מחפש אוטוקלאב לעיקור וחיטוי? מידע, עצות וטיפים


חיטוי ועיקור של כלים שונים הוא תהליך קריטי ומרכזי, הנדרש במקומות רבים באופן שוטף ויומיומי. אחד מסוגי המכשירים המרכזיים המבצעים עיקור מקצועי ויסודי נקרא "אוטוקלאב", וניתן למצוא אותו בשימוש במקומות רבים ושונים. ההיצע חסר התקדים של הדגמים השונים הזמינים כיום בארץ מאפשר לכל מקום הזקוק לכך למצוא את האוטוקלאב המתאים ביותר לצרכיו ושימושיו.
היכן בעיקר נעשה שימוש באוטוקלאב, ועבור אילו ארגונים, מוסדות ובתי עסק מכשיר מסוג זה בכלל רלבנטי? אילו סוגים עיקריים של אוטוקלאבים קיימים כיום בשוק ומיובאים לישראל, ומהם ההבדלים העיקריים ביניהם?

צילום freepik/bl

היכן משתמשים באוטוקלאב?
השימוש במכשיר מקצועי לעיקור וחיטוי דוגמת אוטוקלאב, רלבנטי בעיקר למרפאות ומכונים, בהם קיים צורך שוטף ותמידי בעיקור וחיטוי של כלים. דוגמה טובה לכך היא מרפאות שיניים, ברובן ניתן למצוא אוטוקלאב שולחני המשמש לעיקור חוזר ונשנה של הכלים בהם עושים שימוש רופאי/ות שיניים ושינניות. הצורך לעבוד עם כלים סטריליים אשר עברו עיקור יסודי עם כל מטופלת ומטופל מצריך תהליך יחסית מהיר של עיקור וחיטוי, וזו בדיוק הפונקציה שממלא אוטוקלאב.


בנוסף למרפאות למיניהן, ניתן למצוא שימוש באוטוקלאבים גם במכוני קעקועים ופירסינג (שם נדרשים לעקר שוב ושוב את המחטים בהן נעשה שימוש), מרפאות וטרינריות, קליניקות בהן עושים טיפולים לשיער או לעור וכיוצ"ב. סוג מרכזי נוסף של מקומות בהם נדרש מכשיר מסוג זה הוא מעבדות מחקר אוניברסיטאיות או מסחריות (של חברות) ומעבדות לבדיקות רפואיות וכד'.


לסיכום, אינספור מקומות – בתי עסק, מרפאות, קליניקות ציבוריות וארגונים שונים נוספים – בהם נעשה שימוש יומיומי ושוטף באוטוקלאבים לצורך עיקור וחיטוי יסודיים, מקצועיים ויעילים.


סוגים ודגמים שונים של אוטוקלאבים
בהתאם למגוון הצרכים השונים של מקומות דוגמת אלו שצוינו כאן לעיל, כך קיימים גם דגמים רבים ושונים של אוטוקלאבים. דגמים אלו נבדלים בראש ובראשונה בגדלים שלהם – החל מאוטוקלאב שולחני קטן מהסוג שניתן למצוא כאמור במרפאות שיניים או מכוני פירסינג וקעקועים, וכלה באוטוקלאבים גדולים ומסחריים אשר מגיעים לנפח של מאות ואלפי ליטרים.
אוטוקלאבים שולחניים קטנים ניתן למצוא בנפח של החל משמונה ליטרים בלבד, בעוד אוטוקלאבים גדולים יכולים להגיע גם לנפח של מעל לששת אלפים ליטר (!!!). אל האוטוקלאבים הגדולים אפשר להכניס עגלות גדולות של ממש, ולעקר כלים גדולים וכמויות גדולות של כלים שונים בבת אחת.


כיצד האוטוקלאב פועל? מרבית דגמי האוטוקלאבים הנמצאים בשימוש במעבדות, מרפאות וכו' בארץ פועלים באמצעות אוויר חם או קיטור של ממש, ומערכת המסחררת את האוויר בתוך התא ומבטיחה כי הוא יגיע לכל נקודה ונקודה. כך, ניתן להבטיח כי גם כלים וחלקים בעלי מבנה מורכב, אשר מכילים חללים ונקבוביות קטנות, יעוקרו בצורה יסודית ומלאה. כאשר מדובר בחיטוי ועיקור לצורך השמדת כל שריד של אורגניזמים, חיידקים ולכלוך מסוגים שונים, חשוב מאוד שמכשיר העיקור יבצע עבודה יסודית ויפעל באופן המבטיח כי הקיטור או האוויר החם יגיעו לכל נקודה בפנים התא, ללא יוצא מן הכלל…


התקנים לאוטוקלאב כאשר רוכשים אוטוקלאב למעבדה או קליניקה, חשוב לוודא גם כי מדובר במכשיר אשר עומד בתקנים מחמירים עבור תחום זה, לרוב תקנים אירופאיים אשר נכתבו במיוחד עבור תחומים המצריכים עבודה שוטפת עם כלים סטריליים. בדגמים המתקדמים יותר של אוטוקלאבים המשווקים כיום בארץ (ובמידה ורוכשים כיום מכשיר שכזה, מומלץ בחום לבחור בדגם מתקדם אשר פועל בסטנדרטים המקצועיים הגבוהים ביותר), ניתן למצוא גם מסננים בקטריולוגיים ומערכת שאיבת אוויר אשר יוצרת וואקום בתא הפנימי, ומבטיחה שאיבה מלאה ויסודית של כל מה שהיה בתא, מלבד לכלים עצמם – האוויר החם וכל זכר לשרידים ביולוגיים שהיו על אותם כלים, גם ובעיקר שרידים מיקרוסקופיים.

לסיכום, מומלץ להיוודע למגוון הרחב של דגמי אוטוקלאבים שונים המיובאים כיום לארץ, וליצור קשר לקבלת ייעוץ מקצועי ופרטני בנוגע לסוג האוטוקלאב הנכון והמתאים ביותר לצרכיכם. כדאי להשקיע זמן ותשומת לב בבחירה ורכישה של אוטוקלאב איכותי ומתקדם, על מנת ליהנות מעיקור וסטריליזציה יסודיים ויעילים למשך שנים קדימה.


לגלות עוד מהאתר חדש בגליל

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

השאר תגובה

לגלות עוד מהאתר חדש בגליל

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן