fbpx

מותר לירות בשפני הסלע – ההיתר של השר אלקין ל- 3 שנים

בצפת, בעיקר בשכונת נוף כנרת מכירים היטב את הבעיה. תופעת שפני הסלע המסוכנת עקב מחלת הלישמניה שעשויים אותם שפנים להדביק את תושבי השכונה, עקבו לאחרונה אחר הבטחת הרשויות ומשרד הרווחה למגר את התופעה.

היום (רביעי) על-מנת להתמודד עם תופעת הלישמניה ביתר יעילות, ובעקבות ההנחיה של השר להגנת הסביבה, ח"כ זאב אלקין, ובסיום תהליך התייעצות שקיים המשרד להגנת הסביבה, בהתאם לסמכויותיה על פי חוק גנים לאומים ותקנותיו, גיבשה רשות הטבע והגנים מתן היתר כלל ארצי למשך עד שלוש שנים, המאפשר ירי בשפני הסלע – על מנת למגר את הבעיה. השר להגנת הסביבה, ח"כ זאב אלקין: "ההחלטה שקיבלנו מורכבת ולא פשוטה, אך הכרחית, והיא תאפשר לדלל את אוכלוסיית השפנים בשטח הישובים על מנת להגן על התושבים". 

שפני הסלע הם חיית המאגר לזבוב החול, אשר מעביר את מחלת הלישמניה טרופיקה שגורמת לפצעים קשים וצלקות בגוף במקרה של עקיצות. ההיתר הוא כללי, וכולל היתר ירי ולכידה של שפני סלע במקומות ישוב ועד 500 מטר מהבית האחרון, למשך 3 השנים הקרובות. רשות הטבע והגנים והמשרד להגנת הסביבה מדגישים כי ההיתר הכולל יאפשר קיום מנגנון פיקוח ובקרה על ירי ולכידה של שפן הסלעים וכן יאפשר לפעול באמצעות ציידים בעלי רישיונות ירי קיימים באופן מיידי. הירי ייעשה בכפוף לכל דין ובהתאם להנחיות הנדרשות. יצוין, כי ההסדר יחול גם בשטחי איו"ש, מכוח צו בדבר הגנה על הטבע.

בנוסף, ממשיך הטיפול בבתי הגידול שמבצע המשרד להגנת הסביבה בשנתיים האחרונות, בתקציב של 40 מיליון שקל מהחלטת ממשלה ייעודית לנושא שהעביר השר להגנת הסביבה – סכום המועבר לרשויות הרלוונטיות שבשטחן נמצא מפגע, כולל הפחתה ומניעה של הגעת שפני הסלעים לישובים וסביבתם. כחלק מפעילויות אלה, ולאחר קבלת תקציב ייעודי משלים, יוציא המשרד בקרוב קול קורא להמשך ביצוע הפעולות ברשויות להפחתת מפגעי המחלה ומחולליה.

דילוג לתוכן