fbpx

צה"ל החל בהשמדת מנהרות של חיזבאללה – בעבר התריעו על קיומן במושב אביבים ובגבול הצפון

הלילה (שלישי) פתח צה"ל במבצע "מגן צפוני" לחשיפה ולנטרול מנהרות טרור התקפיות שחופר ארגון הטרור חיזבאללה לשטח ישראל. המבצע בא לאחר שמספר שנים התלוננו תושבי אביבים ויישובי הצפון על הגדר כי ישנם רעשי חפירה שמגיעים מעבודות חיזבאללה סמוך לגבול.

בצה"ל ניסו להרגיע והכחישו כי מדובר במנהרות בדומה לעזה. משנת 2014 פועל בצה"ל צוות ייעודי משותף לאגף המודיעין ולפיקוד הצפון שמוביל מאז את העיסוק המבצעי, הטכנולוגי והמודיעיני בסוגיית המנהור בזירה הצפונית. הצוות הביא לפיתוח ידע ויכולת נרחבים על פרויקט המנהור ההתקפי של ארגון הטרור חיזבאללה. המבצע מבוצע בהובלת פיקוד הצפון, ובהשתתפות אגף המודיעין, חיל ההנדסה הקרבית ומנהלת פיתוח אמצעי לחימה ותשתיות, ומטרתו נטרול המנהרות ההתקפיות בשטחינו.

בשנים האחרונות וכחלק מההיערכות למול איום זה, מומשה תוכנית הגנה ייחודית בגזרה הכוללת פעולות גידור ("אבן משתלבת"), מיצוק ("רקפת", "קטמון" ו"קטעיה") וחישוף ("105") מטרתה של תוכנית הגנתית זאת היא למנוע מהאויב לממש את יכולת ההתקפה שלו. "נוהל הקרב למימוש המבצע הצה"לי מובל במטה הכללי של צה"ל זה מספר שנים, באופן שהביא להבשלת התנאים המבצעיים בעת הזאת". אמר דובר צה"ל, תא"ל רונן מנליס. מפקד פיקוד הצפון, אלוף יואל סטריק, מפקד על המבצע בו נוטלים חלק כוחות רבים.

"חפירת המנהרות מהווה הפרה בוטה של הריבונות הישראלית", הדגיש תא"ל מנליס והוסיף, "ארגון הטרור חיזבאללה מתעלם באופן בוטה מהחלטות האו"ם – ובראשן החלטה 1701 – ופועל מתוך כפרים בדרום לבנון, תוך פגיעה במדינת לבנון וסיכון אזרחיה לביסוס תשתיות הטרור שלו".ארגון הטרור חיזבאללה, העומד מאחורי חפירת המנהרות, ממשיך לפעול בתמיכה ובמימון איראניים כדי לבסס את פעילות הטרור שלו כנגד אזרחי ישראל.

צה"ל תגבר כוחות בפיקוד הצפון ונמצא במוכנות גבוהה להתפתחויות, באם יתרחשו. מספר מרחבים בסמוך לגדר המערכת בצפון הארץ הוכרזו כשטח צבאי סגור. אין הנחיות לתושבי הצפון – העורף האזרחי בשגרה מוחלטת. ראשי רשויות עודכנו, צה"ל ימשיך לעמוד עימם בקשר. חופר מנהרות מתחת לבית וצה"ל טען שמדובר בסוסים באורוות ועוד כל מיני דברים. הלילה יצא צה"ל למבצע שמאשר את מה ששמעו בבירור תושבי הצפון. כבר לאחר מלחמת לבנון השנייה טענו תושבים במטולה ובאביבים כי מצאו בשטחים חקלאיים מפות שמראות פירים ותכניות חפירה. אז לא באמת היה מה לעשות עם זה. בשנת 2014 מתחיל המודיעין הצה"לי להבשיל ובצה"ל נערכים למצב של מנהרות נחפרות באופן רציני. ארבע שנים אחרי (הלילה) צה"ל יוצא למבצע. הימים הקרובים הם ימים מאוד מתוחים. בצה"ל לא רוצים לעסוק בהערכות איך יגיב חיזבאללה הבוקר למבצע הצבאי אולם אין ספק שנסראללה יתעורר הבוקר ויקיים הערכות מצב משל עצמו. בצה"ל מבהירים כי הם ערוכים לכל תרחיש. ההרתעה של חסן נסראללה תעמוד למבחן והשאלה הגדולה היא איזו הוראה יקבל מאיראן. 

דילוג לתוכן