fbpx

לאחר שנים של קיפוח: נפתחו בגליל המזרחי ארבעה מרכזים לטיפול ותעסוקה לאנשים עם מוגבליות

שנים ארוכות של ישיבה בחוסר מעש הגיעו לסיומן עם פתיחת ארבעה מרכזים חדשים המיועדים לטיפול, שיקום ותעסוקה לאנשים עם מוגבלויות המתגוררים בגליל מזרחי והגולן.

unnamed

כ- 150 איש כבר משתלבים במרכזי התעסוקה השונים. "הפעילות שלנו שינתה את חייהם של המועסקים ובני משפחותיהם. אנחנו נמשיך להרחיב את הפעילות על מנת לאפשר לכל אדם עם מוגבלות לממש את היכולות שלו", אמר ראש מועצה אזורית מבואות החרמון, בני בן מובחר העומד בראש הועדה לשירותים חברתיים באשכול.

במהלך השנה האחרונה, קידם אשכול גליל מזרחי, ביחד עם עמותת כוכב הצפון, את הקמתם של פתרונות תעסוקה וטיפול לאנשים עם מוגבלויות. מבדיקה מקיפה שנערכה על ידי מחלקות הרווחה השונות באשכול, נמצא כי ישנם כ600 דורשים מיידים לתוכניות התעסוקה השונות ועד כ2,000 דורשים פוטנציאלים בגליל המזרחי ובגולן. "המהירות בה מתמלאים המרכזים השונים שפתחנו, מעידים על הביקוש הרב שקיים באזור לשירותים מסוג זה. אנו צופים כי עד לתום שנת 2017 נוכל לתת מענה למספר כפול של מקבלי שירות", חידדה, רותי גופר, מנכלית עמותת כוכב הצפון.

הקמת מרכזי תעסוקה וטיפול במרחב כולו נעשתה במסגרת הפעילות האזורית שמוביל האשכול ובשיתוף פעולה הדוק עם רשויות האשכול השונות, בתמיכת אגף מש"ה במשרד הרווחה, קרן שלם ומעסיקים שונים במרחב. במרכז מקדם תעסוקה "סולרום", שהוקם בשת"פ עם מפעל סולרום, באזור תעשייה צ.ח.ר מגיעים מידי יום 70 בוגרים עם מוגבלות, מכל האזור לתוכנית יומית שמטרתה הכשרה והכנה לשילוב בשוק העבודה הפתוח עבור אוכלוסיה בתפקוד גבוה / ומסגרת תעסוקה מוגנת וטיפולים לאוכלוסייה בתפקוד נמוך יותר.

]

בצפון הגולן הוקמו שלושה מרכזי תעסוקה נוספים ובהם, מרכז תעסוקה בוקעתא הכולל קבוצה של כ20 משתתפים, בוגרים עם מוגבלות שכליות התפתחותיות ואינטליגנציה גבולית, מגיל 21 ומעלה. בשבועות הקרובים המרכז צפוי להגיע לתפוסה מלאה ובשל הביקוש הרב, הכוונה היא להכשיר מבנה נוסף שבו יפעל מרכז יום רב נכותי מותאם, שיקלוט מועמדים נוספים, מבוקעתא והסביבה.

מרכז תמיכה וטיפול "תפוח" במסעדה שבמסגרתו מקבלים שרות 12 חניכים, המגיעים ממסעדה, מג'דל שמס ובוקעתא. מועדון תעסוקתי מאג'דל שאמס הפועל בקרב קבוצה של 12 מבוגרים בעלי נכויות שכליות התפתחותיות ואינטליגנציה גבולית מקבלת מהעמותה שרותי תעסוקת בית ליווי ותמיכה באמצעות עו"ס ומדריכה.

בן מובחר: "אם בעבר אותו אדם עם מגבלות היה יושב בבית והמשפחה היתה צריכה לטפל בו ולהעסיק אותו היום יצרנו עבורו בגליל המזרחי אפשרויות תעסוקה חדשות, נגישות מבחינה גיאוגרפית ואנו מעניקים סל שירותים מותאם המאפשר התפתחות תעסוקתית משמעותית המשפיעה על כל תחומי החיים".    

גופר: " לראשונה מתאפשר לחלק ניכר מאוכלוסיית היעד – אנשים עם מוגבלות, להיות חלק בלתי נפרד מהציבור הרחב המתעורר בכל בוקר ויוצא לעבודת יומו, מתפרנס בכבוד וחי חיים מלאי תוכן ומשמעות. מעגלים חברתיים חדשים מתהווים ותחום הפנאי זוכה אף הוא לתשומת הלב הראויה, באמצעות תכניות העשרה וחוגים שמספקת העמותה".

נורית צור רבינו: "הפעילות הזו מתאפשרת אך ורק בזכות שיתוף הפעולה האזורי ועבודה מאוד צמודה עם כל מנהלות מחלקות הרווחה ברשויות האשכול, שהתגייסו באופן פנומנלי ממש כדי לסייע למשפחות ולמטופלים. אנחנו מאוד גאים בעשייה, אולם עוד דרך ארוכה לפנינו על מנת לספק עוד שירותים בעוד אזורים באשכול".

דילוג לתוכן