תחבורה חשמלית זה לא רק רכב פרטי

עידן התחבורה החשמלית כבר החל לפני כמה שנים ואכן, אנו רואים רכבים חשמליים בכבישים בכמות גדולה יותר. אולם, לא מדובר רק ברכב פרטי אלא גם במשאיות, טנדרים, אופנועים, אוטובוסים וכלי רכב מסחריים שכולם עברו להיות חשמליים. מסתבר שזאת רק ההתחלה כי העתיד של כלי הרכב הללו משתנה במהירות.

צילום: FREEPIK/BL

בשנים האחרונות עולם התחבורה הגלובלי עובר שינוי מהיר. חברות הרכב הגדולות מייצרות יותר ויותר רכבים חשמליים והשוק החשמלי הופך לגדול יותר בכל שנה. אמנם מדובר בעיקר ברכבים פרטיים שמחליפים את הרכבים שנעים על דלק, אך יש חברות רבות שמתכננות ומייצרות גם כלי תחבורה אחרים על מנת לספק את הביקוש.

כלי התחבורה המוכר ביותר אחרי הרכב הפרטי הוא האוטובוס. חברת MAN הידועה, מייצרת אוטובוסים חשמליים וממשיכה לשפר את טווח הנסיעה שלהם. אוטובוס חשמלי כזה נטען בזמן המנוחה בלילה וביום יכול לנסוע עד חמש מאות קילומטרים לטעינה אחת במסלול שלו. גם חברת BYD הסינית, נחשבת ליצרנית הגדולה בתחום וכבר חתמה על חוזים רבים לאספקת אוטובוסים חשמליים למדינות רבות בעולם.

ישנן חברות אחרות כמו דיימלר, וולוו, יונדאי ואחרות, אשר מפתחות דגמים חשמליים ומייצרות אוטובוסים לכל העולם. צריך לזכור שיחד עם האוטובוסים יש צורך להקים תשתית טעינה חשמלית וחוץ מעמדות הטעינה המוכרות, יצרניות הרכב שוקדות גם על פיתוח מרכזי טעינה ייעודיים לאוטובוסים, לעיתים תוך שימוש בפאנלים סולאריים להפקת חשמל. גם בישראל ישנם אוטובוסים חשמליים, אמנם בכמות קטנה ובתקופת ניסיון, אך הצי החשמלי יגדל בשנים הקרובות עם כניסתם של אוטובוסים חשמליים חדשים לשירות בקווים שונים ברחבי הארץ.

כלי רכב חשוב נוסף הוא המשאית. גם כאן התחום החשמלי צובר תאוצה והייצור של המשאיות החשמליות גדל. בנוסף לחברת MAN ו- BYD שמייצרות גם משאיות חוץ מאוטובוסים, ישנן חברות אחרות שמפתחות משאיות חשמליות כמו: טסלה, פורד, טויוטה, מרצדס, רנו, שברולט וקנוורת' שפחות מוכרת לקהל הישראלי אך נפוצה מאוד בשוק האמריקאי. בקנוורת' מדווחים שלאחרונה המכירות שלה עלו פי שלושה, שזה אומר ששוק המשאיות החשמליות נמצא בעלייה.

מאחר שהתפעול של משאיות חשמליות זול יותר מאלה הפועלות על דלק, עוד ועוד חברות מעוניינות להשתמש בהן. חברת איקאה הודיעה השנה שהיא תכניס לצי שלה משאיות חשמליות לטובת המשלוחים שהיא מבצעת ללקוחותיה. ענקית הקמעונאות אמזון, הודיעה על רכישת כמאה אלף משאיות ורכבי סחורות חשמליים והחלה להשתמש בכמות קטנה מהם בתור התחלה על מנת לבדוק את העניין בשטח, בעיקר בערים גדולות. התוכנית של אמזון היא שכל צי המשאיות שלה יהיה חשמלי לגמרי בשנים הקרובות.

גם בתחום האופנועים יש תזוזה לעבר החשמל ויצרניות מוכרות כמו קימקו, ימאהה, פיאג'ו, קוואסאקי, הארלי דוידסון ואחרות מפתחות ומייצרות אופנועים חשמליים. מדובר על אופנועים מדגמים שונים, החל מקטנועים לנסיעה רגילה ועד לאופנועי שטח ומרוץ. ישנן יצרניות שאף החלו לשווק אופנועים עם סוללה נשלפת כדי שיהיה אפשר לטעון אותה בבית לנוחות מקסימלית.

אופנועים חשמליים הפכו לנפוצים יותר ועם הזמן גם יכולת המהירות וטווח הנסיעה שלהם גדלו כך שהפערים בינם לבין אופנועים המונעים על דלק, מצטמצמים. הבשורה הטובה לישראלים היא שיש מבחר גדול של אופנועים חשמליים בארץ והשוק הזה צובר תאוצה, גם בעניין הטעינה הנוחה. כמובן שיש כאן עוד מה לשפר ולהרחיב בתחום כדי שהשוק יגדל עוד, אבל הצעדים הראשונים כבר החלו וטוב שכך.

בסופו של דבר, כלי רכב מסחריים חשמליים הכוללים רכבים, אוטובוסים, משאיות ואופנועים, תתרום לאיכות החיים שלנו מאחר שמדובר בתחבורה לא מזהמת, פחות מרעישה וזולה יותר לתפעול. עיר שיש בה יותר כלי תחבורה חשמליים היא עיר נקייה ושקטה יותר ולשם שואפות ערים רבות בעולם. עידוד של תחבורה כזאת ושימוש גבוה בה, יעניקו לכולנו איכות חיים טובה יותר.


לגלות עוד מהאתר חדש בגליל

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

השאר תגובה

לגלות עוד מהאתר חדש בגליל

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא

דילוג לתוכן