fbpx

נחשפה מנהרת טרור בצפת: שימשה את המוסלמים בהתקפות על הרובע היהודי

עבודות פיתוח התיירות בכיכר שדה (אשתם) בצפת ממשיכה לספק הפתעות. הצוותים הפועלים במקום על מנת להקים תצפית נוף תיירותית לכיוון מירון גילו במהלך חפירות דגימות בקרקע, ממצאים היסטוריים מעניינים.

במסגרת עבודות אלו אותרו ממצאים ארכיאולוגיים חסרי תקדים על ציר הזמן מהמאה ה16 ועד למלחמת השחרור בשנת 1948. לאחר מספר ימים של חפירות אינטנסיביות התברר: מדובר בחלל המשלב ממצאים ממספר תקופות החל מהמאה ה16 ועד למלחמת שחרור העיר צפת בשנת 1948. "יש פה 4 שכבות של מבנים: מבנה מנדטורי מהמאה ה20 היושב על מבנה מהמאה ה19 שניתן לראות את הריצוף שלו, תחתיו מבנה קדום יותר מרעידת האדמה ב 1837 והקיר בקצה הוא מהמאה ה17, קדום עוד יותר. כל הדבר הזה מכסה על פתח של בור מיים מדהים ומאגר מים מהמאה ה16.

בנוסף לכך יש את המנהרה מהרובע המוסלמי לעבר השטח הזה שנחפרה על ידי המוסלמים למטרות התקפה ב1948" הסביר אורן זינגבויים מרשות העתיקות. כאמור מדובר במבנה עתיק במיוחד, מהמאה ה16 של העיר צפת הכולל באר מים ומתחם של חנויות שהיו חלק ממרכז הקניות העתיק של בירת הגליל. מדובר באחד התיעודיים הנדירים והמשמעותיים ביותר. על פי הערכות מדובר בליבו של הישוב במאה ה-16 שמוגדרת כ'תקופת הזוהר', ימי שלטון האימפריה העותמאנית בהם חייה הקהילה והכלכלה בצפת התפתחו בצורה ניכרת ומבנים אלו סייעו רבות לפיתוח זה.

באותם ימים מגורשי ספרד הגיעו לבירת הגליל בה היו יחסים תקינים בין היהודים למוסלמים ושלטון נוח באופן יחסי לשלטון בירושלים. כמו כן צפת נחשבה לעיר מרכזית לפעילות מחסר ותרבות עם קהילות בדמשק, חלב וכלל ערי הים התיכון. "כל ההיסטוריה של צפת מהמאה ה16, כעיר יהודית עולמית מהמאה ה16 תקופת הקבלה וכו נמצא כאן תחת לאדמה, יש לנו עיר תת קרקעית עם פוטנציאל אדיר בצפת" ציין החוקר אליעזר שטרן. סיפורו של הממצא המשמעותי לא מסתיים כאן: החוקרים גילו כי במהלך הקרב על שחרור העיר צפת, ניסו הערבים על בסיס ציר זה לחפור מנהרת טרור (הרבה לפני החשיבה על מנהרות בלבנון ועזה), מהראשונות בעולם, שתגיע עד לבניין אשת"ם- לב הכוח היהודי.

ממצאים אלו עולים בקנה אחד עם הדברים בספרו של בנימין גייגר – אחד מזקני צפת הגולל על פני 153 עמודים את סיפורה של העיר וגם מציין כי במהלך מלחמת השחרור: "שמעתי רעש מונוטוני עמום הדומה לקול חפירה במעדר " כעת, בעיריית צפת יוזמים פרויקט נרחב לשימור האתר ההיסטורי-ארכיאולוגי שהתגלה באורח פלא בליבה של העיר העתיקה ובהוראת ראש העיר שוקי אוחנה החלה בחינה היסטורית מעמיקה של האתר ולקדם תכנית נרחבת לשימורו והפיכתו לאטרקציה תיירותית משמעותית בבירת הגליל. ראש עיריית צפת שוקי אוחנה ציין: "מדובר בממצא מרתק ומרגש הגולל היסטוריה נרחבת של העיר ומעין מנהרת זמן של תקופות שונות בהיסטוריה של בירת הגליל. לי באופן אישי יש חיבור לממצא ממלחמת השחרור, אז נחפרו בתוואי זה מנהרות טרור מהרובע המוסלמי. במלחמה זו דודי- שעל שמו אני קרוי, נרצח מפגיעת צלף בעודו עומד בבניין אשתם הסמוך. מרגע גילוי האתר המיוחד, שכרנו את שירותם של אדריכלים, יועצים וארכיאולוגים לביצוע תכנית אדריכלי, מיפוי, וחקר מעמיק ויסודי בדרך להפיכת האתר לנכס היסטוריה ואטרקציה אטרקטיבית, את הממצאים והאפשרויות נקבל בימים הקרובים ונקדם את פיתוח האתר החשוב לעיר, למדינה ולהיסטוריה״.

השאר תגובה

דילוג לתוכן