fbpx

אחריות קבלן לליקוי בניה "חוק המכר"

בשנים האחרונות ניתן לראות עליה משמעותית במספר רוכשי הדירות החדשות מקבלן, בין אם בשל הרצון של הדיירים לקבל דירה חדשה ומרשימה, וכמובן, תכנית מחיר למשתכן אשר הובילה לעליה גבוהה בכמות הדירות החדשות.

רבים לא יודעים, כי גם כאשר הדירה היא חדשה לחלוטין, והקבלן זה עתה סיים את העבודה עליה, ייתכנו ליקויי בניה אשר אולי לא יהיה ניתן לראות אותם במבט ראשוני, אך הם יתגלו באופן ברור לאחר מספר שנים.

במקרים בהם מתגלים ליקויים כאלו, השאלה היא פשוטה – מי אמור לשלם על הפגמים הללו? האם בעל הנכס צריך לשאת בהוצאות הנוספות הללו או שישנה אחריות קבלן המפצה אותו על התיקונים הנדרשים?

חוק המכר – אחריות לרוכשי דירות

חוק המכר, הקיים בישראל, הינו חוק אשר מגדיר את האחריות של הקבלן לתיקון ליקויים בדירות חדשות, כאשר החוק מחולק לשתי תקופות: תקופת הבדק ותקופת האחריות.

תקופת הבדק הינה תקופה אשר מתחילה מהיום בו הבעלים החדשים עוברים אל הדירה, והיא יכולה לארוך החל משנה ועד לשבע שנים, הכל תלוי בסוג הליקויים עליהם מדובר. בתקופה הזו, אם לא מוכח כי הליקויים אינם באשמת הקבלן, אלא בוצעו על ידי בעל הדירה, הקבלן מוכרח לתקן אותם או לפצות את בעל הדירה בעלות התיקונים על ידי בעל מקצוע פרטי, בהתאם להסכם בין השניים.

במשך תקופת הבדק חלה על הקבלן אחריות עבור מגוון סוגי ליקויים, כאשר כל אחד מהם תלוי במספר השנים אשר עברו מסיום הבניה.

בין הליקויים הכלולים בתקופה זו נכללים:

  • קילופים בחיפוי החיצוני של המבנה
  • סדקים בקירות ובתקרה של הבית
  • רטיבות בקירות, במקלט, בדודים ובמנועי הבית השונים, שקיעה של מרצפות וקילופים בקירות פנימיים.
  • ליקויים במערכת האינסטלציה
  • ליקויים הקשורים באי התאמה בין הבנייה בפועל לבין התכניות.

לאחר שמסתיימת תקופת הבדק, מתחילה תקופת האחריות, אשר אורכת שלוש שנים. בתקופה הזו הקבלן מחוייב לתקן ליקויים רק לאחר שבעל הנכס מוכיח באופן מלא, ומעל לכל ספק, כי הליקוי קשור בעבודות בניה לקויה ולא נגרם בשל שימוש לקוי של בעלי הנכס.

התיקון לחוק המכר

בחודש מרץ 2011 נכנס תיקון לחוק המכר אשר קובע כמה תוספות חשובות. ביניהן, אחת התוספות המשמעותיות ביותר היא שעל הקבלן חלה אחריות לבצע תיקונים עבור ליקויי בניה יסודיים במשך תקופה של 20 שנים לאחר סיום הבניה של הנכס, ובמקרים מסויימים, לאחר הוכחות, אפילו לאחר מכן.

בנוסף, התיקון קובע כי גם אם הבית נמכר וכרגע גרים בו בעלים שונים מאלו שרכשו את הדירה מהקבלן, גם הם זכאים לתיקונים במסגרת חוק המכר.

מדובר בתיקון חשוב אשר מאפשר גם לבעלים שניים של הדירה לקבל אפשרות לתיקונים של הנכס, וגם תקופה ארוכה לאחר הבניה של הדירה, אם באמת הליקויים קשורים אל עבודת הקבלן.

השאר תגובה

דילוג לתוכן