fbpx

קץ להשתוללות באופנים חשמליים: גיל הרכיבה עלה ל-16 – סמכויות אכיפה לפקחי הרשויות המקומיות

 

 

זה היה מתבקש. ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום (יום רביעי) תקנות חדשות של שר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ,  המעלה את גיל המינימום לרכיבה על אופניים חשמליים ל-16 שנים. על פי התקנות כיום, ניתן לרכב על אופניים חשמליים בשבילי  אופניים מגיל 14, ומגיל 16 גם בכבישים.

צילום:pixabay
צילום:pixabay

כמו כן על מנת לעודד את התחבורה הירוקה אישרה הוועדה לראשונה את השימוש בגלגינוע (קורקינט חשמלי). התקנות אושרו לאחר שנקבע להן תקן ישראלי. התקנות החדשות המסדירות את השימוש בגלגינוע, יכנסו לתוקף בעוד כארבעה חודשים, עם פרסומן ברשומות, ואילו התקנה המעלה את גיל המינימום לרכיבה על אופניים חשמליים ל-16 שנים, תיכנס לתוקף בעוד כחודש, לאחר פרסומה ברשומות.

התקנות החדשות של הגלגינוע, הן חלק ממהלך כולל להסדרת הרכיבה על אופניים וקורקינטים חשמליים. במסגרת זאת, יזם השר כץ את הרחבת סמכויות האכיפה על רוכבי אופניים חשמליים,גם לפקחי הרשויות המקומיות.

יצוין כי משרד הפנים התנגד עד כה להעברת סמכויות האכיפה והפיקוח על אופניים חשמליים לפקחים עירוניים, דבר שיאפשר לאכוף נסיעת אופניים וקורקינטים חשמליים במדרכות. לאחרונה שינה שר הפנים, אריה דרעי, את מדיניות המשרד בנושא ואישר את העברת סמכויות האכיפה לרשויות המקומיות.

על פי התקנות החדשות שאושרו על ידי השר כץ, ניתן יהיה לרכב על גלגינוע בעל הספק מירבי של 250 וואט, אשר מהירות נסיעתו אינה עולה על 25 קמ"ש. זאת בדומה לתקנות שנקבעו לגבי אופניים חשמליים. עוד נקבע כי המשקל העצמי של הגלגינוע יהיה עד 30 קילוגרם.

התקנות קובעות כי הגיל המינימלי של רוכב הקורקינט החשמלי יהיה 16 שנים. על הרוכבים חלה חובת חבישת קסדה. בלילה או בזמן שהראות לקויה, מחמת תנאי מזג אוויר או כל סיבה אחרת, תחול חובה על רוכב הקורקינט ללבוש אפוד זוהר.

הרכיבה על הגלגינוע תותר על שבילי אופניים או בכביש בלבד, ויחולו עליה האיסורים הקיימים היום על אופניים חשמליים בכל הנוגע לאופן הרכיבה בכביש, הובלת מטען, היצמדות לרכב וכדומה. הגלגינוע יחויב לשאת מדבקה שתציין בין השאר את הגבלת גיל הרכיבה לגיל 16, מספר סידורי של הגלגינוע, משקל הכלי ומהירותו המירבית.

"אישור התקנות המאפשרות רכיבה על קורקינט חשמלי והעברת סמכויות האכיפה לרשויות המקומיות, יביאו להסדרת הנושא ויגבירו את יעילות האכיפה כנגד רוכבי אופניים וקורקינטים חשמליים. כמו כן הם יפחיתו את סכנת הפגיעה בהולכי הרגל במדרכות בערים" אמר כץ.

שר התחבורה ציין כי לאופניים וקורקינטים חשמליים יתרונות תנועתיים וסביבתיים רבים וחשיבות גדולה כאמצעי תחבורה חלופיים לרכב פרטי. כלי רכב אלה תורמים להפחתת הגודש בדרכים ולהקטנת זיהום האוויר. בנוסף, הם מאפשרים גמישות רבה בתכנון הנסיעה ומהווים פתרון יעיל וזול לבעיות החניה במרכזי הערים, הוסיף כץ.

משרד התחבורה גיבש מסע הסברה נרחב באמצעי התקשורת השונים, בשיתוף הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, משרד החינוך ואיגוד רוכבי האופניים, במסגרתו ינתן דגש על חובת הזהירות בדרכים ואופן השימוש באופניים וקורקינטים חשמליים, לרוכבים ולמשתמשי הדרך.

יצוין כי משרד התחבורה מבצע פעילות שוטפת כנגד חנויות ובתי מסחר המשווקים אופניים חשמליים וקורקינטים בניגוד לחוק. בשנים האחרונות ערך המשרד מבצעי אכיפה רבים כנגד משווקים המוכרים קורקינטים ואופניים חשמליים האסורים לשימוש והגיש כתבי אישום כנגד רבים מהם. במסגרת מבצעים אלה הוחרמו מאות כלים חשמליים. בקרוב צפויים להתבצע מבצעים נוספים כנגד בתי עסק המשווקים כלים שאינם עומדים בתקן הישראלי.

דילוג לתוכן