fbpx

עצמאות כלכלית מובילה למימוש חלומות, להגשמה עצמית ולאיכות חיים – מבוא לכלכלה

"אימא, את חייבת לקנות לי את הספינר החדש, חייבת, לכולם יש, גם אני רוצה"….משפטים מסוג זה שרוב ההורים שומעים בווריאציות שונות, לא תשמעו מילדי כיתות ו' שהשתתפו השנה בתכנית "שקל". את ההבדל בין מותג למוצר בסיסי ואת הטריקים השיווקיים הם כבר מכירים היטב. ואפרופו ספינר, עכשיו הרבה יותר קשה ל'סובב' אותם, את בוגרי 'שקל'.

4

 שיעור חובה. – מאת: יורם עומר

בהתבסס על מחקרים שונים שנעשו בארץ, הבסיס להתנהלות פיננסית אחראית, קשור באופן הדוק להתפתחות היכולת של הילדים לדחות סיפוקים מידיים, העשרתם בידע בתחום החינוך הפיננסי ופיתוח מודעות עצמית. הסיבות בגינן צרכנים רבים אינם פועלים בתבונה, נובעות עקב חוסר שליטה עצמית, הדגשת ההווה על פני העתיד והשפעות תרבותיות. חינוך פיננסי מגיל צעיר יכולה להוביל לבלימת מעגל קסמים של הידרדרות וליצור מפנה חיובי בעתיד, במציאות החברתית-הכלכלית של חיינו. ילדים בימינו נחשפים לפרסומות ולחומרים שיווקים באופן אגרסיבי מידי יום ביומו, מבלי לדעת להבחין בין פרסומת למידע וידע. היכולת להגן על עצמם מגיעה מתהליך של מודעות: ככל שילדים יבחינו בין פרסומת לחומר מקצועי – כך דרישותיהם יהיו מושכלות יותר אם ילמדו לחסוך יותר היום – כך הם יתנהלו באחריות פיננסית בהמשך כדי שילדים יטמיעו ויישמו – עליהם לעבור את השיעורים באופן חוויתי ומהנה.

לכן, ככל שנקדים להקנות חינוך כלכלי ונספק לילדינו מגרש משחקים מאתגר ומהנה לאימון בתחום ידע חדש זה, הרי שנספק להם את הכלים הנחוצים להם להפוך ולהיות אנשים בוגרים ועצמאיים, העומדים ברשות עצמם גם מבחינה כלכלית. ובדיוק לשם כל התכנסו. תוכנית "שקל" שנולדה בשנת 2011, ביוזמת ארגון חסדי ל"ב- המקנה חינוך פיננסי לילדים ונוער, הופעלה בהצלחה במשך מספר שנים וכובשת בימים אלו את בתי הספר באזור הגליל. התוכנית זוכה למחמאות ושבחים מצד אנשי מקצוﬠ ובוגרי התכנית. בשבוע האחרון הגיעו המפגשים לסיומם בחמישה בתי ספר בצפת.

החומר הלימודי המותאם לתלמידי כיתות ו'-ח', מקנה לתלמידים ידע בנושאים פיננסיים רבים כגון הכרת הכסף, הצורך והשימושים בו, צרכנות נבונה, יסודות המסחר וחכמת החיסכון, השקעות והלוואות, אודות ריבית, אשראי וכרטיסי אשראי, מיסים, מותג לעומת מוצר בסיסי ועוד. תוכנית הלימודים מגבירה את המודעות בנושאים חיוניים אלו. גם סגנון הלמידה החדש והמקורי, המשלב פיתוח נושאים לדיון ולחשיבה משותפת, תורם ללימוד חווייתי אינטראקטיבי ומהנה עבור הילדים.

זלמי ביסטריצקי, מנכ"ל ומייסד ארגון חסדי לב,אומר: "הגברת מודעות בתחום החינוך הפיננסי לדור ההמשך נבעה מן העובדה שהתנהלות כלכלית נכונה הינה הרגל הנרכש מגיל צעיר. מסקנה זו הובילה את הארגון, שחזונו הגברת החוסן הכלכלי של משפחות בגליל, להקצות משאבים בפיתוח תוכנית "שקל". רכישת ידע פיננסי ומיומנויות כלכליות נחוצות, ע"י דור ההמשך בהתאמה לגילו, יובילו את הדורות הבאים לבניית קהילה בעלת חוסן כלכלי איתן".

טובי גדות
טובי גדות

טובי גדות, מנהלת תחום פיננסי בארגון ומובילה את תוכנית "שקל", מוסיפה: "שוב ושוב נוכחתי לראות כי רמת המודעות והאחריות של מנהלי בתי ספר  לחינוך פיננסי לתלמידים היא ברמה גבוהה מאוד והיתה היענות גדולה בנושא. אנו נמשיך גם בשנה הבאה ללמד את דור ההמשך כלים להתנהלות כלכלית נבונה ולו בשל העובדה כי גם להם יש חלק נכבד והשפעה בהיבט זה, בתוך המשפחה". 

האם באמת חשוב להגביר את המודעות בתחום הפיננסי כבר מגיל צעיר?

 אנשי החינוך משיבים:

סגנית מנהלת ביה"ס "בירב" בצפת, צביה מרקוביץ: "חינוך פיננסי בגיל צעיר זו השקעה לטווח ארוך. נהנינו מאוד לשמוע על צרכנות נבונה, השוואת מחירים, הטעיית הלקוח ועוד… אין ספק שהחכמנו. ממליצה בחום".

מנהלת ביה"ס "נועם" בצפת, איילת שבבו מוסיפה: "הסדנה לחינוך פיננסי תרמה להבנת הנושא הכלכלי – הכנסות והוצאות, סדרי עדיפויות – צרכים בסיסיים מול מותרות, מותגים – האם חייבים בכל מחיר, כיצד בונים תקציב נכון ועוד. כשסיפרתי לחבריי על התכנית, עלה הצורך בקבלת טיפים לצרכנות נבונה עם הילדים בבית.

מה זה 'שקל'?

ארגון 'חסדי ל"ב' הינו ארגון חברתי מקצועי מהמובילים את תחום בניית החוסן הכלכלי למשקי בית בישראל. הארגון שם לו כמטרה ליצור הווה ועתיד כלכלי ואישי טוב יותר למשפחות בגליל, באמצעות חיזוק החוסן הכלכלי. לשם כך, פיתח מעטפת רחבה של שירותים איכותיים המוענקים לתושבים המעוניינים להגיע לרווחה כלכלית. את תוכנית ה′שקל" יצרנו כדי לחנך ילדים כבר מהגיל הרך למודעות לנושא הכלכלי האישי שלהם ולהוביל אותם להתנהלות בוגרת ואחראית במשך.

זלמי ביסטריצקי
זלמי ביסטריצקי

הרעיון של הקניית חינוך פיננסי או כלכלי נבע מן התפיסה כי בנוסף לאינטליגנציה הקוגניטיבית והרגשית, קיימת גם אינטליגנציה פיננסית, שיש לפתחה ולרכוש בה מיומנויות. בשונה מהקודמות, המבוססות גם על מרכיב גנטי, בזו הפיננסית, אנו מדברים בעיקר על אינטליגנציה נרכשת ומתפתחת שיש לה השלכות משמעותיות בעתיד. "אנו מאמינים כי חינוך כלכלי הינו אבן דרך חיונית בעיצוב חייו הבוגרים של כל אחד מאיתנו. חינוך פיננסי מגיל צעיר יקנה לילדים ידע, כלים ועזרה ביצירת סדר עדיפויות, הנחוצים להם כדי להפוך לאנשים בוגרים ועצמאיים העומדים ברשות עצמם גם מבחינה כלכלית", מציין זלמי ביסטריצקי, מייסד ומנכ"ל 'חסדי לב'.

מה בתוכן?

סחר חליפין מאז ועד היום, היכרות עם הכסף, כלכלת בית, הוצאות, הכנסות, צרכנות נבונה, פרסומות, מותגים והמוצר הבסיסי, מיסים, דמי כיס, חיסכון וריבית, אשראי וכרטיסי אשראי ועוד. מתכונת הפעילות: התוכנית מורכבת מ-8 עד 12 מפגשי העשרה, 45 דקות כל מפגש, אחת לחודש, בהתאמה לצרכי ביה"ס.

אמצעים:

החומר הלימודי מועבר בצורה חווייתית ומהנה, בשילוב אמצעי עזר והמחשה ע"י מדריכים מקצועיים בתחום החינוך, שעברו הכשרה פיננסית ע"י מאמני ארגון חסדי ל"ב.​

דילוג לתוכן