fbpx

נעמה וגנר: "לאכול בשר זה לאכול חיה שהרגו על מנת שנוכל לאכול אותה"

נעמה וגנר, בת מושב אמירים, טבעונית מבית, דוגלת בחקלאות אורגנית ומודעות בריאותית. לאחר שעברה מצמחונות לטבעונות, היא מבקשת להעביר את המסר לכולם ולהשרישו בכמה שיותר אנשים. ולמה? כי ככה הכי נכון ובריא לחיות. לפחות לשיטתה. מאת: יורם עומר. 

2311da10-5a19-4ea8-b76c-485f90f7d982

כבר בתיכון פיתחה חיבה ללימודי הביולוגיה וסגרה את התיכון עם 5 יחידות ובהצטיינות. עם סיום השירות הצבאי ועם כל הקשיים, ביניהם פרידה מאביה, (חולה סוכרת –עיוור) בו טיפלה, עזבה את אמירים, 'חרשה' לפסיכומטרי, השיגה 718 והתקבלה ללימודי ביולוגיה באוניברסיטת ת"א. כדי לשרוד כלכלית את השנים הראשונות, היא הייתה חייבת להיעזר בכל מלגה. למזלה הטוב, זכתה נעמה במלגת "מנהיגי שוליך", המלגה הגבוהה ביותר המחולקת כיום בישראל ונעה בין 90-120 אלף שקל לסטודנט.

המלגה ניתנת לצעירים שעושים תואר ראשון במדעים או טכנולוגיה, במטרה לאתר ולפתח את מנהיגי העתיד של ישראל ואת זוכי הנובל העתידיים. רבים מהסטודנטים שזכו במלגה מגיעים מרקעים לא פשוטים, והמלגה מהווה עבורם הזדמנות יוצאת דופן להתמקד בלימודים ולהוכיח את יכולותיהם מבלי שיצטרכו להיות מוטרדים בעניינים כלכליים. את קרן המלגות הקים הפילנתרופ היהודי-קנדי סימור שוליך, מתוך תפיסה כי עתידה של מדינת ישראל קשור קשר הדוק למידת ההשקעה בחינוך במדע ובטכנולוגיה. מדובר על "גאונים" עם ציוני פסיכומטרי גבוהים, הרבה מעל ה-700 נקודות שכאמור, מגיעים מרקעים מאוד לא צפויים. אני חושבת שברוב המשפחות זה לא היה ככה.

e31c8fbf-cda0-4b4d-9490-5c3bb76149e2

אז מה זה בעצם טבעונות?

"טבעונות זה הימנעות ממוצרי מאכל בין אם במזון ואם בלבוש, הימנעות ממוצרים שנוסו על בעלי חיים. עבורי זה גם אכפתיות כלפי בע"ח וכלפי הסביבה בניסיון כמה שפחות לפגוע בסביבה ובע"ח. בשר זה בשר, פשוט ככה בלי התוספת על כך שזו חיה שהרגו בשביל שנוכל לאכול אותה".

למה להיות טבעוני?

"יש שלוש סיבות עיקריות: האחת, והיא שמובילה אותי, הסבל שאנו גורמים לבע"ח שאני לא מוכנה לקחת בו חלק. השנייה, למען עתיד כדור הארץ, משום שתעשיית המזון מן החי יוצרת נזק עצום בכדור הארץ, בין אם בפליטת גזי החממה וכריתת יערות גשם לשם גידול בעלי החיים. השלישית, בריאות. כיום אני חושבת שמדברים על זה קצת יותר, על כל העניין הזה שבשר, חלב וביצים זה לא בריא ואין שום סיבה להמשיך לצרוך את הדברים האלה".

מה אוכלים הטבעונים?

"כנראה הרבה יותר ממה שאוכלים הלא טבעוניים. המגוון הוא עצום במובן שאנשים שכן צורכים מזון מן החי כנראה פחות חשופים אליו. קודם כל דגנים, קטניות, פירות וירקות זה חופף גם לאוכלים מן החי אבל כנראה שבקרב טבעונים פשוט יותר מגוון. כמובן שיש גם את עניין התחליפים כמו סייטן או טופו במקום בשר; תחליפי גבינה ודברים שמכינים מסויה או מאגוזים, שקדים וכד'. לא חסר לנו מה לאכול".

 איך את מתמודדת עם הניסויים בחיות?

"משתדלת לא לחשוב על זה יותר מדיי ופשוט לא מתקרבת לזה. כמו כן עם לימודי מדעי המוח התקשיתי קצת יותר להתמודד ולכן נשארתי עם ביולוגיה, שבתחום הזה אני פשוט נמנעת מלהירשם לקורסים שמבצעים ניסויים בבעלי חיים ואני כמובן לא אלך לבצע פרויקט במעבדה שמנתחת בעלי חיים, ואני לא אתקדם בכיוון הזה בעתיד. אולי בעתיד הרחוק יותר, תהיה מגמת ירידה בשימוש בבעלי חיים, אבל אני בספק משום שבביולוגיה יש דברים שרוצים לגלות ולא ניתן לגלות אותם בלי הניסויים בבע"ח. בגדול אני חושבת שהאדם פשוט לא בשלב שהוא מוכן לוותר על ידע לטובת בעלי החיים. אבל בהחלט יש את האפשרות לסיים לימודי ביולוגיה גם בלי ניסויים בבעלי חיים ולא חסרים קורסים שאפשר לקחת שהם לא כוללים בסילבוס ניסויים בבע"ח. אני לעולם לא אשתתף בניסוי כזה".

ואם תהי אחת הביולוגיות המצליחות, לא תהיה לך ברירה וגם את תתרמי לעוד מוות של חיות!

"לא בהכרח. תלוי לאיזה כיוון אתה לוקח את הביולוגיה, כתחום מאד רחב. כרגע אני חושבת על כיוון האקולוגיה, שהיא האינטראקציה בין אורגניזמים שונים בתוך מערכת. אם ביולוגיה מולקולרית נניח מסתכלת רק על מה שקורה במולקולות שבתוך התא, שזו הרמה הכי צרה, אז אקולוגיה זו הרמה הכי רחבה של הביולוגיה כיוון שמסתכלת על המערכת כולה עם כל האורגניזמים שחיים בתוכה ועל ההשפעות שלהם אחד על השני".

מה הבדל בין צמחוני לטבעוני?

"צמחוני לא אוכל בע"ח, טבעוני לא אוכל בע"ח וגם לא את מה שבעה"ח מפרישים\מייצרים".

 בריא להיות טבעוני?

"כן. בגלל שקודם כל ברגע שאני הפכתי להיות טבעונית אני שמה לב למה שאני אוכלת וממש משקיעה במה שאני מכניסה לפה. שמה לב שיש את כל הדברים שהגוף שלי צריך מעבר לזה שאני לא מכניסה אליו את הרעלים שהכנסתי קודם מחלב בשר או בשר עם כל מה שדוחפים אליו וביצים שיש בהם כולסטרול. אז טבעונות זה בהחלט דבר בריא".

אחרי הלימודים, תחזרי לגליל, לאמירים?

"אני עדיין לא יודעת, יש עוד זמן. נראה לאן החיים ייקחו אותי".

רק על עצמי: "במשך הזמן למדתי שאני מנהיגה טבעית. הבנתי שזה משהו שאני טובה בו, אוהבת אותו, ולא מאיים כמו שחשבתי לפני. למדתי על עצמי שאני רוצה, ויכולה, להוות תרומה לעולם, וליצור שינוי אמיתי וחיובי בסביבה שלי".

דילוג לתוכן