fbpx

עונת הכשות הנחשים החלה: שני נפגעים טופלו במרכז הרפואי זיו בצפת

שני נפגעים קל מהכשת נחשים בשני אירועים נפרדים, טופלו באותו היום בחדר המיון במרכז הרפואי זיו בצפת, לאחר שהוכשו על ידי נחש מסוג צפע ארצישראלי. הראשון, בן 22, הוכש בכף ידו בזמן העבודה בגליל העליון ואילו השנייה, אישה בת 51 מהגולן, הוכשה ברגלה בעת טיול בטבע. השניים טופלו בחדר המיון ואושפזו לצורך המשך טיפול והשגחה.

ד"ר יוסף נביה, מנהל המחלקה לרפואה דחופה (מיון) במרכז הרפואי זיו אומר, כי בעונה זו של השנה מתחילים הנחשים להיות מאד פעילים בחצרות הבתים ובשטחים הפתוחים ועל הציבור לנהוג על פי כל כללי הזהירות. "כדי להימנע מהכשה, יש להתלבש בלבוש מתאים כאשר מסתובבים בשטחים פתוחים, לנעול נעליים גבוהות וסגורות ולהדריך ילדים וצעירים שלא להרים סלעים או חפצים שמתחתם עלולים להסתתר נחשים".

ד"ר נביה מציין, כי בתחילת הקיץ הנחשים מסוכנים יותר משום שכמות הארס שלהם גדולה והשפעתה עלולה להיות קשה יותר על מערכת העצבים ושרירי הגוף ואף לגרום להרס הכדוריות האדומות בדם: "הסימנים הראשונים לאחר הכשת נחש הינם כאב דוקר או שורף, סימני הכשה על העור ונפיחות.

סימנים נוספים שיכולים להופיע הם בחילה, הקאה, שלשול, חולשה וירידת לחץ דם. לעיתים מופיעים סימנים מאוחרים כמו נמק, שטפי דם וזיהום מקום ההכשה. יתכנו גם הפרעות בקרישת הדם, דימום במערכת העיכול, התכווצויות, הפרעה במערכת הלב וכלי הדם, איבוד הכרה ואי ספיקת כליות", אומר ד"ר נביה ומבהיר, כי במקרה של הכשת נחש יש לפנות את הנפגע במהירות האפשרית לקבלת טיפול רפואי וכי הטיפול הראשוני שיש לתת לנפגע לפני הגעת הצוות הרפואי או בטרם הגעה לחדר המיון הוא השכבת הנפגע והרגעתו: "חשוב שהאדם שהוכש יהיה רגוע ככל האפשר, מאחר שעלייה בקצב הדופק ובלחץ הדם מזרזים התפשטות הארס בגוף.

חשוב לקבע את הגפה הפגועה ולשטוף את אזור ההכשה במים. בשום מקרה אין לחתוך את הפצע, אין למצוץ את הדם במקום ההכשה, אין לקשור את הגפה, אין לבצע חסימת עורקים, אלא רק לקבע את הגפה שתזוז מעט ככל האפשר. בשום אופן אין לרוץ, מאחר והריצה מזרזת את זרימת הארס בגוף. אין להניח קרח ישירות על מקום ההכשה, אין לקחת משכך כאבים ולשתות שתייה חריפה! חומרת ההכשה תלויה בסוג וגודל הנחש, גיל וגודל הנפגע, הזמן שחלף מאז ההכשה ואופי ההכשה. חשוב ביותר לנסות ולזהות את סוג הנחש שהכיש את הנפגע, צבעו ומאפייניו. זיהוי הנחש יסייע לרופאים בטיפול בנפגע." אומר ד"ר נביה.

דילוג לתוכן