fbpx

מקרה נדיר: ערבב משקה אנרגיה עם נוזל לדלק והתעוור

מקרה נדיר במרכז הרפואי זיו בצפת, צעיר בן 36 מאחת הערים בצפון הגיע לטיפול בבית החולים לאחר שהשתכר משתיית מתנול מעורבב עם משקה אנרגיה, שגרם לו להרעלת מתנול קשה ואיבוד מאור עיניו.

משקה אנרגיה

הצעיר הגיע למיון עיניים במרכז הרפואי זיו בליווי חבר והתלונן שאינו רואה בשתי עיניו. הוא סיפר, כי ערב קודם ערבב משקה אנרגיה עם מתנול והשתכר, כאשר התעורר בבוקר ופקח את עיניו הוא פשוט לא ראה כלום. בבדיקות הדמיה שביצעו הרופאים לצעיר התגלה פגיעה קשה ברשתית ועצבי הראיה בעיניו. הוא טופל במשך מספר ימים במחלקת עיניים באמצעות תרופות שונות בניסיון להציל את ראייתו, אך ללא הועיל. בדיקות הדמיה נוספות שעבר הראו, כי הפגיעה שנגרמה הינה בלתי הפיכה ולמעשה הוא איבד את מאור עיניו. הצעיר שוחרר להמשך טיפול ושיקום בקהילה.

פרופ' יוסף פיקל, מנהל מחלקת עיניים במרכז הרפואי זיו אומר, כי המלחמה בהתמכרות לאלכוהול ובהשפעת האלכוהול מתרכזת בעיקר במניעת נהיגה תחת השפעת אלכוהול ובמניעת התמכרות המביאה לאלימות ולתופעות שליליות אחרות, אך ממעטים לדבר על השפעת האלכוהול על הבריאות באופן כללי ועל הנזק האפשרי למערכת הראיה עד כדי עיוורון.

פרופ' פיקל: "מקרה מצער ונדיר"
פרופ' פיקל: "מקרה מצער ונדיר"

"המקרה של הצעיר שהגיע אלינו הינו מקרה מצער ונדיר, אך הוא צריך להדליק נורה אדומה במיוחד בהקשר של רכישת אלכוהול זול ומזויף על ידי בני נוער העלולה להסתיים בתוצאות קשות. אנו עדים לאירועים מסוג זה במחלקת עיניים אחת לשנתיים-שלוש, בדרך כלל בקרב אנשים המכורים לאלכוהול אשר ידם אינה משגת ואינם יכולים לקנות משקאות חריפים מוכרים ויקרים. אך קיימת סכנה אמיתית גם בקרב בני נוער שרוכשים משקאות אלכוהוליים בצורה לא חוקית, משקאות שפעמים רבות הינם מזויפים ובתהליך זיקוקם נמהלו בכוהל תעשייתי. משקאות אלו יכולים לגרום לעיוורון בלתי הפיך ובמקרים קיצוניים שתייתם עלולה להסתיים אף במוות".

עוד מוסיף פרופ' פיקל, כי צריכת המשקאות האלכוהוליים עלתה בשנים האחרונות וכך גם רבו האנשים המזקקים אלכוהול בביתם. מנהג זיקוק אלכוהול ביתי, נפוץ מאד במזרח אירופה וחלק מהישראלים שעלו מבריה"מ לשעבר הביאו מנהג זה עימם. "אין פסול בזיקוק אלכוהול באם שומרים על הכללים הנכונים אולם 'קיצורי דרך' בתהליך הזיקוק וחיזוק המשקה על ידי מהילתו בכוהל תעשייתי יכולים לגרום לבעיות בריאותיות חמורות ביותר. חשוב לדעת מה אתם שותים ורצוי בכל מקרה לשתות משקאות אלכוהוליים במידה, גם על מנת להימנע מהרעלת אלכוהול וגם כדי להימנע מתופעות שליליות של שכרות. מומלץ לשתות אלכוהול שמיוצר על ידי יצרן מוכר ומפוקח ואם מצאתם משקה כזה שהוא זול משמעותית יש לחשוד שהוא מזויף ולא לשתות אותו. היזהרו בשתיית אלכוהול לא מבוקרת ובשתיית אלכוהול לא מוכר – זה עלול לעלות לכם במחיר יקר!!!" מציין פרופ' פיקל.

מתנול הינו נוזל חסר צבע ודליק המשמש בעיקר כנוזל למניעת קפיאה ולדלק. המתנול מצוי בשימוש גם בתעשיית הפלסטיק והינו בעצם הכוהל הפשוט ביותר. בעבר הרחוק ניסו, בעיקר ייננים ומזקקי משקאות אלכוהוליים חובבנים, "לחזק" את האלכוהול שייצרו עם מתנול על ידי מהילתו בתזקיק שרקחו והתוצאות היו הרות אסון.

הרעלת מתנול מתרחשת בדרך כלל בחשיפה לאדי מתנול. חשיפה כזו יכולה להתרחש בעת שימוש במתנול בתעשייה, אך המשתמשים בחומר זה במהלך עבודתם יודעים להגן על עצמם באמצעות שימוש במסכות מתאימות. שתיית מתנול לעומת זאת על ידי אנשים שאינם יודעים את טיבו של המשקה אותו הם שותים, תביא כמעט בוודאות להרעלת מתנול. משרד הבריאות מנטר באופן קבוע את המשקאות האלכוהוליים ואף אסר בעבר שיווק משקאות אלכוהוליים בהם נמצאה רמת מתנול גבוהה מהמותר.

פרופ' פיקל מסביר, כי המתנול פוגע במערכת העצבים המרכזית בשל תוצרי הפירוק שלו בגוף. בכבד, המתנול מתחמצן לפורמלין שהינו חומר רעיל ביותר לאדם וגורם לחמצון רקמות. תוצרי חמצון אלו פוגעים בעצב הראיה עד כדי גרימת עיוורון בלתי הפיך. "מנה קטלנית של מתנול למבוגר היא כ-100-125 מ"ל. סימני הרעלת מתנול הינם: טשטוש ראיה וחמצת הדם, אשר מופיעים רק כמה שעות לאחר החשיפה בשל הזמן הנדרש לחמצון החומר. במקרה של הרעלה אשר מתגלה בתוך אותן כמה שעות, הנפגע מטופל באתנול כדי לחסום את האנזים המחמצן ובכך למנוע היווצרות התוצרים המזיקים. אולם יש טעות נפוצה בקרב חולים ששתו מתנול, החושבים שהם שתו אלכוהול ועל כן אינם פונים לסיוע רפואי מיידי‏ והתוצאות, כפי שניתן ללמוד ממקרה זה הינן קטסטרופליות" מציין פרופ' פיקל.

דילוג לתוכן