על שאלות הסטודנטים. בדבריו בפני הסטודנטים ספר שמואל הר נוי, מנכ"ל המכללה על זיכרונות אישיים מבית הוריו, ניצולי שואה ועל הדור השני של ניצולי השואה. הטקס שהיה מרשים ומכובד, אורגן ע"י שירה ינאי ולילך הדסי מצוות הדיקנאט, בסיוע עובדי בינוי, פיתוח ומינהל במכללה.

דילוג לתוכן