fbpx

סופת השלגים 2013: חקלאים ממושבי מרום הגליל דורשים פיצוי של 9 מיליון שקל מחברת החשמל

4 שנים חלפו מאז סופת השלגים הקשה שפקדה את אזור הגליל העליון ומרום הגליל בחורף 2013. בתביעה שהוגשה לבית המשפט המחוזי בתל אביב טוענים החקלאים ממרום הגליל, כי העובדה שנותרו זמן רב ללא חשמל גרמה להם לנזקים קשים ולתמותה של בעלי חיים רבים.

עיקר התביעה, שהוגשה באמצעות עו"ד אלירן סטריכמן ממשרד שביט בר־און גלאון צין ויתקון ושות', מזג האוויר הקיצוני שפקד את המדינה בדצמבר 2013. מזג האוויר חורפי לווה בשלגים כבדים שנערמו בפסגות הגליל העליון לגובה של מעל למטר. "עוד לפני שהסופה הגיעה למלוא עוצמתה", אומרים החקלאים, חזו החזאים כי צפויה סערה ושלגים ייערמו בהרי הגליל העליון. באופן תמוה, דווקא הנתבעת, ספקית החשמל העיקרית במדינה, מונופול בתחומה, לא נערכה כראוי לסופה המתקרבת". כך החקלאים באמצעות עורכי דינם.

על פי התביעה, כתוצאה מרשלנותה של חברת החשמל, קרסו מספר רב של קווי חשמל מרכזיים המספקים חשמל ליישובי המועצה. כך שלמעשה נותקו מחשמל כלל משקי התובעים כשתי יממות בממוצע בחלק מהישובים ואף לשלוש יממות באחרים. "ניתוק המשקים הביא לפגיעה קשה בתפוקת ביצי המאכל ולתמותה רבה של רחלות (כבשים בוגרות), פרות, עגלים וטלאים צעירים, זאת מאחר שתזונתם וחימומם של אלה מתבצעים באמצעות מערכות האבסה, תאורה וחימום חשמליים, אשר פסקו מלפעול עם קריסת מערכת החשמל". עוד צוין כי אף שהתובעים מילאו מכלי תערובת לחיות מבעוד מועד כהכנה לתחזית מזג האוויר הקיצוני, שיספיקו לשלוש יממות, הדבר לא הועיל.

עוד עולה מכתב התביעה כי משך היממות שבהן לא סופק חשמל ליישובים, לא טרחה כלל חברת החשמל לספק פתרונות חלופיים לתובעים ולא סיפקה להם גנראטורים כמתחייב על פי הדין. לעומת זאת, על פי החקלאים, החל מחורף 2014 החלה חברת החשמל להיערך לפני סופות בצורה שונה לחלוטין ולהציב גנראטורים חירום לפריסה בעת הצורך ואף להציב אנשי תפעול מטעמה האמונים על טיפול בתקלות. "מכאן", לשון התביעה, "כי חברת החשמל בעצמה הבינה שהאופן שבו התנהלה במסגרת אירוע מזג האוויר בדצמבר 2013 היה רשלני ובלתי אחראי".

מדובר בחקלאים ובעלי משקים העוסקים בעיקר בגידול תרנגולות מטילות לשם הפקת ביצי מאכל וגידול בקר וצאן למאכל. התובעים הם מכמה ישובים במרום הגליל: דלתון, כפר שמאי, מושב ספסופה, מושב דוב"ב, מושב אביבים ומושב עלמה. בדרישתם לפיצוי מונים החקלאים את הנזק שנגרם להם בעקבות הסופה. סכום זה כולל חישוב של מכסות ביצים שהפסידו, מעל 300 מכסות, וכן את מותם של החיות, כ־50.

שמעון ביטון, תושב אביבים ומנהל מחלקת החקלאות במועצה, מסר בתגובה; "ההישג הגדול שלנו, הוא בזה שכבר היום רואים צוותים של חברת החשמל עובדים בשטחי המועצה, במטרה להיות מוכנים וערוכים למקרים דומים בעתיד". ביטון הוסיף ואמר כי הרוח הגבית שמקבלים החקלאים מראש המועצה וסגנו, נותנת להם תקווה כי התביעה תתקבל והפיצויים יגיעו ואחריהם גם פיצויים נוספים מגופים אחרים, כאלה שלא היו ערוכים לנזקים העצומים בשטח".

יצוין כי אם תתקבל תביעת החקלאים, היא עשויה לגרור אחריה תביעות דומות של חקלאים או תושבים אחרים שניזוקו בסופה. החקלאים, בתביעה זו, דורשים פיצוי ריאלי מחברת חשמל על נזקים כלכליים שנגרמו לה בשל תנאי מזג האוויר, לכאורה דבר שאינו בשליטת החברה. אולם, לשיטת החקלאים, העובדה שהחברה לא נערכה כראוי היא שפגעה בהם כלכלית. אם יצליחו החקלאים להוכיח בבית המשפט וזה יקבל את תביעתם, הרי שמשמעות הדבר כי חברת החשמל יכולה לשאת באחריות על נזקי מזג אוויר קיצוני, פסיקה שכזו צפויה לגרור אחריה שורה של תביעות של חקלאים נוספים או של אזרחים שנגרם להם נזק כלשהו בעקבות סערה חורפית. מחברת חשמל נמסר בתגובה: "החברה לומדת את האמור בכתב התביעה ותגיש עמדתה במסגרת כתב ההגנה".

דילוג לתוכן