fbpx

עוקץ הדבש: עשרות כוורות ומאות חלות דבש נגנבו בגליל העליון ורמת הגולן

כבכל בוקר, הגיע הדבוראי אהוד הלוי, מאיילת השחר אל נקודות הצבת הכוורות הפזורות בשטחים הפתוחים לצד צמחי בר לטובת אגירת הדבש, במטרה לבדוק את מצבן ושלומן של הדבורים. הלוי גילה לתדהמתו, כי במספר נקודות הצבה- בסמוך לחד נס, בירדן ההררי ובגליל העליון, נגנבו עשרות כוורות, כ- 100 חלות דבש, ושאר הכוורות בשטח הושחתו, זאת בהמשך לגניבות נוספות שאירעו בחודש האחרון.

ממועצת הדבש וארגון מגדלי הדבורים בישראל נמסר כי, גניבות חקלאיות וטרור חקלאי קיים מזה שנים, אך החל מחודש יולי נרשמה עלייה חדה מאוד במקרי הגניבות בכוורות ברחבי הארץ, וכן אופי הגניבה השתנה- אם בעבר היו גונבים את הכוורת בשלמותה, עם הדבורים למטרת עסק ושימוש בכוורות לצורך האבקת גידולים חקלאיים, בחודש האחרון ניתן להבחין כי נגנבות לרוב חלות הגדושות דבש בעונה זו, אשר היו אמורות להיות בשלב הרדייה (תהליך הפקת הדבש), לקראת חג הקורבן החל השבוע וחגי תשרי הנמצאים בפתח. דבר המעיד על גניבה ממוקדת של דבש כמוצר מאכל ומכירתו. ההערכה ראשונית לנזק הכלכלי עומד על מאות אלפי שקלים.

מנתונים שנאספו עד כה בחודש יולי- נמצא כי מדובר בהיקף גניבות ונזקים של מעל ל- 300 כוורות, וכ- 700 חלות דבש, המכילות כ- 8000 ק"ג דבש, עלייה ביחס לשנה שעברה בעונה זו בה נגנבו כ- 100 כוורות, באותו פרק זמן. אהוד הלוי דבוראי מקיבוץ איילת השחר בגליל העליון אשר עשרות מכוורותיו נגנבו בחודש האחרון מסביר כי, כמות הכוורות המוצבות בשטחי הבר מגיעה לשיאה בעונה זו, לאחר שכל האבקות המטעים (שקד, דובדבן, תפוח, קיווי ועוד) ברחבי הארץ הסתיימו והדבורים מתפנות לאגירת דבש בשטחים הפתוחים. החל מתקופה זו מלאות הכוורות בדבש. "על חלת דבש מלאה אפשר לקבל בשוק 200 שקלים, כך שכל כוורת גדושה בדבש יכולה לספק לגנב תמורה של אלפי שקלים, (בכל כוורת כ- 10 חלות). רק בחודשים יוני ויולי, נגנבו בגולן ובגליל, כ- 650 חלות דבש מלאות. דרך הפעולה היא לפתוח כוורת, למיין ולקחת ממנה רק את החלות המלאות, להכניס אותן לארגזים שנמצאים ברכב, ללא דבורים, ולהיעלם, כאשר הדבורים נפגעות, והכוורות אותן לא הספיקו לגנוב נותרות הרוסות. הכוורות הן הרכוש החשוף ביותר לגניבה, הן מונחות בשטח, בשולי הדרכים הצדדיות, בשטחי חקלאות, ואדיות והרים, טרף קל לגנבים, ואנו הדבוראים עומדים חסרי אונים בפני התופעה ההולכת וגוברת", אומר הלוי ומוסיף, "על ממשלת ישראל לעמוד לצידם של החקלאים והדבוראים בתקופה מורכבת זו, של משבר בריאותי וכלכלי ולהגן על ייצור תוצרת מקומית ובעיקר על דבורת הדבש המאביקה העיקרית בטבע, (פעולת ההפריה) בלעדיה לא יהיו פירות וירקות בארץ".

זאב מידן מנכ"ל מועצת הדבש אומר: "תופעת הגניבות בענף הדבש היא רחבה וקשה מאוד. אופי הגניבות בחודש האחרון, של חלות דבש, מעיד על מצוקה כלכלית קשה בשל הקורונה וכן ניכר כי התגברותן נעשית לקראת חגים ומועדים, ובזמן בו הכוורת נחשבת כלכלית ביותר וגדושה בדבש" אומר מידן ומוסיף, "אני קורא לממשלת ישראל להגן על החקלאות וענף האבקה והדבש ולהקצות תקציבים למלחמה בתופעה החמורה של פשיעה חקלאית!". במאמץ למיגור התופעה שותפים משטרת ישראל, היחידה המרכזית לאכיפה וחקירות במשרד החקלאות (פיצו"ח- פיקוח על הצומח והחי), 'השומר החדש' המוביל עם הדבוראים פיילוט לתכנית ארוכת טווח למיגור התופעה, מג"ב והסיירת הירוקה של רט"ג, הפועלים בשיתוף פעולה ובאופן מידי בסיוע לתפישת הגנבים, ויצירת הרתעה, במטרה להביא לשמירה על ענף הדבש והאבקה אשר הינו קריטי לחקלאות בישראל, שכן מעבר לייצור הדבש, דבורת הדבש הינה המאביקה העיקרית בטבע שאחראית להאבקת 80% מהיקף הגידולים החקלאיים בעולם. יובל בירנבאום, רכז שטח בארגון "השומר החדש": "בעקבות גניבות חוזרות ונשנות של דבש וכוורות במרחב צפון, החלטנו עם הדבוראים לצאת לפעולה אקטיבית שמטרתה למנוע את גניבות הדבש.

הפיילוט יכלול הפעלת אמצעים טכנולוגים, סייר ורכז שטח מטעם השומר החדש שיוקפץ למקום, כולל מערך מתנדבים שיפעל בהתאם וייצר נוכחות בנקודות הכוורות. הפיילוט יתחיל בשבוע הקרוב בשיתוף ובתמיכת מועצת הדבש, בתקווה כי הפיילוט יניב תוצאות שיביאו למניעת מקרי גניבה והשחתת כוורות, נתרחב לאזורים נוספים בארץ".

השאר תגובה

דילוג לתוכן