fbpx

עומר ברקוביץ' מכרכום השתתף בתרגיל משותף לצנחנים ולחטיבה אמריקאית

בתרגיל הגדול swift response שהסתיים לא מכבר באירופה בהובלת יחידת הפיקוד האירופאי של צבא ארה"ב, נטלו חלק 2850 לוחמים מעשר מדינות שונות, בהן, בריטניה, ספרד, איטליה והמשמר הלאומי של צבא טקסס.

מדובר בהשתתפות ראשונה של חיילי צה"ל בתרגיל בינלאומי של הפיקוד האירופאי של צבא ארה"ב אשר מתקיים בחו"ל. מטרת התרגיל היא שיפור היכולת ושיתוף פעולה הדדי בין הצבאות המשתתפים ובמהלכו תורגלו צניחה מבצעית, כיבוש שדה תעופה, הגנה ותרגילים מוסקים.

בין חיילי צה"ל השתתף בתרגיל סמל עומר ברקוביץ' תושב כרכום. ברקוביץ בן ה-21,אח בכור למאיה, אורי ואיתמר ובנם של מיקי עובד מועצת הגולן ובנה של איילת מורה בבית הספר נופי גולן בקצרין. ברקוביץ החל ללמוד במכינה הקדם צבאית רבין בשלוחת חיפה לאחר שסיים את לימודיו התיכוניים בכפר בלום בעמק החולה. באמצע המכינה ניגש לגיבוש בצנחנים ועבר אותו.

"ביוני לפני שנתיים, התגייסתי לגדוד 890 של חטיבת הצנחנים, מהר מאוד הכרתי הרבה חברה חדשים שעשו מכינות ושנות שירות, לא היה קשה מידי להתחבר איתם", מספר ברקוביץ'. לפני כחודשיים עומר התבשר שהוא נבחר להשתתף בתרגיל הswift response. "מבחינה מבצעית החטיבה החליטה לקחת כוח לא אורגני, כלומר לא פלוגה שרצה יחד מהמסלול עד השחרור אלא ארבעה לוחמים מכל גדוד ושמונה חיילים מכל יחידה בגדס"ר והפכה אותה ליחידה אורגנית,ארבעים הלוחמים הכי מנוסים של החטיבה יצאו לצניחה".

עוד מספר ברקוביץ על האימונים שביצעו בארץ. "תרגלנו במשך שבועיים במרוכז צניחה בבסיס תל נוף, התאמנו על צניחה, כי בתרגיל עצמו מה שעובדים עליו זה דימוי למלחמה ובשעת מלחמה צריך לעבוד כמה שיותר מהר אין למטוס הרבה זמן להיות באוויר, העבודה הייתה גם מנטלית וגם טכנית".


הוא מוסיף, "רמת הלוחמים בתרגיל הייתה גבוהה לא התאמנו לפניכן יחד, לפני התרגיל עשינו תרגילים משותפים בבית ליד, כדי להבין מה תפקידו של כל אחד מבחינת התרגיל מה שניצח זה שכולם היו בראבק רציני לוחמת הפרט ניצחה מבחינה אורגנית היה קצת קושי אבל התגברנו עליו, התגברנו על כך שמעולם לא התאמנו יחד פרט לתרגיל".

עבור ברקוביץ', ההשתתפות בתרגיל הייתה משמעותית מתוך החיבור אל סבו. "סבא שלי היה בן שש בזמן המלחמה הוא אומנם לא היה ביערות אך התחבא עם אחיו אצל משפחה נוצרית, באסם שממוקם בחלק האחורי של ביתם , הוא ידע שהוא מתחבא ואסור לו לצאת אך מעולם לא ניהל מפגש עם הנאצים עד שנגמרה המלחמה, הוא עלה לארץ לקיבוץ חפציבה שם הכיר את סבתא שלי".

זו הפעם הראשונה מאז 1942 שמתקיימת צניחה מאורגנת מעל אדמת אירופה, ומבחינת צה"ל זוהי הפעם הראשונה שיחידת חי"ר לוקחת חלק בתרגיל אמריקאי בסדר גודל כזה. על מנת לתעד את הצניחה ההיסטורית, הלוחמים הצונחים נשאו על גופם גו פרו ומספר שבועות לפני הטיסה לתרגיל עברו הלוחמים והמפקדים אימוני צניחה רבים במרהו"ם (מרכז הטסה והכשרת מיוחדות) ותכנים חינוכיים בנושא השואה, במסגרתם פגשו ניצולי שואה, ביקרו ביד ושם, עברו הרצאה של אליעזר שטרן על המעבר משואה לתקומה ועברו תכנים על השואה שהתרחשה באזורים בו עתיד להתרחש האימון. בנוסף, ביום הראשון של התרגיל עברו הלוחמים יום חינוך בגרמניה.

ברקוביץ' מסכם: "הייתה חוויה טובה הצניחה לא הייתה פשוטה שמח שעשינו היסטוריה, אני מסכם את זה כתרגיל מוצלח של צה"ל. בסוף התרגיל ביצענו החלפה של כנפי הצניחה בין החטיבות, זו מסורת בצבא האמריקאי הם עושים החלפות של ציוד בתרגילים בהם הם מבצעים שיתופי פעולה עם צבאות זרים".

דילוג לתוכן