שלום אלבז פותח את הלב בראיון לחג האביב

למה צפת לא המריאה – החתול השחור שעבר עם אוחנה – למה צפת נכשלת כבר 40 שנה – איך מוציאים את צפת קדימה אחרי כל אכזבות התושבים – הגיע הזמן צפת- גרסת אלבז

בחירות 2023 בצפת- שלום אלבז הראשון שקפץ למים. צילום: א.פרטי

צפת אולי אחת מהערים המאתגרות בארץ, פוטנציאל בלתי נגמר של תיירות, היסטוריה, אוויר צלול וחיים קרובים לטבע. מצד שני אתגר החיים על ההר יוצר בעיות הנגשה, המבנה הטופוגרפי מגדיל עלויות פיתוח ובפועל לא מצליחים להביא לכאן תושבים חדשים.. כזו הייתה באר שבע, אשדוד באר יעקב וערים נוספות שהלכו במדבר 40 שנה. שלום אלבז, שהכריז לאחרונה כי יתמודד לראשות העיר חושב אחרת. זו גם אחת מהסיבות שבחר לשים את המפתחות, לעזוב את לשכת רה״ע ולסיים קשר אישי שהיה לו עם אוחנה. אלבז קרא ולמד בעבודתו עם ראשי רשויות רבים את מודל הערים המצליחות ועכשיו הוא מתכוון להביא את ההצלחה לצפת . ערב פסח, חג ההתחדשות, שיחה נוקבת אחד על אחד עם שלום אלבז.

תושבים שבעי בחירות, עמוסים בהבטחות. מה אתה שונה מכולם?

פוליטיקאים מוכרים לנו סיסמאות, הבטחות וסיפורים. לצערי לא בוחרים פוליטיקאים בזכות התכנית האסטרטגית שלהם, או בזכות הצוות שעוטף אותם, אנשים נמשכים כמו מגנט למסרים שהם 'מגניבים'. אפילו אם נרחיק לארה״ב הגדולה, תסתכלו על טראמפ- הכל מסע תקשורת אחד גדול. פעמים רבות זה יפה, משובח, מעצים, מושך תשומת לב, אבל, שמדובר בעיר כמו צפת, שום סיפור צבעוני לא יעזור. כאן צריך תכנית עבודה ברורה ופשוטה, עשייה ולא סיפורים.

זו הסיבה לדעתך שצפת לא ממריאה?

חד משמעית כן. במשך שנים מוכרים לציבור סיסמאות, עשו קוסמטיקה במשך 5 שנים וניגשו לבוחר שוב לקבל את קולו. לא ניתן להציל עיר בישראל ככה. צילומים עם שרים, חבר כנסת ושילוט חוצות יפה לא מצילים עיר. יש ערים בארץ שעברו מהפך של 180 מעלות, תסתכלו על באר שבע, אשדוד, באר יעקב ולא חסרות עוד דוגמאות גם ליידנו- חצור הגלילית, עפולה וכו'. קחו את צפת מולן- אצלנו לא צריך להמציא גלגל או כותרת. יש לעיר הזו יתרונות שלא קיימים בשום עיר בישראל אבל כאן עסוקים בקוסמטיקה במקום בעשייה אמיתית.

אעצור אותך. היית בלשכה, יכולת לעשות זאת. מה קרה שם?

החלום ושברו זה מה שקרה שם. היה לי חלום שעם אוחנה זה יהיה אחרת, הלכתי בדרך הזו ביושר ואמינות שמאפיינת אותי 15 שנה, אבל מהר מאד גיליתי ששוב מדובר באותה שיטה- סיסמאות, הדמיות של קבלנים, שלטי חוצות, קוסמטיקה ויאללה תבחרו בי שוב. חייתי את הכאב יום אחר יום, עד שנשברתי ולא יכולתי לשקר לעצמי יותר. קמתי ועזבתי בשיא תקופת הקורונה על אף שהוצע לי כל תפקיד אחר, כי פשוט אין עם מי לעבוד.

פשוט ככה, וויתרת על שכר, תנאי העסקה טובים, יכולת להשפיע?

פשוט ככה, כי הבנת שאי אפשר להשפיע על כלום בקדנציה הזו. התושבים מבינים כיום אחרי ארבע שנים שאין שום חדש בצפת. התיירות קרסה, המסחר גוסס, גלי הנטישה וההגירה השלילית הפכו לצונאמי עזיבה, מערך האכיפה העירוני לא קיבל כלים לעבוד ולכן הבנייה הבלתי חוקית משתוללת. שכונת מצפה ימים  קפאה מלכת ושלא נדבר על אפס הערכות לחירום. העיר בדרך להפוך לסוציואקונומי אחד, שזה לצד כל הכפרים הערבים הכושלים ביותר ניהולית בצפון. מה כן היה? המון קוסמטיקה בצירים ראשיים וגאווה גדולה על גני משחקים חדשים או תשתיות כבישים. בחייאת, ככה מצילים עיר? אבל לא באתי לדבר על שוקי, לי יש תוכניות וחזון שאממש, ואותו אשמח להציג.

אוקי, אז הבנתי מה לא טוב, מה אתה תעשה אחרת?

אנסה לפרק תכנית עבודה מורכבת. עיר צריכה להתנהל בצירים מקבילים. הטווח הקרוב, הטווח הבינוני והטווח הרחוק.  כל מה שקשור לטווח הקרוב-כאן ועכשיו צריך להיות מטופל על ידי המנהלים בעירייה ולא על ידי ראש עיר. אגב, כאן מתחילה ונגמרת הבעיה וכאן כולם נפלו. ברגע שרה״ע מטפל בהיתר בנייה, במורה שצריכה להתקבל לעבודה, בצע המעקה והפרחים בכיכר, הוא נשאב לפעולות שחלקם מביאות לו אהדה ציבורית זמנית אבל שלא מקדמות את העיר. הגלגל חוזר על עצמו וכך הקדנציה הופכת לקדנציית קוסמטיקה וכיבוי שריפות. אצלי זה יהיה אחרת, כל הפעולות לטווח הקצר יטופלו אך ורק על ידי מנהלים בעירייה, ללא התערבות פוליטית, ללא אינטרסים, ללא כותרות מיותרות ותמונות מביכות בכיכר, או במגלשה בגן שעשועים חדש.

כראש עיר אתמקד במסלול לטווח הבינוני ולטווח הארוך כשתפקידי לשרת את הציבור ולהביא תקציבים. לא אבטיח צימר לכל תושב כמו שהבטיחו בעבר וגם לא אבטיח עיר בדיונית כמו שאוחנה מבטיח כעת, אתמקד במשך חמש שנים ב 3 סוגיות מרכזיות מחוללות שינוי- 1- בנייה מאסיבית, 2- הצלחת מסחר תעסוקה ותיירות, 3- חינוך.  אלו מנועי צמיחה מחוללי שינוי דרמטי. לא צריך להמציא את ההיסטוריה של אחת מארבעת הערים החשובות ליהודים בעולם, בעידן הנוכחי ניתן להביא תעסוקה איכותית ולא עוד 30 משרות פס ייצור גם לגליל, ובנוגע לבנייה- כך נשאיר את הילדים, נחזיר את הבנים והבנות ונמשוך אוכלוסיות נוספות שיחזקו את העיר. ברור לי שכדי לשכנע זוגות צעירים לעבור לכאן, נצטרך להשתפר בהכל, כאשר נציג עיר מתקדמת עם חזון ברור, עיר הממצאת פוטנציאל תיירות שיכול להשאיר בעיר מיליוני דולרים מדי שנה ולפתח מאות מקומות תעסוקה מגוונים ואיכותיים נניע כאן את גלגלי הכלכלה. שילוב אלפי תושבים חדשים לצד פריחת תיירות שתסייע בפריחת העסקים יובילו למהפך שלא נראה כאן מאז שנות ה60-70. גלגל שיניים אחד יניע גלגל שיניים שני שיוביל לתנועה בגלגל שיניים שלישי. האוצר נמצא כאן אצלנו, בתוך העיר, לא צריך להמציא אותו כמו בעיר אחרת, צריך להסיר אבק, ללטש ולהתאים את המוצר לשנת 2023 וכבר הוכחתי שאני יודע לעשות זאת.

נשמע מצוין אבל… כמה שנים תצטרך כדי לבצע שינוי מיוחל כל כך?

כבר אמרתי -אני שונה מראשי הערים הקודמים ולא הגעתי למכור לכם חלומות והדמיות. בימים אלו אני בונה את תוכנית העבודה לנושאי ליבה אלו ולכל מחלקות העירייה, ב 31.10 ננצח וב1.11 כבר נתחיל לעבוד על פי תוכנית סדורה שנכתבת על ידי עשרות אנשי מקצוע ששכרתי מכספי הפרטי. כבר בחודשים הראשונים נבצע פעולות שהם 'מיידיות', מעין אנטיביוטיקה לווריד, במקביל נאיץ את התוכניות העתידיות שעל פי הערכת מומחים בתוך כשנה וחצי יניעו את גלגלי הכלכלה, המסחר והתיירות. אני לא בא כמו כולם ואומר 'צריך 2 קדנציות'- עד אמצע הקדנציה הראשונה יראו כאן שינוי מהותי כאשר מיד עם היבחרי אתחיל לטפל בפרויקט מצפה ימים ובהתחדשות עירונית בדרום ובכנען. למצפה ימים פוטנציאל מהגבוהים בישראל אך חסרות לו תכניות פיתוח- אין תכנית למתנ״ס, אין תכנית לפארק, אין תכנית למרכז עסקים. אטפל בזה באופן מידי וניגש לשיווק מאסיבי עם קריטריונים ברורים והעדפה לפני המקום, תושבים חוזרים וכו'. לא אשקר, לא אטעה את הציבור- הפעם נעשה זאת מסודר, ממוקד ומהר. זה גלגל ההצלה של צפת, ברגע שצעירים יבינו זאת, נתחיל לקלוט ולהתרחב.

רוצה לאתגר אותך עם תפוח אדמה לוהט- איך התכניות שלך משתלבות עם המגזר החרדי בצפת

שמח על השאלה. המגזר החרדי בצפת היה והוא חלק מהאוכלוסייה הכללית. הבעיה בצפת היא לא המגזר החרדי, הבעיה בצפת היא שהזניחו את המגזר החרדי בכל מישור- בבנייה, במתקני חינוך, בתרבות ובמישורים נוספים- כמו שהזניחו את המגזר הכללי. בכוונתי לאמץ את המודל שייסד טדי קולק המבוסס על השקעה בכולם- יש בירושלים אזורים חרדים ויש בירושלים אזורים למגזר הכללי. צריך לבצע בנייה מאסיבית בכל העיר ולכל המגזרים, לבנות מוסדות חינוך לכולם- 5 שנים לא נבנה כאן גן או כיתה אחת, זו שערורייה.  צריך להתאים את העיר לסגנון החיים והאוכלוסיות ובאותה הנשימה צריך לסדר את מצפה ימים ומיזמים נוספים למגזרים הכלליים. ללא תכניות פיתוח, בלתי אפשרי לקדם שכונה חדשה כי אין בעצם מה למכור. הכל הדמיות של קבלנים. שכונת כאילו….

כרגע אתה בראש בראש מול אוחנה- במידה ויצטרפו מועמדים נוספים, ייתכנו איחודים?

תבין דבר אחד- צפת בצו חירום אמיתי. שהדירוג הסוציו אקונומי של העיר משתווה לדירוג הכפרים הערבים הכושלים ביותר בגליל.  אנחנו חייבים להתאחד. אני קורא מכאן לאנשי ציבור, פוליטיקאים בעבר ובהווה, מובילי דעת קהל. תצטרפו, תתגייסו למערכה, באחדות נצעיד את העיר לעתיד טוב יותר. תם  עידן שלטון היחיד- זה לא עובד בעולם העסקים, לא עובד בפוליטיקה ולא עובד בעידן הנוכחי, ביחד כל אחד בתחומו נעשה את מה שאיש לא עשה כאן כבר 50 שנה. נקים את הנבחרת הטובה ביותר שתציב את צפת, אחת מארבעת הערים החשובות בעולם לעם היהודי במקום אחר, מקום של כבוד, שגשוג והצלחה.

מילה לסיום לתושבי צפת

פונה לתושבי צפת וגם למאות מעובדי העירייה שנמצאים באפילה, בהזנחה, ללא הכשרות מקצועיות, אפילו לימודים והעשרה לא אישרו להם במשך שנים. כולם וכולן- הרימו ראש, הפעם אנחנו עושים את זה ביחד. השלם גדול מסך חלקיו. בעזרת השם נעשה ונצליח למען עירנו צפת!


לגלות עוד מהאתר חדש בגליל

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

השאר תגובה

לגלות עוד מהאתר חדש בגליל

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן