fbpx

קידום אנשים עם מוגבלות בשוק העבודה ב 2022

שיעור התעסוקה בקרב בעלי מוגבלויות בישראל, נכון לשנת 2022, עומד על כ-40%. זהו שיעור נמוך, שגורם עוול לעשרות אלפי גברים ונשים שרוצים לעבוד, כשירים לעבוד, חמושים במוטיבציה גבוהה וכישורים רלוונטיים – אבל נתקלים בחומה. זהו עוול גם לכלכלה הישראלית, משום שאי מיצוי כוח העבודה מקשה על מימוש מלוא פוטנציאל הצמיחה של המדינה. הבשורות הטובות הן שהמגמה הינה מגמת עלייה: המודעות לתועלת העצומה של קידום אנשים עם מוגבלות בשוק העבודה התפתחה מאוד בשנים האחרונות, ובהתאם נעשים מאמצים רבים לשפר את המצב.

התחומים שבהם אנשים עם מוגבלות יכולים לעבוד – ולהצטיין בעבודה

בעלי מוגבלויות יכולים לעבוד, ולהצטיין, בכל תחום כמעט. שירות לקוחות, יחסי ציבור, שיווק דיגיטלי, הנהלת חשבונות, היי-טק, מידענות, טיפול בבעלי חיים ועוד ועוד. למעשה, בחלק גדול מהמקרים אין הבדל מהותי בין עובד בעל מוגבלות לבין עובד שאינו בעל מוגבלות מבחינת היכולת לתרום לארגון או לעסק. המפתח למיצוי הפוטנציאל הוא בגישה של המעסיקים והמנהלים. ליתר דיוק, מה קורה כשהם מקבלים קורות חיים דומים עד זהים של שני מועמדים שאחד מהם הוא בעל מוגבלות.

מעסיקים רבים עדיין חוששים מפני העסקת בעלי מוגבלויות. החשש העיקרי הוא מפני צורך בהשקעה כספית משמעותית כדי להתאים את מקום העבודה לעובד החדש, ועוד חשש הוא מפני היעדרויות תכופות. בהקשר זה כדאי לדעת שבמקרים רבים אין צורך בהתאמות נרחבות, ובנוסף ניתן לקבל סיוע מהמדינה ביישום הצעדים הדרושים. כמו כן עובדים בעלי מוגבלויות מתאפיינים במוטיבציה גבוהה מהרגיל, ולכן סביר להניח שהם דווקא ייעדרו פחות מהממוצע.

מציאת תפקיד מתאים

האתגר העיקרי במסגרת שילוב מוגבלים בעבודה הוא התאמת התפקיד לאדם. כך למשל כבדי שמיעה מן הסתם לא יכולים לעבוד במוקד טלפוני, אבל בעידן הדיגיטלי שבו שירות לקוחות כולל גם מענה דרך צ'אט ובמיילים, גם מי שהשמיעה שלו לקויה יכול לספק שירות ללקוחות – ולעשות זאת ברמה גבוהה מאוד.

באופן דומה אנשים בעלי ASD שיעבדו מהבית בחלק מהימים יוכלו לתרום רבות לכל עסק או ארגון, ובימינו ישנם תפקידים רבים שניתן לבצע גם בלי נוכחות פיזית קבועה במקום העבודה.

שינוי התפישה גם אצל בעלי המוגבלויות עצמם

משימה שלישית חשובה שמהווה חלק מתהליך קידום בעלי המוגבלויות בשוק העבודה היא שינוי התפישה גם אצל בעלי המוגבלויות. מצד אחד ישנם לא מעט נשים וגברים שמתמודדים עם מוגבלות כזו או אחרת ולא מאפשרים לה להשפיע על האופן שבו הם תופשים את עצמם, ובפרט לא כעובדים. מצד שני יש גם מי שעדיין חוששים לחפש עבודה, בעיקר בגלל חוויות עבר שליליות. גם מי שכבר עשו את הצעד הראשון והשתלבו בשוק העבודה לא תמיד מצליחים לממש את כל היכולות ולדרוש תפקידים משמעותיים, גם כן בגלל החשש מפני תגובה לא הולמת. העצמת בעלי מוגבלויות באמצעות הכשרות ייעודיות שיעניקו כלים מקצועיים וגם תחושת מסוגלות מקסימלית תתרום רבות לקידומם – והרווח יהיה כאמור של כולנו.

השאר תגובה

דילוג לתוכן