fbpx

מכוניות רטרו: מה סוד הקסם שלהן?

צילום: Shutterstock/bl

למה אנשים אוהבים מכוניות שנראות בנות יותר מ-60 שנה? מאיפה הגיע טרנד הרטרו, איזה צורך הוא מספק עבור היצרניות ואיזה – אצלנו הנהגים?


אורן הדר, תוכן שיווקי בשיתוף מימון ישיר


מה סוד הקסם של מכוניות רטרו – דגמים מודרניים ובעלי כל הנוחות והבטיחות הטכנולוגית של ימינו – אבל עיצוב בסגנון שנות השישים והשבעים? למה אנשים כל כך אוהבים פיאט 500 או מיני קופר? למה נהגים התלהבו כשהושקה החיפושית החדשה ב-1998, ונחמץ ליבם כשהופסקה מכירתה ב-2019? במאמר זה ננסה לפצח את סוד הפופולריות של מכוניות הרטרו.


מה הופך מכונית למכונית רטרו?
מה זה רטרו? מדובר בזרם עיצובי שמקורו בעולם האופנה, ומשמעותו אימוץ של צורה וסגנון של תקופה אחרת, לרוב בפער של יותר מ-25 שנה, תוך שימור טכנולוגיות הייצור והחומרים של העידן הנוכחי. הרטרו נבדל מתפיסת הווינטג', במסגרתה מאומצים חפצים ומוצרים מלפני שנות-דור כפי שהם, מבלי לעבור התאמה לזמנים מודרניים.


זרם זה מגלם בתוכו גם אמירה אקולוגית וביקורת חברתית. הרטרו בעצם מאפשר לנו ליהנות מכל פירות הקידמה, ולשמור רק על הצורה החיצונית הקלאסית. למשל, פיאט 500 מ-2021 נראית כמעט בדיוק כמו פיאט 500 מ-1957. היא גדולה יותר ומתאימה למשפחות, מצוידת בחיישני זיהוי סטייה מהנתיב, בלימת חירום אוטונומית ועוד דברים שאיש לא דמיין בפיפטיז שמכונית תדע לעשות.


מאיפה הגיעו מכוניות הרטרו?
מכונית הרטרו הראשונה הושקה בידי חברת סטודיבייקר האמריקאית ב-1964, ונראתה בדיוק כמו מכונית מרצדס SLK מ-1928. פנסים עגולים ענקיים שמחוברים לכנף הגלגל הקדמי, פגוש שהוא פשוט מוט מתכת גדול, צנרת ברזל נוצצת שיוצאת מהמנוע ועוד ואלמנטים עיצוביים של שנות העשרים התוססות.
במשך שנים רבות, רוב דגמי הרטרו היו אמריקאים. בארה"ב ישנה תרבות נהיגה מפותחת עם מסורות חזקות מאוד, עלות חלפים נמוכה ותפוצה עצומה של עסקי מכונאות משפחתיים – ילדים רבים למדו מהוריהם איך מטפלים במכונית, וכך השאירו במצב נסיעה גם דגמים בני עשרות שנים. דגמי רטרו ייעודיים איפשרו גם למי שאין לו את הידע המתאים להסתובב עם מכונית "כמו של סבא", מבלי שיתקשה לתחזק אותה.
עד מהרה הגיע הטרנד גם לאירופה. חברת פנתר ווסטווינדס ייצרה בסבנטיז מכוניות ספורט קופה שנראות כמו דגמי יגואר משנות השלושים – והן נמכרו כדגמי יוקרה ייחודיים. בהמשך הצטרפו גם יצרני דגמים להמונים. בתחילת שנות התשעים צמחה הפופולריות של תפיסת הרטרו, וכבשה את לב ההמונים עם חשיפת החיפושית החדשה של פולקסווגן ב-1994. היצרניות זיהו יופי של הזדמנות. לקחת שלדות קיימות, ולתת להן צורה של רכב רטרו – וכך לחסוך עלויות מחקר ופיתוח, ולקבל משהו שאפשר למכור קצת יותר ביוקר.


הגל החדש: ישן מבחוץ, חשמל מבפנים
בשנים האחרונות נושבת רוח חדשה במשרדי המעצבים של חברות הרכב. במקום להסתפק בצורה קלאסית, מוסיפים טוויסט – מנוע חשמלי. יש לכך מספר סיבות, והבולטת בהן היא אתגר התחרות הפנימית של היצרניות באירופה, בארה"ב, בקוריאה וביפן.
החברות הללו משווקות גם דגמים היברידיים ועם הנעת בעירה פנימית, וגם דגמים חשמליים – וכך בעצם מתחרים דגמי הקטלוג זה בזה. לעומתן, יצרניות מסין מוכרות בחו"ל רק דגמים חשמליים, שהם גם זולים יותר, אחרי שנים של התמחות בתחבורה חשמלית תחת סבסוד ממשלתי נרחב.
הפיכת מכוניות הרטרו לחשמליות מאפשרת לבדל אותן אפילו יותר מהמתחרות, ולמשוך אליהן יותר סוגים של נהגים. ולכן, צפויות יותר מכוניות רטרו לקבל הנעה חשמלית בעתיד הקרוב. דגמים כאלה של הרנו 5, אופל מנטה ושל מכוניות קלאסיות מהמזרח עושים דרכם אל הכבישים.


למה אנשים אוהבים מכונית רטרו?
המניע הראשון הוא סנטימנטלי-נוסטלגי. אנשים פשוט אוהבים להתרפק על זמני עבר, בהם אתגרים שכבר נצלחו, מציאות שכבר התמודדו עמה, וזמנים בהם "הכל היה פשוט יותר". הנוסטלגיה היא חלק מאופי האדם, וישנם הרבה אנשים שמוצאים בה נחמה ועונג – ולכן מכונית שמייצגת תקופות ססגוניות כמו שנות השישים והשבעים תדבר אליהם יותר מדגמים בעיצוב חללי וחדש.
מניע נוסף הוא מיתוג אישי כסמל סטטוס. במשך שנים רבות, מכוניות רטרו ייעודיות היו עניין יקר, אפילו החיפושית החדשה, שהיתה הראשונה שלא הושקה כדגם פרימיום בעבודת יד – היתה יקרה משמעותית מהפולקסווגן גולף עליה התבססה. בעשור האחרון ירד המחיר משמעותית, אבל דגמי רטרו עדיין נראים מאוד מיוחדים ולכן משדרים יוקרה וסגנון שאין לאחרים.


סיכום
מכוניות רטרו הן פיתרון מוצלח עבור חברות עם עבר מפואר, שרוצות לפרוט על מיתרי הנוסטלגיה שלנו וגם לשפר את ההיצע החשמלי שלהן. רשימות הרטרו צפויות לצמוח, מסיבות ברורות. מי יודע, ואולי בעתיד נראה פה בארץ גרסה חשמלית לדגמי סוסיתא ורום כרמל, ולא רק פיאט 500 ומיני קופר.

  • הכתבה כוללת תוכן שיווקי מטעם מימון ישיר. אין בפרסום המידע משום המלצה או מתן ייעוץ, והמידע אינו מחליף היוועצות באנשי המקצוע הרלבנטיים. קבלת החלטה כלשהי על סמך האמור לעיל היא על אחריות הגולש בלבד. מספר רישיון 54414.

לגלות עוד מהאתר חדש בגליל

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

השאר תגובה

לגלות עוד מהאתר חדש בגליל

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן