fbpx

פרויקט מיוחד: מי הזר הטוב ביותר ששיחק בצפת? גלובר – פלטשר – לואיס – נאקיץ'- ניוברן – לוקאס – בויד

ראש עיריית צפת שוקי אוחנה לא מסתיר את רצונו להחזיר עטרה ליושנה בכל מה שקשור לספורט העירוני שבעברו ידע ימי תהילה יפים. בשעה שהכדורגל מתחיל מאפס ורחוק שנות אור מהליגות הגבוהות, לכדורסל יש סיכויים גבוהים יותר להתקרב לצמרת הכדורסל.

במידה וצפת תעפיל בתום העונה לליגה הלאומית, המרחק יהיה קצר מלהזכיר את ימיה העליזים של הפועל צפת. פעמיים שיחקה צפת בליגה הראשונה בישראל. צפת ביכולת פנטסטית בעונתה הראשונה בליגה הראשונה בעונת 1995-1996 אז סיימה במקום השישי כולל ניצחון בגביע על האלופה, מכבי ת"א. בעונתה השנייה בליגה בעונת 1996-1997 נקלעה הקבוצה למשבר כספי חמור ולחובות גדולים הורדה ליגה לאחר 11 מחזורים. הפעם השניה בה ביקרה הקבוצה בליגה הראשונה היתה בעונת 2000-2001 תחת הדרכתו של רוני אלטמן.

באותם עונות צפת, חיה, נשמה ואכלה כדורסל. מאות אוהדים היו מדרימים עם הקבוצה למרחקים ומעודדים את צפת של היו"ר יוסי ביתן ומאוחר יותר של משה מזוז המיתולוגי שנשאר בקבוצה עד לסגירתה הסופית לפני 9 שנים. שמה של צפת בימיה היפים זכה לשחים אצל אנשי המקצוע מהכדורסל כמי שיודעת לחזק את עצמה בשחקנים זרים מהשורה הראשונה.

נכון שהיו כמה נפילות בעיקר בשחקנים בוסמנים או הזרים שחומי העור, טרייסי הקטור ואבא קוויטה, אך המוצלחים יותר ייזכרו לאורך זמן לא רק הדור החדש של זקני צפת אלא גם כל חובבי הכדורסל בארץ. זה הזמן לבחור מי לדעתכם הזר הטוב ביותר ששיחק בצפת?

מלווין ניוברן – עונה 95/96

צילום: ארכיון חדש בגליל.

שחקן אהוד במיוחד אמריקאי שהגיע לצפת לאחר קריירה קצרה בדטרויט פיסטונס. רכז עם אחוזי קליעה מצויינים. סיים במקום השני בליגה באותה עונה כקלע מצטיין עם ממוצע 25.1 נק'. במחזור ה-14 קלע 42 נקודות מול ראשל"צ, שיא קריירה בצפת. נכנס לחמישיית העונה של הליגה. באחד מרגעי השפל שלו בצפת – נאלץ לנטוש את המלון עקב חובות שלא שולמו ע"י ההנהלת הקבוצה.

סדריק גלובר – עונת 95/96

צילום: ארכיון חדש בגליל.

סנטר ענק ממדים (2.03) אמריקאי שהגיע לצפת מהליגה הראשונה בספרד. סיים במקום השלישי בטבלת קולטי הכדורים החוזרים עם ממוצע של 8.6 למשחק. במשחק מול הפועל אילת קבע שיא אישי עם 19 כדורים חוזרים. במשחק מול מכבי ת"א קלע 29 נקודות. היה כל כך אהוד בצפת שגרם למשפחות להאבק עליו על אירוח בשבתות.

אדריאן פלטשר – עונת 00/01

צילום: מנהלת הליגה.

בדומה לניוברן, שחקן אמריקאי אהוד מאוד, לא רק אצל האוהדים גם עם השחקנים.שיחק בעמדת הגארד – פורוורד בעונת הקאמבק של צפת לליגת הראשונה. הגיע לצפת מאוניברסיטת מערב וירג'יניה. נתן עונה מדהימה בצפת אך לא הצליח למנוע את ירידתה לליגה השניה. היה קלע מצטיין עם ממוצע אדיר של 24 נקודות למשחק. לאחר צפת שיחק עוד 7 עונות בישראל, בנהריה, אשקלון וגלבוע.

דארט בויד – עונת 97/98

צילום:ארכיון – חדש בגליל.

אחד מהזרים המבוקשים שהיה בארץ וגם הוותיק שבהם עד לתאונת דרכים שקטעה את הקריירה שלו בשנת 2003 בעת שהצטיין באליצור אשקלון. תחילת הקריירה שלו בישראל החלה בצפת בעונת 97 בליגה הלאומית. בעותה עונה השאיר, בארט שהתנשא לגובה 2.03 כמעט לבדו, את הפועל צפת ליגה כשהצטיין בקליעה ומתחת לסלים. שיחק גם בהפועל חיפה והפועל תל אביב.

פרד לואיס – עונת 94/95

צילום: ארכיון חדש בגליל.

זכור לטובה בצפת.מלבד היותו שחקן מעולה (2.02) שהגיע לצפת היישר מליגת הקולג'ים בארה"ב, היה חביב מאוד ואהוד במיוחד ע"י האוהדים. הוביל ביחד עם איבו נאקיץ' את צפת עם המאמן משה גרשון לעלייתה הראשונה לליגה הראשונה. צפת רצתה אותו לעונה נוספת, אך לואיס העדיף הצעה קוסמת בליגה היפנית שם שיחק עד פרישתו בשנת 2006.

איבו נאקיץ' – עונת 94/95

צילום: ארכיון חדש בגליל.

התעלומה הגדולה ביותר של עולם הכדורסל באמצע שנות התשעים. בארץ התקשו להבין מה הביא את גדול שחקני אירופה באותה תקופה לצפת הקטנה בליגה השנייה. נאקיץ הקרואטי הגיע לצפת על חשבונו של הזר המאכזב, מאורי סילבין ובניגוד לדעתו של, המאמן משה גרשון. נאקיץ שזכה שלוש שלוש פעמים באליפות היורוליג עם ציבונה זאגרב ופרטיזן בלגראד התגלגל עד צפת בגיל 29 לאחר שמצא את עצמו לפתע ללא קבוצה אירופאית בכירה בגלל מצבי רוח משתנים. נאקיץ' המשחק בעמדת סמול פורוורד הוכיח כבר במשחקו הראשון (33 נקודות) שהליגה בישראל קטנה עליו והעלה כמעט לבדו את צפת לליגה הראשונה. את קריירת המשחק שלו סיים ב-2001 בלאסקו הסלובנית.

אדי לוקאס – עונת 00/01

צילום: פייסבוק.

אחד מהקלעים הבולטים לשלשות שהגיעו לצפת (נבחר בדראפט ע"י יוטה ג'אז) אך גם מהמרגיזים. שיחק בעונת הירידה החל מהמחזור ה-12 ביחד עם צלף אחר (פלטשר) ואלמלא אי הופעתו המכוונת למשחק המכריע בסיום העונה בחולון, צפת הייתה נשארת בליגה עונה נוספת. לוקאס הוביל קודם לכן את צפת לרצף של 6 נצחונות עם מספרים משוגעים של 41 ו-38 נקודות. למשחק ההמכריע לא הגיע בגלל חוב כספי למרות שהנהלת צפת התחננה שישחק. צפת הפסידה בחולון 99:103. עונה לאחר מכן שיחק שבעה משחקים בבני הרצליה ומשם המשיך לצרפת, פולין, רוסיה וארגנטינה.

דילוג לתוכן