fbpx

אזכרה תמימה של משפחת עמר מצפת הביאה לפציעת האב ולמעצרי שווא – השופט מתח ביקורת קשה על התנהלות השוטרים בעקבות טעות בזיהוי

טענות קשות על אלימות ועל התנהלותה של שוטרי משטרת הירדן, בסיום אזכרה משפחתית בבית העלמין המקומי בצפת נשמעו ע"י משפחת עמר שיצאה חבולה, ולא פחות פגועה.

צילום: באדיבות המשפחה.

משפחת עמר מצפת טרם התאוששה מפטירת סבתם האהובה, כעת יקח להם זמן להתאושש מאירועי האזכרה המשפחתית שנערכה בסופ"ש האחרון.

הסבתא יעקוטה מדר שהייתה דמות מוכרת בגליל לאחר שעברה בחייה ייסורים רבים נפטרה לפני מספר חודשים – היא איבדה שניים מילדיה באסון במעלות וכעבור שמונה שנים נהרג בנה הבכור חיים באסון צור ובכל זאת לא נתנה לשכול לפעול באהבה למען הזולת. את אורח החיים הצנוע השרישה הסבתא גם בילדיה וגם בבת אסתר שהתקשתה להשאר אדישה לאירועים החריגים בבית העלמין בצפת שהביאו לפציעת אליהו בעלה ולמעצר שווא של ארבעה מבני המשפחה. בני המשפחה ההמומים מנסים לשחזר את האירועים הלא פשוטים מבחינתם שעברו דרך 2 בתי משפט (השלום והמחוזי) בנצרת בתוך זמן קצר ומספר שעות לפני כניסת שבת.

טעות קשה בזיהוי

מעיון בפרוטקול הדיון של השופט המחוזי, חנא סבאג עולה, סיפור שנראה כמו סרט אימים ביזארי. בתום האזכרה, שנערכה ביום חמישי אחה"צ, כשבני המשפחה כבר נמצאים ברכבים לכיוון היציאה מבית העלמין בצפת, התנפלו על יושבי הרכב שוטרים סמויים עם אקדחים שלופים.

בני המשפחה שלא ידעו תחילה שמדובר בפעילות משטרתית לא הבינו את פשר ההתקפה וניסו להתנגד. השוטרים פעלו במקום עקב מידע מודיעיני על נשק לא חוקי באיזור. השוטרים הפעילו לטענת בני המשפחה אלימות למרות שהם זיהו מייד שמדובר ככל הנראה במידע שגוי או טעות בזיהוי. במהלך הפעילות המשטרתית נפצע אב המשפחה, אליהו עמר בן ה-76 והועבר לטיפול רפואי במרכז הרפואי "זיו" בצפת כשהוא סובל ממכות יבשות ושברים. ארבעה מבני המשפחה ביניהם 2 קטינים הועברו לתחנת המשטרה בראש פינה. בכל אותה עת ניסו בני המשפחה לשכנע את השוטרים שמדובר במעצר שווא כתוצאה מטעות בזיהוי.

לאחר מספר שעות של חקירה מחליטים בתחנת הירדן לשחרר את הקטינים, אך משאירים במעצר את האחים אסי ואפריים עמר. למחרת בהתערבות עורך דין, אילן מזרחי הוגש ערער למחוזי על החלטה קודמת של בית משפט השלום בנצרת להטיל מעצר בית על האחים עמר.

ביקורת קשה על התנהלות המשטרה "קלות בלתי נסבלת תוך שליפת אקדחים" שופט בית המשפט המחוזי בנצרת, חנא סבאג מתח ביקורת על התנהלות המשטרה. "תחילת הסיפור וסיומו הינה תוצאה של טעות גדולה של משטרת ישראל שהחליטה לעצור את המשיבים, תוך שליפנים כשבסופו של דבר התברר, כי המשטרה טעתה בזיהוי וכי המשיבים כאן אינם כלל אנשים שהמשטרה רצתה לעצור", כותב בהחלטה השופט סבאג שמוסיף: "בשל אותו אירוע התפתח עימות בין השוטרים למשיבים ובני משפחתם כתוצאה ממנו, נעצרו שני האחים עמר ושני ילדים מהמשפחה. המשטרה הגדילה לעשות ואף הגיעה לבית המשפט בבקשה למידע שהתקבל במשטרה ושבעקבותיו יצאו השוטרים למשימתם. ואולם, המשטרה לא אמרה נואש. גם לאחר שבית המשפט השלום שחרר את המשיבים, המשטרה החליטה להגיע לבימ"ש כאן ולהגיש ערר".

השופט סבאג: " היה מן הראוי שהמשטרה תנהג אחרת "צילום: הרשות השופטת.

השופט סבאג ממשיך למתוח ביקורת על המשטרה: " ראוי שהדרגים הבכירים במשטרת ישר יענו בחומר החקירה בתיק זה, ילמדו את נסיבות המקרה ויפיקו את הלקחים הנדרשים, על מנת שמקרים דומים לא ישונו. לא נעלמו מעיניי דוחות הפעולה של השוטרים שהעלו חשד לתקיפה מינורית מצד אחד המשיבים. ואולם, אין לשכוח כי כנגד אותו משיב לא היה מי שהצדיק את מעצרו לא היה צו מעצר שהקנה סמכות לשוטרים לבצע את מעצרו ולא היה כל בסיס למעצרו". בתום ההחלטה, הורה השופט לבטל את מעצר הבית שהיו אמורים לרצות בבית אחותם.

כעת במשפחת עמר מנסים ללקק את הפצעים ולחזור לשגרה ומאחלים להבראה מהירה של אב המשפחה שעדיין מאושפז. מבחינתם זה עדיין לא נגמר ומקווים שמח"ש תטפל בכך כראוי על מנת שאירועים כאלה לא יחזרו.

בתגובה לאירועים נמסר ממשטרת ישראל : "בעקבות מידע מודיעיני אודות אירוע אלימות ושימוש בנשק, הגיע כוח משטרה למקום לצורך בירור, לאחר שהנוכחים התבקשו להזדהות, החלו לתקוף את השוטרים באלימות ובתוך כך נאלץ הכוח לבצע מעצר, נציין כי עקב החבלות, נזקקו השוטרים לטיפול רפואי. יחד עם זאת, ככל שמושמעת ביקורת שיפוטית היא נלמדת ומופקים הלקחים הנדרשים בהתאם".

3 תגובות

  1. לצערי המשטרה לא תודה כי שגתה בהתנהלות טעתה בזיהוי לא בושה להגיד טעינו התלהבנו םסםסנו את העיקר שאנו המשטרה צריכה לשמור על בטחון הציבור ולא לערער אותו

  2. בסך הכל המשטרה בממוצע עובדת סביר.
    חלק מהמקרים היא בתקיפות גדולה ומכסחת את החשודים.
    בחלק מהמקרים יש תגובה מינורית.
    וחלק מהמקרים ללא שום תגובה.

    זה הממוצע.

    אבל כשמתבוננים בפילוח ההתנהגות המשטרתית, רואים שהיחס מתאים לסוג האוכלוסיה.

    בדרך כלל על זקנים / חלשים / חרדים / מתנחלים, השוטרים מפגינים אלימות חסרת פרופורציה.

    כלפי הערבים – הכלה והתעלמות חסרי פרופורציה.

    אז בממוצע המשטרע עובדת סביר.

  3. תגובה דוחה של משטרה אפלולית ואפורה.
    מעניין שבתגובות הדוברות מיום חמישי לכתב ערוץ 13 לא נאמר דבר על פציעות השוטרים. אין גבול לשקרים ולאלימות המיותרת שהפעילו על המשפחה. הישמרו! כולם!

השאר תגובה

דילוג לתוכן