מתיחות שיא בצפת והסביבה. אוחנה: "על התושבים להיערך כראוי"

ראש העיר צפת שוקי (יהושע) אוחנה: ״מערך החירום בכוננות שיא, לצד זו משברי ביטחון בארץ ובעולם הוכיחו כי היערכות תושבים לשעת חירום מצילה חיים ומאפשרת למערך החירום לעסוק בפעילות מצילת חיים״

צפת בכוננות שיא שטרם נראתה בעיר. מערך החירום העירוני והתושבים זכו לזמן יקר של היערכות, אולם ראש העיר שוקי (יהושע) אוחנה מבהיר ובצדק כי יש משמעות אדירה להכנה של תושבים לשעת חירום.

לא פשוט להכין עיר כמו צפת לחירום. רה״ע שוקי (יהושע) אוחנה מנהל מזה 4 שנים מאבק מול מדינת ישראל בנושא בעיות המיגון בצפת. העיר המורכבת משילוב של שכונות חדשות, וותיקות ועיר עתיקה גדולה נמצאת במחסור מקלוט, כזה שמאפיין ערים רבות בצפון ובדרום.

אם תחילת ההידרדרות הצהיר שוקי אוחנה ״אם אין לי מי לי״ והודיע על מבצע חסר תקדים של היערכות עירונית למצב חירום משמעותי. אוחנה בחר לעסוק לא רק בטיפול במקלטים ובמיגון, אלא הגדיל לעשות ובעקבות מחדלי המדינה בדרום הורה על הקמת כיתת כוננות. סיכום הכנות מערך החירום העירוני למשבר הביטחוני.

מתנדבים
צפת גילתה ערבות הדדית גדולה ועם הקריאה על גיוס מערך המתנדבים, מאות תושבים התייצבו לסייע. קבוצות המתנדבים חולקו על פי גילאים, תחומי ניסיון, ישיבות הסדר ותושבים פנסיונרים. בימים אלו מסייעים המתנדבים בחלוקת מנשרים במגזר החרדי, המסבירים כיצד להיערך לשעת חירום.

גדוד צבאי
המחדל הביטחוני הגדול בדרום הארץ, הוביל את רה״ע אוחנה להפעיל מערך לחצים על הגורמים הרלוונטיים בצה״ל וכבר אחרי 48 שעות בתום פגישה עם גורמים בכירים בפיקוד העורף ופיקוד צפון, הכריז אוחנה כי גדוד חיילים נפרס בעיר.

קבוצת מתנדבים ייחודית נוספת שהוקמה בעיר מכילה תושבים בעלי רישיון נשק תקני, העומדים בקריטריונים הנדרשים. בכך, צפת יישמה בפועל את מודל כיתות הכוננות שהוקמה ביישובי גדר. עשרות תושבים בעלי נשקים התקבצו יחדיו וכולם מוכנים לקריאה במהירות שיא.

מקלטים ציבוריים
למרות תחזוקה שוטפת של מקלטים ציבוריים, אירועי וונדליזם (השחתת רכוש) רבים גורמים מדי שנה לנזק גדול למקלטים. בעשרת הימים האחרונים התבצע מבצע חסר תקדים של תיקון הנזקים ומעבר לכך במסגרת הסכם אליו הגיע רה״ע עם בזק, הותקנו מערכות אינטרנט אלחוטי בכל המקלטים הציבוריים. ״לצערנו למרות תחזוקה שוטפת מצאנו מקלטים ציבוריים רבים שהושחתו ובחלקם בוצע במזיד נזק למערכות החשמל. גישרנו על מרבית הפערים והמקלטים ישמשו מחסה הולם, חלילה אם תיפתח חזית מצפון.

מקלטים פרטיים
עקב אכילס גדול בכל עירייה הוא נושא המקלטים הפרטיים הנמצאים באחריות דיירי הבניין בלבד. תושבים רבים הופכים את המקלטים בבניינים למחסנים ולעתים אף מתגלים מקרים של תושבים בודדים בשכונה המשתלטים על המקלט. על מנת לאכוף ולטפל במקלטים פרטיים בבניינים יש צורך לפעול מול וועד הבית, אולם ברגע שאין וועד בית קיימת בעיה גדולה מאד לאכוף את הנושא והמשטרה והרשות המקומית כמעט ולא מסוגלים לטפל בנושא זה.

בעקבות המתיחות הגדולה, החליט רה״ע שוקי (יהושע) אוחנה לטפל בצרכים הבסיסיים של מקלטים פרטיים. אוחנה:״ רבים מהמקלטים הפרטיים במצב ירוד וגם לא תמיד השכנים משתפים פעולה. נתקלתי בתופעות שלא מוכנים אפילו לפנות ציוד. כעת אנו מנסים לסייע ככל העולה בידינו ומחברים חשמל ומים למקלטים פרטיים. אני מבקש מתושבים המתגוררים בבניינים- שתפו פעולה איתנו, פנו מקלטים מציוד״.

עכשיו תור התושבים
אוחנה מדגיש בימים האחרונים את חשיבות היערכות התושבים לשעת חירום. בדומה למפקדים הבכירים בצבא הטוענים כי גורמי הביטחון לא מסוגלים להכין כל משפחה לחירום והאחריות על רכישת מוצרים נמצאת בידי התושבים, גם רה״ע צפת מדגיש את חשיבות העניין. ״ שלא נזדקק, אבל חלילה אם כן, רכישת מים מינראליים, מוצרים לתינוקות, תרופות וכל ציוד נדרש אחר מאד מקלה על המשפחות עצמן ומותירה גם לרשות המקומית את האפשרות לעסוק באמת באירועי חירום ולא להתעסק בלוגיסטיקה בזמן מלחמה״.


לגלות עוד מהאתר חדש בגליל

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

השאר תגובה

לגלות עוד מהאתר חדש בגליל

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן