משקיעים בקשר החדש: להכיר את הכלכלה של איחוד האמירויות

צילום: שאטרסטוק

הסכם השלום בין ישראל לאיחוד נתן אות לשיתופי פעולה חדשים ואולי גם השקעות. מה כוחה של כלכלת האמירויות, היכן ממוקמת אחת הבורסות החזקות בעולם ומה הישראלים צריכים לדעת על ההזדמנות העסקית החדשה שנפתחה בפניהם?

הסכם השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות נתן את האות לפריחת קשרי מסחר בין שתי המדינות, בדגש על תחום ההשקעות. משרד ההשקעות ADIO באבו דאבי, גוף ממשלתי העוסק בהשקעות ושיתופי פעולה, יפתח בחודשים הקרובים את משרדו הראשון בתל אביב בצעד היסטורי. המשרד החדש יחפש אחר שיתופי פעולה בין המדינות בתחומים כמו ביו-רפואה טכנולוגיה חקלאית ותהליכי ייצור ממוקדי חדשנות. 

מאז ההכרזה על הסכם השלום קמים עוד ועוד גופים וארגונים שמטרתם לסייע לחברות ישראליות המעוניינות ליצור קשרים עסקיים באיחוד האמירויות. בין שתי המדינות התקיימו אמנם קשרים מסחריים כבר יותר משני עשורים באופן בלתי רשמי, אבל ההסכם בהחלט הזניק את רמת העניין ביצירת קשרים אצל אנשי עסקים ויזמים משני הצדדים. 

אחד התחומים המבוקשים ביותר לשיתופי פעולה הוא טכנולוגיות של אנרגיה מתחדשת, בעיקר אנרגיה סולארית (שמש), אבל גם טורבינות רוח. המשקיעים מהאמירויות מתעניינים גם בחקלאות מתקדמת, סייבר, פינטק ושיטות השקייה.  

צילום: שאטרסטוק

לצמצם את התלות בנפט 

הכלכלה באיחוד האמירויות עדיין תלויה מאוד בנפט ומצויה ברובה בשליטת המדינה, כאשר כל החברות הגדולות בתחום האנרגיה וכמעט כל קרנות ההשקעה הגדולות, מצויות בבעלות ממשלתית. 

עם זאת, איחוד האמירויות ממוקמת בצמרת העולמית בכל מה שנוגע לקלות שבה ניתן לעשות בה עסקים. המדינה ממוקמת במקום ה-16 בעולם בתחום זה, בעוד שישראל במקום ה-35. לפי דו"ח של הבנק העולמי משנת 2020, הקמת חברה חדשה באיחוד האמירויות נמשכת בממוצע 8 ימים וכרוכה במילוי שישה טפסים בלבד. 

אכן, איחוד האמירויות עומלת למשוך עסקים ומשקיעים זרים, עם אזורי סחר חופשי שמציעים 100% בעלות זרה ו-0% מיסים. זה נשמע מצוין, אבל דווקא משום כך חברות ישראליות שינסו לחדור לשוק המקומי עלולות לגלות רף כניסה גבוה, עם נוכחות של רוב החברות הבינלאומיות הגדולות. 

הפתיחות הכלכלית והתחרותיות באיחוד האמירויות אינן מקריות. הממלכה הייתה תלויה לחלוטין בנפט בעבר, אך הבינה עד כמה תלות כזו מסוכנת במהלך משבר הנפט בשנים 2015-2016, בהן צנחו מחירי "הזהב השחור". 

ממשלת האמירויות הצליחה בשנים האחרונות לצמצם את תרומת מגזר הנפט לתוצר המקומי הגולמי לכשליש בלבד, במקביל להגדלת חלקם של סקטורים אחרים כמו קמעונאות, תיירות, ביטוח ופיננסים. בשעה שאבו דאבי ממשיכה להוביל את תחום האנרגיה, דובאי נחשבת למרכז של סחר ופיננסים. איחוד האמירויות, נזכיר, היא פדרציה של שבע מדינות ערביות קטנות בחצי האי ערב. 

צילום: שאטרסטוק

מדינה עם יתרות הון עצומות

המרכז הפיננסי באבו דאבי נחשב כיום לאחד הגדולים בעולם, בעיקר בכל מה שקשור למסחר בנפט. המדינה באיחוד האמירויות נהנית מיתרות הון עצומות שנוצרו לה מהמסחר בנפט, והיא מנצלת אותן לביצוע השקעות בכל העולם, במגוון רחב של תחומים: נדל"ן, תקשורת, קבוצות ספורט ונכסים נוספים שמעניקים לה השפעה. 

תיירות אמירות וקורונה

חשוב לציין גם את תחום התיירות, שאמנם ספג מכה קשה בימי הקורונה אבל טומן בחובו הבטחה גדולה לקשרים בין ישראל לאיחוד האמירויות לאחר סיום המגפה והמשבר העולמי. 

לפי הערכות במשרד התיירות, לאחר המשבר עשויים להגיע לישראל עד 100 אלף תיירים בשנה מאיחוד האמירויות, שיוציאו כאן בממוצע בין 2,000 ל-20,000 דולר כל אחד. האמירויות נמנית על 20 המדינות המובילות בעולם בהוצאות בנסיעות בינלאומיות, עם הוצאה של 17.1 מיליארד דולר בסעיף זה ב-2016. כל זאת, במדינה שאוכלוסייתה מונה כ-9.9 מיליון תושבים בלבד. 


לגלות עוד מהאתר חדש בגליל

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

השאר תגובה

לגלות עוד מהאתר חדש בגליל

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן