תערוכת קבוצתית של אמני הצפון יוצאת לדרך בלב העיר העתיקה בצפת

בצפון בוער ומתוח, ועם כל זאת האמנות ממשיכה לפעום ולבעור בלבבות האמנים. "כשהתותחים יורים המוזות שותקות. אך אצלנו אפשר לומר שהן מתפללות או ממשיכות לפעול ביתר שאת' אמרה ד"ר נעה לאה כהן מנהלת גלריית המקלט בירושלים אשר ייסדה את חממת האמנים בצפון מיד לאחר השבעה באוקטובר. "זה המחזור השביעי של הגלריה ולא חלמנו כשהתחלנו אותה שהיא תהפוך לחממה לנחמה ותהפוך לרגעי השפיות של האמנים בצפון" המשיכה. המטרה של החממה, באדיבותם של מפעל הפיס וקק"ל וקו תרבות, היתה בראש ובראשונה לאפשר לאמני הצפון כלים, מפגשים ונטוורקינג לפתח את הקריירה שלהם כאמנים. אבל מהר מאד החממה בהובלתה של היזמת החברתית אפרת צרפתי הפכה למקום מפלט מאירועי השעה. האמנים שחלקם חוו עוצר יצירה עם היוודע מעשה הטבח, הביאו את עצמם ליצור ולהגיב למצב וכך נולדה התערוכה בשם 'מלא-חסר' המדברת על תקופה של אי -ודאות.

פתיחת התערוכה. צילום: שחר טישלר

כל זה קרה בבית מיוחד מאד שעמד יותר מעשרים שנה שומם ומוזנח. ביתו של האמן משה ציפר בעיר העתיקה של צפת ששימש חמאם תורכי לפני 200 שנה וכעת בחסותה של עיריית צפת. ביום ראשון ב2.6 המקום היה שוקק אנשים אמנים מצפת ומהיישובים בסביבה שבאו בהתרגשות לפרגן לאמנים. ראש העיר מר יוסי קקון נתן את ברכתו ליוזמה של גלריית המקלט בירושלים לבוא ולפתח בצפת מקום ובית לאמנות יהודית עכשווית המחוברת לאנשי המקום. "אני חושב שהנושא של האמנות, שמבקש מאיתנו לעמוד ולעצור. אנו רואים את האמנים שמגיבים לחצי שנה הלא פשוטה ויש לנו אפשרות במרוץ החיים בתקופה כזו לחוצה שאנו בחשש תמידי מפני 'צבע אדום', מבקשים רגע להביט לנשום ולהבין. יש לזה ערך מאד גדול" מובילי הפרוייקט הביעו תקווה כי המקום בחסותו יחזיר עטרה ליושנה ויפיח תרבות איכותית בצפת כפי שהיה בשנות השבעים ועוד קודם לכן בשנות הה20 וה30 עם אסכולת ארץ ישראל וישמש גם לאירועי תרבות ספרות וסיורים לקהל הרחב.

ראש עיריית צפת יוסי קקון בפתיחה. צילום: שחר טישלר

את התערוכה אצרו שתי אוצרות מהצפון. ריטה כץ  אוצרת גלריית גבול בקיבוץ חניתה שכבר 8 חודשים אינה פתוחה לקהל הרחב, נענתה לקריאה של ד"ר נעה לאה כהן אשר באה לבקר אותה במיוחד בחניתה עוד בימים הרגועים ועם פרוץ המלחמה ולאור המצב ביקשה אותה להצטרף למיזם. הן חברו לאפרת צרפתי, יזמת תרבות מצפת ולמאיה פרת מנהריה חברת תנועת תרבות, ויחד ליוו את האמנים, תמכו עזרו ייעצו עד לתוצר המרגש. התערוכה החזירה את בית ציפר לימים הטובים בהם הבית היה שוקק אמנות. האמנית רבקי שמעון החליטה במחווה מרגשת לצייר את דיוקנו של משה ציפר והוא מוצג בתערוכה לצד פסליו, ולצד פסליה של צילי טל מהגולן. צילי יצרה פסל מרגש בצורת ספר אשר מתוכו בוקעות ידיים ומנסות להחלץ מתוך התהום ומביעות את תחושת ההזדהות עם האנשים בשבי. ד"ר שמחה גולדין אביו של החייל הדר גולדין שנהרג בעזה לפני כעשור וגופתו עדיין נשארה שם, הגיע לתערוכה והגיב ליצירה בערב הפתיחה ואמר כי בנו היקר הדר היה אמן מוכשר ומאז הם זכו להשתתף ולתמוך באמנים ומגמות אמנות חדשות שנולדו לאחר מותו ובקשו להמשיך את דרכו ובירך את התערוכה. בהירה רוזנבאום מורה לאמנות בכפר פינס מציגה בתערוכה זוג יצירות תלת ממדיות היוצרות דיאלוג בין הברוש לבין הצבר. כשהברוש מסמל את בתי הקברות הארץ ישראליים, והצבר את הישראלי המקומי המגן על ארצו.

(בתערוכה זו, פרי עבודתם של 12 אמנים, טמונים שלל הקשרים לתרבות האזורית והצפתית, לקולות ההווה והעבר וגם ליצירתו של ציפר.

התערוכה פורטת על ניגודים משלימים- מנסה להשוות מלאות לחסרון ולהפך, להיות תלוית זמן ומקום ולחמוק מכך.

בתערוכה משתתפים אמנים מתחומי אמנות שונים, מוצגות עבודות מחומרים שונים פיסול בעץ, ציור, פספס ויצירות מחומרים כמו: לבוד, עבודה עם הניילון, רקמה על בד, אסמבלאג', רדי מייד. כל היצירות מתייחסות לאקטואליה של זמנינו, לחלל הגלריה, למקום – בית ציפר, לפסלים של ציפר שמוצגים כי תערוכת קבע ולדמות של האמן.  תערוכה "מלא חסר" מילתא  את החלל בתוכן ואת הקהילה שנוצרה מילתא במשמעות.

המוטיב המרכזי בתערוכה הוא חקר המתח שבין מלא לחסר, בין קיים לנעדר. בין העבודות המוצגות ניתן למצוא ציורים, פסלים, מיצבים, כאשר כל יצירה חוקרת את הנושא מזווית שונה. הפתחים משמשים כמטאפורה לאפשרויות חדשות ולשינויים בחיים. ישנה עבודה עשויה, בה החורים מייצגים את החסר והפגיעות של הטבע האנושי. תערוכה זו מזמינה את הקהל לבחון את הקשר בין מה שמלא למה שחסר, ולהרהר בשאלות של נוכחות והיעדר, שינוי והתמדה. היא מציעה חוויה חושית ומחשבתית עמוקה)

את הארוע סגר האמן הצפתי בשמונה שנים האחרונות יואל תורג'מן. הוא פתח בברכת שהחיינו ובמקום חדש בצפת אפשר גם לברך ברוך מחייה המתים. הוא תיאר כיצד לצפת היה מקום מרכזי בתחילת האמנות הישראלית עד למה שקורה היום. 

מוזמנים לבוא ולהתרשם ולפגוש את 12 האמנים ויצירותיהם בתערוכה הפתוחה לקהל עד ה11.8 בימים ראשון בקר מ10:00-13:00 ורביעי אחה"צ מ16:30 -18:30 , בית ציפר רחוב ט"ו _(סמוך למלון רימונים)בימים נוספים אפשר להגיע בתאום מראש . במקום יתקיימו פעילויות לילדים נוער ומבוגרים  בקיץ .

ניתן להרשם ולקבל פרטים בטל  0585001019


לגלות עוד מהאתר חדש בגליל

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

השאר תגובה

לגלות עוד מהאתר חדש בגליל

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן